Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Riziko syndromu vyhoření u učitelů primárních škol
Název práce v češtině: Riziko syndromu vyhoření u učitelů primárních škol
Název v anglickém jazyce: The Risk of Burnout in Primary School Teachers
Klíčová slova: vyhoření, stres, zvládání stresu, učitel 1. stupně ZŠ, profesní zátěž
Klíčová slova anglicky: burn-out, stress, coping, primary school teacher, teacher stress
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 06.11.2019
Datum zadání: 06.11.2019
Datum a čas obhajoby: 09.09.2021 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Mgr. Lenka Zemanová, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-392-6.
HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-364-9.
HENNIG, Claudius a Gustav KELLER. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-093-6.
PTÁČEK, Radek a kol. Burnout syndrom jako mezioborový jev. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. 168 s. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-247-5114-6.
ŠKODA, Jiří a DOULÍK, Pavel. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. 191 stran. ISBN 978-80-7414-992-4.
Urbanovská, E. (2011). Profesní stresory učitelů a syndrom vyhoření. Škola a zdraví 21. Retrived from http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2011/39/texty/cze/32_urbanovska_cze.pdf



Předběžná náplň práce
Tématem diplomové práce je riziko syndromu vyhoření u učitelů 1. stupně základní školy.
První část práce představuje teoretický souhrn poznatků o příčinách vzniku, příznacích a průběhu syndromu vyhoření u učitelů a o důsledcích, které má rozvinutý syndrom vyhoření na výkon jejich profese i na jejich osobní život.
Druhou část práce tvoří kvalitativní výzkum. Na základě dotazníkového šetření mezi učiteli 1. stupně různých základních škol vyberu několika učitelů, kteří mají aktuálně nebo v minulosti vlastní zkušenost projevy syndromu vyhoření. Cílem hloubkových rozhovorů s nimi mu popsat,jaké faktory ovlivňují/ovlivnily jejich nepříznivý psychický stav, jakou formu podpory a možnostech řešení situace zvolily nebo by bývali preferovali. Výsledky budou prezentovány jako vícepřípadová studie.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The topic of the diploma thesis is the risk of burnout syndrome in primary school teachers.
The theoretical part of the diploma thesis provides an overview of the theoretical concept of burnout in teachers and the effects of burnout on their job performance and their personal life.
The empirical part of the thesis introduces a qualitative research of the risk of burnout in primary school teachers who study the combined form of the 5- year Master's study programme at the Faculty of Education of Charles University, while working full-time. Based on a survey among studying primary school teachers, a multiple case study among students with the greatest risk of burnout will be presented. The aim of the research is to describe the factors that affect their mental health, the problems they are dealing with, their perceived form of support and their coping skills.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK