Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Schizma: osoby CODA a jejich identifikace v majoritní společnosti a minoritě Neslyšících
Název práce v češtině: Schizma: osoby CODA a jejich identifikace v majoritní společnosti a minoritě Neslyšících
Název v anglickém jazyce: Schism: CODA individuals and their identification in the major society and the Deaf minority
Klíčová slova: CODA, Neslyšící, slyšící dítě Neslyšících rodičů, znakový jazyk, kultura Neslyšících, střet kultur
Klíčová slova anglicky: CODA, Deaf, hearing children of Deaf adults, sign language, Deaf culture, clash of cultures
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.12.2019
Datum zadání: 20.12.2019
Datum a čas obhajoby: 18.06.2020 13:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R209, 209, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2020
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Práce se zaměřuje na slyšící děti neslyšících rodičů v jejich duální situaci, kdy se nacházejí na pomezí mezi kulturou slyšících a kulturou Neslyšících. Jelikož se většině neslyšících rodičů rodí slyšící děti, je potřeba téma bikulturnosti těchto dětí uchopit. Cílem práce je zjistit, jak se v dětství CODA osob projevoval a jak je ovlivnil střetu kultur slyšících a Neslyšících. Manifestace střetu kultur je zkoumána v šesti dílčích oblastech v rámci rozvoje CODA dítěte. V teoretické části jsou vymezeny klíčové koncepty v rámci kultury Neslyšících a problematiky jedinců CODA. Jako hlavní výzkumná metoda slouží polostrukturovaný rozhovor se sedmi jedinci z cílové skupiny. Výstupem práce je souhrn doporučení na obecné úrovni, jakým způsobem k osobám CODA přistupovat a čeho se naopak ve vztahu k nim vyvarovat. Autorka v rámci výzkumu dochází k závěru, že jedinci CODA nejsou touto bikulturností nijak negativně zasaženi, jsou schopni se do společnosti standardně začlenit a ze specifik svého dětství především profitovat. V případě zájmu o prohloubení a rozšíření výzkumu o poznatky Neslyšících rodičů slyšících dětí by se případně dalo uvažovat o vytvoření edukativní publikace o této problematice.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis focuses on hearing children of deaf adults and their ambivalent position in between two cultures; the culture of hearing and the Deaf culture. Since majority of the Deaf parents give birth to a hearing child, it is important to extend knowledge regarding the topic of biculturality of such children. This thesis aims to discover how the cultural clash manifested itself in the childhood of CODAs and how they were affected by it. Manifestations of the clash of cultures are reasearched within the frame of six partial domains in the development of a CODA individual. The theoretical part of this thesis establishes the key concepts regarding the Deaf culture and the key matters of being a CODA. The main data-gathering method is a semi-structured interview. The main outcome of this thesis is a set of recommendations on general level, advising what to consider doing and what to avoid with reagrds to the approach to CODAs. Based on the research conducted, the author comes to a conclusion that CODA individuals are not extremly burdened by their bicultural nature; they are fully capable of undergiond a standard process of social integration and tend to rather benefit from their unique childhood. In case of an ambition to further extend the research in the area by adding the point of wiev of Deaf parents, creation of an educative publication for the public could be considered.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK