Dětská spiritualita ve školním vzdělávací programu pro předškolní vzdělávání
Název práce v češtině: | Dětská spiritualita ve školním vzdělávací programu pro předškolní vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Children's spirituality in the school educational program for pre-school education |
Klíčová slova: | Spirituální výchova, dětská spiritualita, šestá vzdělávací oblast, předškolní výchova, ŠVP PV. |
Klíčová slova anglicky: | Spiritual education, children’s spirituality, sixth educational area, preschool education, SEP PE (School Education Programme for Preschool Education) |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PaedDr. Ivan Pavlov, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.11.2018 |
Datum zadání: | 18.12.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2021 15:25 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (management vzd.) (OSZD005MN) |
Oponenti: | doc. PhDr. David Krámský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana „O
podrobnostech pro závěrečné práce“. |
Seznam odborné literatury |
BRAVENÁ, Noemi. Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti. V Praze:
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-773-1. HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-247-4675-3. MORGENTHALER, S. K. (Ed.), Exploring children's spiritual formation: Foundational issues. http://childspirituality.org/. NYE, Rebecca. Children's spirituality: what it is and why it matters. London: Church House Publishing, 2009. International edition. ISBN 978-0-7151-4027-7. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie. Vydání třetí, přepracované. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-312-3. ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Spirituální výchova v rodině: co radí psychologové?. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1098-6. SMÉKAL, Vladimír. Psychologie duchovního života. Brno: Cesta, 2017. ISBN 978-80-7295-221-2. SMÉKAL, Vladimír. O lidské povaze: krátká zamyšlení nad psychickou a duchovní kulturou osobnosti. Brno: Cesta, 2005. ISBN 80-7295-069-X. SCHERMER, Victor L. Duch a duše: nové paradigma v psychologii, psychoanalýze a psychoterapii. Praha: Triton, 2007. Psyché. ISBN 978-80-7254-816-3. |
Předběžná náplň práce |
ABSTRAKT
Diplomová práce navazuje na autorovu bakalářskou práci, ve které byla navržena šestá vzdělávací oblast pro Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání s názvem Dítě a jeho spiritualita. V současnosti je dětská spiritualita nepřijatou, a proto také zanedbávanou vzdělávací oblastí v předškolním vzdělávání. Již několik desítek let ale řada autorů mluví o dětské spiritualitě jako o vědecky opodstatněné tezi. Práce se proto zabývá tím, jak lze uchopit dětskou spirituální výchovu a jak ji lze praktikovat v české sekulární mateřské škole. Je ukázáno, že česká legislativa představovaná školským zákonem je na straně této výchovy a nejde proti ní. Je rozebrána podstata spirituální dětské kapacity a způsoby, jak je spiritualita v lidském životě realizována a vnímána. Jeden z podstatných bodů práce spočívá také ve vysvětlení, že je nutné odlišovat náboženství od spirituality. Toto rozlišení je zvlášť potřebné si uvědomovat při hledání způsobů, jak o spiritualitě mluvit. Dále jsou formulovány důvody, proč by mateřské školy měly pracovat s dětskou spiritualitou jako se šestou vzdělávací oblastí. Aby bylo možné aplikovat spirituální výchovu do současné školní praxe, je navržen filozofický rámec, jak lze spirituální výchovu zařadit do školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Závěr práce tvoří vyhodnocení projektu, který se zabývá realizací vzdělávací oblasti zaměřené na rozvoj dětské spirituality v dnešních českých poměrech, a to prostřednictvím SWOT analýzy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
ABSTRACT
The diploma thesis follows up on the author's bachelor's thesis, in which was proposed the sixth educational area for the Framework Educational Program for Preschool Education entitled The Child and His Spirituality. At present, the concept of children's spirituality is unaccepted and therefore neglected in academic areas in preschool education. However, for several decades, many authors have spoken of children's spirituality as a scientifically substantiated thesis. Therefore, the work deals with concepts of how to grasp children's spiritual education and how it could be practiced in the Czech secular kindergarten. It is shown that the Czech legislation represented by the Education Act is on the side of this education and does not go against it. The essence of spiritual children's capacity and how spirituality is realized and perceived in human life are discussed. One of the essential points of the work also lies in explaining that it is necessary to distinguish religion from spirituality. This distinction is crucial when looking for ways to talk about spirituality. In order to be able to apply spiritual education to current school practice, a philosophical framework is proposed for how spiritual education can be included in the school curriculum for preschool education. Furthermore, the reasons why kindergartens should work with children's spirituality as a sixth educational area are formulated. The conclusion of the thesis is an evaluation of the project, which deals with the implementation of the educational area focused on the development of children's spirituality in today's Czech conditions through SWOT analysis. |