Rozvoj přírodovědné pregramotnosti v přírodovědném centru v mateřské škole
Název práce v češtině: | Rozvoj přírodovědné pregramotnosti v přírodovědném centru v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of natural science literacy in the natural science center in nursery schools |
Klíčová slova: | Přírodovědná pregramotnost, empirický výzkum, badatelské činnosti, inovativní výukové metody, problémově zaměřené učení |
Klíčová slova anglicky: | Natural science literacy, empirical research, research activities, innovative teaching methods, problem-oriented learning |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.12.2019 |
Datum zadání: | 22.12.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2021 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměří na problematiku podpory badatelských činností dětí a podporu rozvoje přírodovědné pregramotnosti v mateřské škole. Teoretická část poskytne východiska pro zpracování výzkumného šetření v praktické části bakalářské práce. Nejdříve bude vymezen pojem přírodovědná pregramotnost a současné pojetí jejího rozvoje u předškolních dětí. Dále bude provedena analýza RVP PV s cílem identifikovat integraci rozvoje přírodovědné pregramotnosti v cílech i obsazích RVP PV. Následně bude pojednáno o kognitivním vývoji dítěte, zvl. ve vztahu k rozvoji vyšších funkcí myšlení, které jsou významné pro rozvoj vědeckého myšlení u dětí. V rámci praktického šetření bude navržen soubor deseti badatelských činností z oblasti chemie a fyziky pro děti v předškolním věku (zvl. s orientací na 4–5leté děti), které budou s dětmi realizovány v rámci tzv. přírodovědného centra vytvořeného pro individuální práci či práci dětí v malé skupině (2-3 děti). Cílem praktické části bude: (1) Navrhnout a realizovat deset jednotek experimentů včetně metodických doporučení; (2) Analyzovat práci dětí během vybraných experimentů a návazně doplnit metodická doporučení o nové poznatky. Realizaci souboru činností bude předcházet pre-test týkající se znalostí a způsobů uvažování dětí o obsazích navržených experimentů pro přírodovědné centrum. Po uskutečnění souboru činností bude s dětmi uskutečněn post-test. Autorka bude průběžně zaznamenávat průběh realizace experimentů dětí v přírodovědném centru (metoda pozorování) a analyzovat protokoly dětí, které vzniknou z jejich individuální práce či práce v malých skupinách v přírodovědném centru (obsahová analýza dokumentů). Děti budou mít v přírodovědném centru připraven vždy jeden pokus týdně. Na závěr týdne proběhne reflektivní kruh s dětmi k danému experimentu, záznamy výroků dětí poslouží jako zdroj dat pro analýzu. |
Seznam odborné literatury |
ANDERS, Y., HARDY, I., PAUEN, S., & STEFFENSKY, M. Zieldimensionen früher naturwissenschaftlicher Bildung im Kita-Alter und ihre Messung. In Stiftung Haus der kleinen Forscher (Hrsg.), Wissenschaftliche Untersuchungen zur Arbeit der Stiftung „Haus der kleinen Forscher", Band 5 (S. 19-82), 2013. Schaffhausen: Schubi Lernmedien AG.
BYBEE, R. W. Toward an understanding of scientific literacy. In W. Gräber & C. Bolte (Eds.), Scientific Literacy (S. 37-68). Kiel: IPN, 1997. JANČAŘÍKOVÁ, K. Enviromentální činnosti v předškolním vzdělávání,. Praha: RAABE, 2010. JANČAŘÍKOVÁ, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 260 stran. ISBN 978-80-7603-051-0. KROPÁČKOVÁ, J., SYSLOVÁ, Z., & ČAPEK ADAMEC. M. Metodika předškolního vzdělávání zaměřená na usnadnění přechodu dětí do 1. třídy základní školy (rozvoj osobnosti dítěte prostřednictvím prožitkového, situačního a kooperativního učení). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2019. ISBN 978-80-7290-923-0. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dopl. Vyd. Praha: MŠMT, 2018. NÁDVORNÍKOVÁ, H. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: RAABE, 2011. SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. |