Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Systematický přehled poznatků o vývoji a testování hrubé motoriky u dětí ve věku 6-10 let
Název práce v češtině: Systematický přehled poznatků o vývoji a testování hrubé motoriky u dětí ve věku 6-10 let
Název v anglickém jazyce: Gross motor skills development and assessment in children aged 6-10 - a systematic review
Klíčová slova: Hrubá motorika, mladší školní věk, pohybová aktivita, testování
Klíčová slova anglicky: Gross Motor Skills, Younger School Age, Physical Activity, Assessment
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství (13-432)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Štveráková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.12.2019
Datum zadání: 16.04.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.05.2021
Datum a čas obhajoby: 24.05.2021 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2021
Datum odevzdání tištěné podoby:29.04.2021
Do kdy má student odevzdat:29.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2021
Oponenti: Mgr. Pavlína Nováková
 
 
 
Předběžná náplň práce
Cílem rešeršní části bakalářské práce bylo shrnout možnosti testování hrubé motoriky. Jak pomocí časově i finančně nenáročných testů, tak i pomocí standardizovaných testových nástrojů. Ty jsou již mnoho let pro svou kvalitu a přesnost používány k hodnocení motorických schopností.
Byly srovnány testové baterie MABC-2, BOT-2 SF a MOBAK. Hlavní nevýhodou MABC-2 a BOT-2 SF je pro běžné a časté užívání jejich vysoká cena. Jako alternativa k těmto testům byla vybrána testová baterie MOBAK. Ta je koncipovaná hlavně pro školství a využívá pouze pomůcky dostupné v tělocvičnách základních škol. MOBAK však nenabízí tak citlivé rozpětí skóre, či možnost porovnat výsledky s normou. Ze získaných poznatků při zpracování bakalářské práce vzešlo, že by pro další výzkum a použití v praxi bylo přínosné najít kompromis při využití výše uvedených baterií a sjednotit systém testování ve školách i ve zdravotnických zařízeních. Dále také navázat spolupráci mezi dětskými fyzioterapeuty, učiteli TV i sportovními trenéry.
Po vyhodnocení výsledků získaných v rámci praktické části můžeme shrnout, že žádné z testovaných dětí nevykazovalo motorické obtíže. Většina dosahovala průměrných, nebo dokonce nadprůměrných výsledků. Prokázali jsme, že s rostoucím věkem se výsledky zlepšují. Nicméně výsledky sledovaného souboru se příliš neshodovaly při porovnání MABC-2 a BOT-2 SF. Proto je nutné provést komparaci na větším vzorku populace, aby mohly být výsledky považovány za statisticky významné. Zároveň pro budoucí výzkum doporučujeme zajistit pro BOT-2 jak americké, tak již existující normy pro německy mluvící země. Výsledky by tak mohly mít lepší výpovědní hodnotu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK