Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Produkce a udržování autenticity jako subkulturního kapitálu: případ české Freetekno subkultury
Název práce v češtině: Produkce a udržování autenticity jako subkulturního kapitálu: případ české Freetekno subkultury
Název v anglickém jazyce: Production and Maintaining Authenticity as a Subcultural Capital: the Case of Czech Freetekno Subculture
Klíčová slova: Autenticita; subkultury; subkulturní kapitál; Freetekno scéna; hudební subkultury; kvalitativní výzkum; etnografický výzkum
Klíčová slova anglicky: Authenticity; subcultures; subcultural capital; Freetekno scene; music subcultures; qualitative research; ethnographic research
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.11.2019
Datum zadání: 07.11.2019
Datum a čas obhajoby: 08.02.2021 09:00
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK405, 405, Zasedací místnost
Datum odevzdání elektronické podoby:23.12.2020
Datum proběhlé obhajoby: 08.02.2021
Oponenti: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ANDERSON, Tammy L. Understanding the Alteration and Decline of a Music Scene: Observations from Rave Culture. Sociological Forum [online]. 2009, 24(2), 307-336

BECKER, Howard Saul, 1991. Outsiders: Studies In The Sociology of Deviance. New York: Free Press. ISBN 0-684-83635-1.

DRIVER, Christopher, 2011. Embodying hardcore: rethinking ‘subcultural’ authenticities. Journal of Youth Studies [online]. 14(8), 975-990 [cit. 2019-10-17]. DOI: 10.1080/13676261.2011.617733. ISSN 13676261.

FINE, Gary Alan a Sherryl KLEINMAN, 1979. Rethinking Subculture: An Interactionist Analysis. American Journal of Sociology [online]. 85(1), 1-20 [cit. 2019-10-08]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/2778065

GELDER, Ken. The subcultures reader: music, media subcultural capital. 2nd ed. New York: Routledge, 2005. ISBN 04-153-4415-8.

HAENFLER, Ross. Subcultures: the basics. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-041-5530-316.

HARKNESS, Geoff, 2011. True School: Situational Authenticity in Chicago’s Hip-Hop Underground. Cultural Sociology [online]. 6(3), 283-298 [cit. 2019-10-17]. DOI: 10.1177/1749975511401276. ISSN 1749-9755. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1749975511401276

HEBDIGE, Dick. Subkultura a styl. V Praze: Dauphin, 2012. ISBN 978-80-7207-835-6.

HEŘMANSKÝ, Martin a Hedvika NOVOTNÁ, 2019. O hranicích a mnohosti Jiných: Relační perspektiva studia subkultur. Český lid [online]. 106(1), 7-28 [cit. 2019-10-08]. DOI: 10.21104/CL.2019.1.01. ISSN 00090794. Dostupné z: http://ceskylid.avcr.cz/article/106/1/732/

KOLÁŘOVÁ, Marta (ed.). Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. Sociologické aktuality. ISBN 978-807-4190-605.

LARSSON, Susanna, 2013. I Bang my Head, Therefore I Am: Constructing Individual and Social Authenticity in the Heavy Metal Subculture. YOUNG [online]. 21(1), 95-110 [cit. 2019-10-17]. DOI: 10.1177/1103308812467673. ISSN 1103-3088. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1103308812467673

LEWIN, Philip a J. Patrick WILLIAMS, 2007. Reconceptualizing Punk through Ideology and Authenticity. In: Conference Papers -- American Sociological Association [online]. s. 1-18 [cit. 2019-10-17]. Dostupné z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&profile=eds

MOORE, Ryan, 2004. Postmodernism and Punk Subculture: Cultures of Authenticity and Deconstruction. Communication Review [online]. 7(3), 305-327 [cit. 2019-10-17]. DOI: 10.1080/10714420490492238. ISSN 10714421.

MUGGLETON, David, RUPERT, Weinzierl (ed.). The post-subcultures reader: základní metody a aplikace. New York: Berg, 2003. ISBN 18-597-3663-7.

OTT, Brian L. a Bill D. HERMAN. Mixed Messages: Resistance and Reappropriation in Rave Culture. Western Journal of Communication [online]. 2003, 67(3), 249-270

SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7.

ST. JOHN, GRAHAM, St. John, Graham, 2009. Technomad: global raving countercultures. Oakville, CT: Equinox Publishing. ISBN 978-184-5536-251.

THORNTON, Sarah. Club cultures: music, media subcultural capital. Repr. Cambridge: Polity Press, 1995. ISBN 978-074-5614-434.

WILLIS, Paul E., 2014. Profane culture. Princeton: Princeton University Press. ISBN 978-069-1163-697

VANNINI, Phillip a J. Patrick WILLIAMS, 2009. Authenticity in culture, self, and society. Burlington, VT: Ashgate Pub. ISBN 978-075-4675-167.

WILLIAMS, J. Patrick, 2007. Youth-Subcultural Studies: Sociological Traditions and Core Concepts. Sociology Compass [online]. 1(2), 572-593 [cit. 2019-10-17]. DOI: 10.1111/j.1751-9020.2007.00043.x. ISSN 1751-9020. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1751-9020.2007.00043.x

WILLIAMS, J. Patrick, 2007. Youth-Subcultural Studies: Sociological Traditions and Core Concepts. Sociology Compass [online]. 1(2), 572-593 [cit. 2019-10-17]. DOI:10.1111/j.1751-9020.2007.00043.x. ISSN 1751-9020. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1751-9020.2007.00043.x

WILLIAMS, J. Patrick. Subcultural theory: traditions and concepts. Malden, MA: Polity Press, 2011. ISBN 978-074-5643-878.

WILSON, Brian, c2006. Fight, flight, or chill: subcultures, youth and rave into the twenty-first century. Montreal: McGill-Queen's University Press. ISBN 07-735-3013-4.
Předběžná náplň práce
Námětem diplomové práce bude produkce a udržení autenticity jako jedné z nejzásadnějších složek subkulturního kapitálu marginalizovaných, alternativních či sociálně vyloučených hudebních subkultur.

Opovržení mainstreamem, masovými médii a kulturní neautentičností je převládající charakteristikou mezi alternativními hudebními subkulturami. Například u všech druhů tanečních klubových scén je toto opovržení zásadním a určujícím prvkem [Thorton 1995: 19]. Subkultury samy sebe definují v opozici vůči mainstreamu, který je jejich příslušníky považován za neautentický. Současná kultura hlavního proudu, tzv. kulturní průmysl [Adorno 1944] je typickým produktem modernity – je racionálně orientovaná především na zisk, a proto postrádá autentický výraz prožívání světa. Subkultury ve snaze najít a udržet si svůj „životní“ prostor musí primárně vytvořit představu distinkce mezi nimi a kulturou hlavního proudu a sekundárně poté samozřejmě i mezi různými subkulturami navzájem [Heřmanský, Novotná 2019]. Subkultury budují svůj obraz ostrůvků autenticity, které ještě nepodlehly tlaku modernity a moderního hospodářství na racionalizaci produkce ve jménu maximalizace zisku, například tím, že se stylizují do „undergroundových“ scén [Moore 2004] či projevují svou autenticitu ideologickou angažovaností [Lewin, Williams 2007]. Autenticita je tedy pro hudební subkultury klíčovým kapitálem, prostřednictvím jehož vytvoření a udržení slibuje do budoucna příchod nových členů a tím i zachování své existence. Subkultury proto kreativně vybírají, produkují a transformují určité aspekty své kultury, aby si vytvořily a zachovaly svou autentickou distinktivnost od mainstreamu i ostatních (sub)kultur [Willis 2014: 223].

Na druhé straně každá déletrvající subkultura prochází procesem rutinizace, během kterého erodují její autentické prvky, a subkultura se formalizuje. Členové subkultury stárnou, ritualizují své jednání v rámci subkultury a ta se uzavírá a stává se pro svět mimo ní nesrozumitelnou. Udržení možnosti dosáhnout autentického subkulturního prožitku i nově příchozím členům subkultury je proto rovněž důležité.

Problém strategie produkce a udržování autenticity jako subkulturního kapitálu budu studovat na poli české Freetekno subkultury. Tato scéna je undergroundovou taneční hudební scénou s 25letou tradicí na území České republiky. Nálepku „underground“ lze u Freetekno subkultury použít hned ze dvou důvodů. Za prvé Freetekno akce jsou běžně organizovány v semi-legálním či zcela ilegálním režimu. Za druhé však označení „underground“ užívají i samotní členové tanečních hudebních scén pro autentické subkulturní styly zaměřené proti masové produkci a konzumaci [Thorton 1995: 181]. Freetekno subkultura představuje zajímavé pole pro studium produkce a udržení autenticity, protože na rozdíl od ostatních alternativních či rebelujících subkultur (například Hip Hop, Punk, Skinheads) musí projevovat svoji autenticitu jinak než diskurzivně. Ve Freeteknu totiž velmi významně absentuje aspekt textuality. Hudba, reprodukovaná na Freetekno akcích, postrádá text. Freetekno subkultura nevydává žádné fanziny a ve jménu své apolitičnosti [Slačálek 2011: 113-115] se straní jakýmkoliv organizovaným ideologickým proklamacím. Freetekno tedy mnohem více než ostatní scény musí projevovat svoji autenticitu jiným způsobem než diskurzivně. Jedním z hlavních argumentů této diplomové práce je, že podstata produkce autenticity u Freetekno subkultury leží spíše v organizaci subkultury než v jejím diskurzu.

Hlavním výzkumným záměrem této práce je tedy studium způsobu, jakým je definována subkulturní specificita a autenticita. Tento výzkumný problém budu studovat na příkladu české Freetekno scény, skrze etnografický výzkum na Freetekno akcích, které představují takřka jediný projev této subkultury jako takové, jež svoji aktivitu koncentruje především do momentu víkendové freeparty [Slačálek 2011: 92]. Dále výzkum empiricky podložím obsahovou analýzou sekundárních zdrojů, kterou ještě následně doplním o polostrukturované výzkumné rozhovory se zástupci Freetekno subkultury.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis focuses on the issue of production and maintenance of authenticity as one of the most vital components of subcultural capital of marginalized, alternative and socially excluded music subcultures.

The contempt of mainstream, mass media and cultural inauthenticity is the predominant characteristic among alternative music subcultures. For instance, if we take a look at all dance club scenes, this contempt is a very vital component of them all [Thornton 1995: 19]. Subcultures define themselves in the opposition against the mainstream which is considered inauthentic by the members of subcultures. The contemporary culture of mainstream, i.e. culture industry [Adorno 1944] is the typical product of modernity – it is rationally oriented primarily towards profit and therefore it lacks the authentic expression of experiencing the world. In their pursuit of finding and maintenance of their “life” space, subcultures have to create a notion of distinction primarily between them and the culture of mainstream and secondly between other types of subcultures as well [Heřmanský, Novotná 2019]. Subcultures are building their representations as islands of authenticity that has not yet succumbed to the pressure of modernity and modern economy on the rationalization of production in the name of maximization of profit. Subcultures do so by stylization into “underground” scenes [Moore 2004] or they manifest their authenticity by ideological commitment [Lewin, Williams 2007]. Therefore authenticity is the key capital for music subcultures. With the creation and maintaining of it, subcultures seek to preserve its attractiveness towards potential newcomers and thus preserve its existence. Subcultures therefore creatively choose, produce, and transform certain aspects of their culture in order to create and maintain their authentic distinctiveness from mainstream and other (sub)cultures [Willis 2014: 223].

On the other hand, every longstanding subculture is going through the process of routinization during which its authentic elements erode and the subculture is facing the process of formalization. Members of a subculture are getting old, routinize their actions within the subculture, and it is then closing itself, getting inaccessible, and incomprehensible to the outside world. Maintaining the possibility of reaching the authentic subculture experience for newcomers is therefore also very vital condition for subcultures.

The issue of the strategy of production and maintenance of authenticity as a subculture capital will be studied in the field of the Czech Freetekno scene. This scene is an underground dance music scene with 25 year-long tradition in the Czech Republic. The label “underground” when speaking about Freetekno can be used for two main reasons. Firstly, Freetekno actions are commonly organized in a semi-legal or completely illegal regime. Secondly, the label “underground” is being used by the participants of subcultures themselves to refer to authentic subcultural styles oriented against mass production and consumption [Thronton 1995: 181]. Freetekno subculture is an interesting field for studying production and maintenance of authenticity because unlike other alternative or rebelling subcultures (Hip Hop, Punk, Skinheads, etc.) it cannot perform its authenticity discursively. That is because in Freetekno the aspect of textuality is significantly absent. The music, reproduced on Freetekno actions, is lacking the element of text. Furthermore, Freetekno subculture does not publish any fanzines and in the name of its apolitical attitude [Slačálek 2011: 113-115] it avoids any organized political proclamations. Thus, Freetekno, more than any other subculture, has to perform its authenticity in other ways than by discourse. One of the main arguments of this thesis is that the essence of the production of authenticity in the Freetekno subculture lies more in the means of organization than in its discourse.

The main research intention of this thesis is the study of the way in which the subcultural specificity and authenticity are being defined. This research issue will be studied in the case of the Czech Freetekno scene by conducting ethnographical research at Freetekno actions, which represent virtually the only manifestation of the Freetekno subculture, which concentrates itself mainly to the moment of a weekend event of freeparty [Slačálek 2011: 92]. The research will be additionally empirically based on the qualitative content analysis of secondary sources, which will be further supported by semi-structural research interviews with participants of the Freetekno subculture.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK