Přípravná třída její funkce a vzdělávací možnosti
Název práce v češtině: | Přípravná třída její funkce a vzdělávací možnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Purpose of School Reception Class in Preschool Education |
Klíčová slova: | Vývoj dítěte v předškolním věku, přípravná třída, školní zralost, školní připravenost, odklad školní docházky |
Klíčová slova anglicky: | Child development in preschool, reception class, school maturity, school readiness, deferring of school attendance |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 07.01.2020 |
Datum zadání: | 05.02.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2022 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.12.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Téma BP je v současné době aktuální, poslední ročník v MŠ je povinný, stále velký počet dětí má odklad školní docházky a přípravné třídy (dále také PT) nemají svou jasně vymezenou pozici. BP by měla osvětlit, jak jsou vnímány přípravné třídy otevírané při ZŠ a to z pohledu legislativy i učitelů, kteří v PT učí případně ředitelů v ZŠ.
V teoretické části se bude studentka zabývat dětmi především v posledním předškolním roce. Vysvětlí termíny školní připravenost a školní zralost z pohledu psychologie, pedagogiky a význam přechodu do ZŠ. Odklad školní docházky zpracuje ze dvou úhlů pohledu: jednak na základě analýzy počtů odkladů školní docházky ze statistických ročenek posledních let, případně v porovnání s okolními zeměmi a jednak na základě nejčastějších důvodů pro odklad školní docházky, jak ho vidí odborná literatura. Na závěr teoretické části zpracuje kapitolu, která se bude týkat vzniku, formálního (legislativního) zakotvení funkce přípravných tříd a pozice učitele např. ve vztahu k jeho očekávanému vzdělání. Pro praktickou část si studentka zvolí konkrétně formulované cíle, které se budou týkat analýzy několika třídních vzdělávacích programů vybraných přípravných tříd (2- 3). Dále směr cílů může vést ke zjištění postojů a názorů učitelů/ ředitelů na přípravné třídy z hlediska přínosu PT pro děti, které do PT docházejí, se zjištěním, které SVP činí při vzdělávání největší obtíže a zda se průběžně zabývají pedagogickou diagnostikou apod. Dále pozorováním / rozhovorem zjistit jaký styl práce v PT převládá a zda jsou zohledněny potřeby dětí charakteristické pro tento věk. Ve vztahu k cílům budou vysloveny výzkumné otázky, které blíže upřesní směr zkoumání a budou zvoleny adekvátní metody a určitý výzkumný postup. Syntézou výsledných zjištění bude srovnání několika vybraných PT. Získané výsledky budou zpracovány na základě výzkumných otázek, dále bude zařazena kapitola Diskuze, která naznačí další přemýšlení autorky o dané problematice, případně může být vysloveno vlastní doporučení. Závěr shrne přínos teoretické části a bude syntetizovat poznatky z výzkumné části podle struktury vyslovených cílů. |
Seznam odborné literatury |
Literatura:
FRANCOVÁ, M: Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2012. BENDOVÁ. P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada 2011. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno:Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost, 1. ISBN 978-80-7496-319-3. GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ,L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2011. GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. JURKOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Je vaše dítě zralé na vstup do školy? Praha: Grada 2014. KROPÁČKOVÁ, J. Dítě na prahu školní docházky. In Opravilová E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80- 247-5107-8. KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1.třídy. Praha: Grada, 2014. OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6.,aktualizované a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. Přípravné třídy – metodický portál MŠMT RVP.cz Přípravné třídy ZŠ od šk.roku 2017/18, MŠMT.cz aktuality. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7. ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5. ŠMELOVÁ, E.,NELEŠOVSKÁ, A. Učitel mateřské školy v reflexi současných proměn. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2272-5. TĚTHALOVÁ, M. Přípravné třídy pomáhají dětem lépe se připravit na školu. Informatorium 3-8, 2012, roč. XIX, č. 5, s. 22-23. VAGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. VALENTOVÁ, L. Vstup dítěte do školy z hlediska školní připravenosti. In Kolláriková,Z., Pupala,B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7. ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 4.vyd. Praha: D H 2007. ISBN 978-80-903869-3-8. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce Funkce přípravné třídy v předškolním vzdělávání se zabývá úlohou přípravných tříd ve vzdělávacím procesu České republiky. V teoretické části bakalářské práce je popsán vývoj dítěte předškolního věku z psychologického a pedagogického hlediska. Jsou definovány pojmy školní zralost, školní připravenost a odklad školní docházky. Přípravné třídy jsou zde vylíčeny z pohledu historie a současnosti. V BP je citována legislativa vztahující k danému tématu. Hlavním cílem bakalářské práce bylo přiblížit funkci přípravných tříd. Výzkumná zjištění přibližují nejčastější důvody, proč děti navštěvují přípravné třídy. Ověřují, jak učitelky s dětmi v přípravné třídě pracují. A analyzují přínos přípravných tříd pro děti s odkladem školní docházky. Pro zjištění výsledků byly použity dvě výzkumné metody – pozorování a interview. Zkoumání bylo realizováno ve třech přípravných třídách v Praze. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis called Purpose of School Reception Class in Preschool Education deals with the role of reception classes in the educational process of the Czech Republic. The theoretical part of the bachelor thesis describes the development of the preschool child from the psychological and pedagogical point of view. The concepts of school maturity, school readiness and deferring of school attendance are defined. Reception classes are described from the point of view of history and the present. Legislation relevant to the topic is referred to. The main objective of this thesis was to approach the function of reception classes. The research findings present the most common reasons that children attend reception classes. They verify how teachers work with children in reception classes and analyse the benefits of reception classes for children with deferred school attendance. Two research methods, observation and interview, were used to arrive at the results. The research was carried out in three reception classes in Prague. |