Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Leporelo, specifický žánr knihy pro děti a mládež
Název práce v češtině: Leporelo, specifický žánr knihy pro děti a mládež
Název v anglickém jazyce: Accordion Books – Specific Book Genre for Children and Youth
Klíčová slova: leporelo, ilustrace, česká nakladatelství, výtvarná výchova
Klíčová slova anglicky: accordion book, illustration, Czech publication houses, art education
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.12.2019
Datum zadání: 08.12.2019
Datum a čas obhajoby: 07.09.2021 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:09.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2021
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. ve výtvarné části:
-vytvořte tematicky sevřený soubor autorských leporel
-autorské leporelo bude vycházet z tradiční formy, obrazu lepenému na silné knihařské lepence, jednotlivá pole vázaná plátěným spojem
-východiskem k práci zvolte metodu prolnutí tradice výtvarné kultury s prostředky soudobé vizuální komunikace
-prozkoumejte možnosti rytmu, kompozice, práce s obrazovým nebo typografickým detailem
-prezentujte soubor formou knižní makety a elektronické presentace ve vhodném formátu

2. v teoretické části:
-proveďte sběr a třídění informací z tuzemské i zahraniční literatury
-postihněte sumárně problematiku žánru, vyberte oblasti a témata vhodná pro práci s dětmi
-proveďte komparaci jednotlivých publikací, které jsou dostupné na trhu
-zaměřte se na porovnání vztahu mezi obsahem a vizuální složkou publikací
-postihněte charakter, styl a použité výrazové prostředky obrazového doprovodu publikací
-vyhledejte a poukažte na vhodné paralely a inspirativní příklady doplňkových výukových materiálů z dějin moderní pedagogiky a knižního umění
-navrhněte projekt s postupy a uplatnění tématu práce v praxi, zohledněte cíle a výstupy RVP

Rozsah textu (NS): minimální rozsah vlastního textu závěrečné práce včetně mezer a poznámek pod čarou je 72 000 znaků (cca 30–40 stran) včetně dokumentace
Rozsah výtvarných prací: plnohodnotná maketa nejméně dvou leporel, elektronická prezentace
Seznam odborné literatury
BOHATCOVÁ, M. Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
CARRIÈRE, J., Umberto E. a Jean-Philippe de TONNAC. Knih se jen tak nezbavíme. Praha: Argo, 2010. ISBN 978-802-5702-666.
ČEŇKOVÁ, J. Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 807367095X.
KNEIDL, P. Z historie evropské knihy. Praha 1989. ISBN 80-205-0093-6.
KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-385-4.
KOPÁČ, R. Česká literatura pro děti a mládež (2000-2011): Czech literature for children and young people (2000-2011) = Tschechische Kinder- und Jugendliteratur (2000-2011). Praha: Ministerstvo kultury České republiky, 2012.
MANDYS, P. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013.
PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-718-5516-2.
POKORNÁ, V. Rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-400-1.
PROCHÁZKOVÁ, K. Nakladatelství Baobab a současná ilustrace pro děti. Tvořivá dramatika. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu., 2009, 20(3), 58-60. ISSN 1211-8001.
PROKSCH, N. (ed.) Listování. Moderní knižní kultura ve sbírkách Muzea umění Olomouc. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, 2009. ISBN 9788087149256.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 2007.
REISSNER, M., Česká ilustrace v literatuře pro děti a mládež. Východiska, vývojové aspekty, výrazné tendence. Brno, 2011. Dizertační práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
REISSNER, M., MATOUŠEK, P. Svět je báječný příběh. What a Wonderful Story the World Can Be. Česká kniha pro děti a mládež 2005. Czech Books for Children and Young Peope 2005. Praha: Ministerstvo kultury ČR, 2006. 52 s. Literatura pro děti a mládež. ISBN 80-86310-57-4.
ROSOVÁ, M. Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita ̶ Pedagogická fakulta, 2003.
RYŠKA, P. ŠRÁMEK, J. Pionýři a roboti: československá ilustrace a vizuální kultura 1950-1970. Praha: Paseka, 2016. ISBN 978-80-7432-745-2.
ŠUBRTOVÁ, Milena a Miroslav CHOCHOLATÝ. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Libri, 2012.
WIGAN, M. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2970-8.
Předběžná náplň práce
Studium odborných pramenů, individuální reflexe, rozpracování výtvarných témat.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The study of professional sources, individual reflection, development of creative themes.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK