Název práce v čj: Komunikace školy a rodiny v základním vzdělávání
Název práce v češtině: | Název práce v čj: Komunikace školy a rodiny v základním vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication of School and Family in Primary Education |
Klíčová slova: | komunikace, spolupráce, škola, rodina, očekávání, rodiče, Začít spolu, Rodiče vítáni |
Klíčová slova anglicky: | communication, cooperation, school, family, expectation, parents, Step by Step, Parents welcome |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.12.2019 |
Datum zadání: | 04.12.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 15.01.2020 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.12.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.01.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Petra Vallin, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce na téma Komunikace školy a rodiny v základním vzdělávání se v teoretické části zabývá terminologií související s touto problematikou, očekáváním obou stran v této interakci a ukotvení vztahu těchto stran v zákoně a kurikulu. Zároveň zkoumá různé formy spolupráce, které by mohly vést ke zkvalitnění komunikace s respektováním partnerského přístupu mezi školou a rodinou žáků. Čerpá především z postupů iniciativy Rodiče vítáni a vzdělávacího programu Začít spolu.
Poznatky z teoretické části jsou konfrontovány především s dotazníkovým šetřením ve druhé části práce provedeným na základní škole, které mapuje spokojenost rodičů se školou a zároveň se dotazuje na formy a četnost komunikace školy s rodinou ve více oblastech (vzdělávací obsah, hodnocení, akce školy/třídy apod.). Ve výzkumné části jsou zaznamenána očekávání a podněty rodičů v oblasti komunikace v rámci skupinových hloubkových rozhovorů. Na základě výsledků dotazníkového šetření a hloubkových rozhovorů jsou vytvořeny konkrétní návrhy k zefektivnění komunikace s rodiči na dané základní škole. |
Seznam odborné literatury |
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada Publishing, a.s., 1. vydání, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
FELCMANOVÁ, Alena. Rodiče - nečekaní spojenci: Jak rozvíjet partnerský dialog mezi rodinou a školou. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., vzdělávací program Varianty, 2013. ISBN 978-80-87456-45-3. FEŘTEK, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 1. vydání, 2015. ISBN 978-80-906089-2-4. FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni: Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Praha: Yinachi, 1. vydání, 2011. ISBN 978-80-904735-2-2. FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 3. vydání, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. GORDON, Thomas. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 1. vydání, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. HAVLÍK, Radomír, KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2. vydání, 2007. ISBN 978-80-7367-327-7. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, a.s., 2., přepracované a doplněné vydání, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 1. vydání, 2005. ISBN 80-7367-040-2. KREJČOVÁ, Věra a KARGEROVÁ, Jana. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2. aktualizované vydání, 2011. ISBN 978-80-7367-906-4. KOPŘIVA, Pavel, NOVÁČKOVÁ, Jana, NEVOLOVÁ, Dobromila, KOPŘIVOVÁ, Tatjana. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 3. vydání, 2015. ISBN 978-80-904030-0-0. KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2. vydání, 1996. ISBN 80-7178-965-8. MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1. vydání, 1995. ISBN 80-210-1070-3. MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1. vydání, 1994. ISBN 80-85282-83-6. POCHE KARGEROVÁ, Jana. a kol. Spolupráce s rodinou a komunitou v programu Začít spolu. Praha: Pasparta Publishing, s. r. o., 1. vydání, 2019. ISBN 978-80-88290-27-8. |