Leporelo, specifický žánr knihy pro děti a mládež
Název práce v češtině: | Leporelo, specifický žánr knihy pro děti a mládež |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Accordion Books – Specific Book Genre for Children and Youth |
Klíčová slova: | leporelo, ilustrace, česká nakladatelství, výtvarná výchova |
Klíčová slova anglicky: | accordion book, illustration, Czech publication houses, art education |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 01.12.2019 |
Datum zadání: | 08.12.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. ve výtvarné části:
-vytvořte tematicky sevřený soubor autorských leporel -autorské leporelo bude vycházet z tradiční formy, obrazu lepenému na silné knihařské lepence, jednotlivá pole vázaná plátěným spojem -východiskem k práci zvolte metodu prolnutí tradice výtvarné kultury s prostředky soudobé vizuální komunikace -prozkoumejte možnosti rytmu, kompozice, práce s obrazovým nebo typografickým detailem -prezentujte soubor formou knižní makety a elektronické presentace ve vhodném formátu 2. v teoretické části: -proveďte sběr a třídění informací z tuzemské i zahraniční literatury -postihněte sumárně problematiku žánru, vyberte oblasti a témata vhodná pro práci s dětmi -proveďte komparaci jednotlivých publikací, které jsou dostupné na trhu -zaměřte se na porovnání vztahu mezi obsahem a vizuální složkou publikací -postihněte charakter, styl a použité výrazové prostředky obrazového doprovodu publikací -vyhledejte a poukažte na vhodné paralely a inspirativní příklady doplňkových výukových materiálů z dějin moderní pedagogiky a knižního umění -navrhněte projekt s postupy a uplatnění tématu práce v praxi, zohledněte cíle a výstupy RVP Rozsah textu (NS): minimální rozsah vlastního textu závěrečné práce včetně mezer a poznámek pod čarou je 72 000 znaků (cca 30–40 stran) včetně dokumentace Rozsah výtvarných prací: plnohodnotná maketa nejméně dvou leporel, elektronická prezentace |
Seznam odborné literatury |
BOHATCOVÁ, M. Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
CARRIÈRE, J., Umberto E. a Jean-Philippe de TONNAC. Knih se jen tak nezbavíme. Praha: Argo, 2010. ISBN 978-802-5702-666. ČEŇKOVÁ, J. Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 807367095X. KNEIDL, P. Z historie evropské knihy. Praha 1989. ISBN 80-205-0093-6. KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-385-4. KOPÁČ, R. Česká literatura pro děti a mládež (2000-2011): Czech literature for children and young people (2000-2011) = Tschechische Kinder- und Jugendliteratur (2000-2011). Praha: Ministerstvo kultury České republiky, 2012. MANDYS, P. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013. PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-718-5516-2. POKORNÁ, V. Rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-400-1. PROCHÁZKOVÁ, K. Nakladatelství Baobab a současná ilustrace pro děti. Tvořivá dramatika. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu., 2009, 20(3), 58-60. ISSN 1211-8001. PROKSCH, N. (ed.) Listování. Moderní knižní kultura ve sbírkách Muzea umění Olomouc. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, 2009. ISBN 9788087149256. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 2007. REISSNER, M., Česká ilustrace v literatuře pro děti a mládež. Východiska, vývojové aspekty, výrazné tendence. Brno, 2011. Dizertační práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. REISSNER, M., MATOUŠEK, P. Svět je báječný příběh. What a Wonderful Story the World Can Be. Česká kniha pro děti a mládež 2005. Czech Books for Children and Young Peope 2005. Praha: Ministerstvo kultury ČR, 2006. 52 s. Literatura pro děti a mládež. ISBN 80-86310-57-4. ROSOVÁ, M. Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita ̶ Pedagogická fakulta, 2003. RYŠKA, P. ŠRÁMEK, J. Pionýři a roboti: československá ilustrace a vizuální kultura 1950-1970. Praha: Paseka, 2016. ISBN 978-80-7432-745-2. ŠUBRTOVÁ, Milena a Miroslav CHOCHOLATÝ. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. WIGAN, M. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2970-8. |
Předběžná náplň práce |
Studium odborných pramenů, individuální reflexe, rozpracování výtvarných témat. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The study of professional sources, individual reflection, development of creative themes. |