Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zkušenost učitelů s žákem s Aspergerovým syndromem na 1. stupni běžné základní školy
Název práce v češtině: Zkušenost učitelů s žákem s Aspergerovým syndromem na 1. stupni běžné základní školy
Název v anglickém jazyce: The Experience of Teachers with a Pupil with Asperger’s Syndrome in Primary School
Klíčová slova: Aspergerův syndrom, učitelé, základní škola, zkušenost, poruchy autistického spektra
Klíčová slova anglicky: Asperger’s syndrome, teachers, primary school, experience, autism spectrum disorders
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.12.2019
Datum zadání: 11.12.2019
Datum a čas obhajoby: 19.01.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 19.01.2022
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude vypracována dle pravidel Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Práci vypracuji samostatně, použiji pouze prameny uvedené v seznamu literatury a budu řádně citovat všechny použité zdroje dle citační normy.
Kvalitativní výzkum bude realizován na principu zakotvené teorie.
Při práci s žáky, zpracování i prezentaci práce budou respektovány etické normy výzkumné práce.
Seznam odborné literatury
ALENIZI, Mogbel aid k. An Investigation of Teachers' Attitudes towards Children with Asperger's Syndrome. Journal of Education and Learning [online]. 2015, 4(4), 136-148. ISSN 19275250.
Asperger Syndrome in the Inclusive Classroom: Advice and Strategies for Teachers. 2007. ISBN 9781843108405.
ATTWOOD, Tony. The complete guide to Asperger's syndrome. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2008. ISBN 978-1-84310-669-2.
BARON-COHEN, Simon. Autism and Asperger syndrome / Simon Baron-Cohen. 2008. ISBN 9780198504900.
HARUDOVÁ, Adéla. Integrace dětí s Aspergerovým syndromem na prvním stupni základní školy. Integrace dětí s Aspergerovým syndromem na prvním stupni základní školy / Adéla Harudová ; vedoucí práce Hana Sotáková ; oponent práce Anna Kucharská[online]. 2013.
HAVLÍKOVÁ, Olga. Žák s Aspergerovým syndromem v edukačním procesu na 1. stupni základní školy. Žák s Aspergerovým syndromem v edukačním procesu na 1. stupni základní školy / Olga Havlíková ; vedoucí práce Jaroslava Zemková ; oponent práce Eva Marádová[online]. 2017.
LINTON, Ann-charlotte, Per GERMUNDSSON, Mikael HEIMANN a Berth DANERMARK. The Role of Experience in Teachers' Social Representation of Students with Autism Spectrum Diagnosis (Asperger). Cogent Education [online]. 2015, 2(1). ISSN 2331186X.
MATOUŠKOVÁ, Eva. Jedinec s diagnózou Aspergerův syndrom a jeho vzdělávání. Jedinec s diagnózou Aspergerův syndrom a jeho vzdělávání / Eva Matoušková ; vedoucí práce Martina Švandová ; oponent práce Tereza Komárková [online]. 2018.
MĚŠŤÁKOVÁ, Tereza. Žák s poruchou autistického spektra z pohledu učitele. Žák s poruchou autistického spektra z pohledu učitele / Tereza Měšťáková ; vedoucí práce Hana Sotáková ; oponent práce Anna Kucharská [online]. 2016.
PEŠEK, Roman. Integrace dětí s aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem do vzdělávacího procesu: zkušenosti rodičů. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem
ŘEHÁKOVÁ, Lenka. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ / Lenka Řeháková ; vedoucí práce Veronika Blažková ; oponent práce Marie Linková [online]. 2015.
SAINSBURY, Clare. Marťan na hřišti: jak porozumět žákům s Aspergerovým syndromem / Clare Sainsburyová ; z anglického originálu přeložila. 2016. ISBN 9788090599383.
SCIUTTO, Mark, Sally RICHWINE, Janelle MENTRIKOSKI a Kathryn NIEDZWIECKI. A Qualitative Analysis of the School Experiences of Students with Asperger Syndrome. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities [online]. 2012, 27(3), 177-188. ISSN 10883576.
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
THOROVÁ, Kateřina. Výjimečné děti: Aspergerův syndrom : [informační příručka]. 2. vyd. Praha: APLA, c2007. ISBN 978-80-254-6341-3.
VOSMIK, Miroslav a Lucie BĚLOHLÁVKOVÁ. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-687-2.
Výchova a vzdělávání žáků s Aspergerovým syndromem (AS). Metodický portál RVP - Modul Články [online]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/1942/vychova-a-vzdelavani-zaku-s-aspergerovym-syndromem-as-.html/
WILKINSON, Lee A. A best practice guide to assessment and intervention for autism and Asperger syndrome in schools / Lee A. Wilkinson. 2010. ISBN 9781849058117.
WINTER, Matt. Asperger syndrome: what teachers need to know / Matt Winter with Clare Lawrence. 2011. ISBN 9781849052030.
Working with Asperger Syndrome in the Classroom: An Insider 19s Guide. 2011. ISBN 9781849051569.
Your Special Student: A Book for Educators of Children Diagnosed with Asperger Syndrome. 2009. ISBN 9781843106609.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci “Školní a poradenská trajektorie dítěte s Aspergerovým syndromem”, kde byla popisována zkušenost dětí s touto diagnózou a jejich rodičů se školní docházkou. Tentokrát je problematika nahlížena z pohledu učitelů 1. stupně základní školy, kteří mají zkušenost s žákem s Aspergerovým syndromem. Sběr dat bude probíhat pomocí polostrukturovaných rozhovorů doplněných o znalostní dotazník ohledně Aspergerova syndromu a je zvolena kvalitativní metoda. Práce take zahrnuje teoretické vymezení problematiky začlenění žáků s Aspergerovým syndromem do 1. stupně běžné základní školy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis follows the bachelor thesis “School and Counseling Trajectory of a Child with Asperger’s Syndrome”, where the experience of children with this diagnosis and their parents with school attendance was described. This time it is viewed from the perspective of primary school teachers who have experience with a pupil with Asperger’s syndrome. Data will be collected using semi-structured interviews supplemented with knowledge questionnaire about Asperger’s syndrome and a qualitative method is chosen. The work also includes the theoretical definition of the integration of pupils with Asperger’s syndrome into regular primary school.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK