Vztah mezi syndromem vyhoření a sociální oporou ve škole
Název práce v češtině: | Vztah mezi syndromem vyhoření a sociální oporou ve škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The relationship between burnout and social support at school |
Klíčová slova: | syndrom vyhoření, stres, učitel, sociální opora |
Klíčová slova anglicky: | burnout syndrome, stress, teacher, social support |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.11.2019 |
Datum zadání: | 02.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 04.06.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá vztahem mezi formální a neformální sociální oporou ve škole a výskytem syndromu vyhoření u učitelů a učitelek základních škol. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o syndromu vyhoření, vyčerpání, stresu a identifikuje jejich hlavní příznaky a příčiny. Dále se zaměřuje na sociální oporu poskytovanou ve škole, zejména na techniky kolegiální podpory a profesního sdílení. Empirická část se zabývá konkrétním měřením stupně vyhoření učitelů a učitelek dvou pražských škol a míru vlivu sociální podpory poskytované danými školami.
|
Seznam odborné literatury |
1. BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Prostějov: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.
2. BARTŮŇKOVÁ, Staša. 2010. Stres a jeho mechanismy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1874-6. 3. ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. 4. DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. 2009. Supervize jako prevence syndromu vyhoření. Sociální péče, 6, s. 42-44. ISSN 1213-2330. 5. DYTRTOVÁ, R. – KRHUTOVÁ, M. Učitel – příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6. 6. HARTL, P. HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portal, 2000. ISBN 80-7178-303 - x. 7. Hayes, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-983-6 8. HENNIG, Claudius a KELLER, Gustav. 1996. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál. ISBN 80-7178-093-6. 9. HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 2. Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-552-2. 10. HOŠEK, Václav. 2001. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184- 889-1. 11. JEKLOVÁ, M. REITMAYEROVÁ, E. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1. 12. KIRSTOVÁ, A., Kniha o překonávání stresu. Košice: Oriens, 1996. ISBN 80-88828- 02-3. 13. KOHOUTEK, R. a kol. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. 14. KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80- 247-3710-2. 15. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-551-3. 16. MÍČEK, L., ZEMAN, V. Učitel a stres. 2. vyd. Opava: Vade Mecum, 1997. 196 s. ISBN 880 – 86041 – 25 – 5. 17. MICHKOVÁ, Adéla. 2008. Supervize. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7394-145-1. 18. MINIRTH, F. HAWKINS, D. MEIER, P. FLOURNOY, R.: Jak překonat vyhoření. Příbram: Návrat domů, 2011. ISBN 978-80-7255-252-8. 19. PAULÍK, Karel. 2017. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80- 247-5646-2. 20. PELCÁK, Stanislav. 2015. Stres a syndrom vyhoření. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-576-9. 21. POSCHKAMP, T. Vyhoření. Rozpoznání, léčba, prevence. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0161-6. 22. POTTER, Beverly. A. Jak se bránit pracovnímu vyčerpání: Pracovní vyhoření - příčiny a východiska. Olomouc: Votobia, 1998. ISBN 80-7198-211-3. 23. PRIEß, Mirriam. 2015. Jak zvládnout syndrom vyhoření. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5394-2. 24. Starý, K. a kol.: Profesní rozvoj učitele. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha, Karolinum 2012. ISBN 978-80-246-2087-9 25. STOCK, Ch. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80- 247-3553-5. 26. ŠVINGALOVÁ, D. Stres a „vyhoření“ u profesionálů pracujících s lidmi. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. 82 s. ISBN 8073721058. 27. TRPIŠOVSKÁ, D. VACÍNOVÁ, M. Základy psychologie. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2001. 28. UZEL, Jaroslav. 2008. Prevence a zvládání stresu. Praha: Výzkumný ústav bezpečnosti práce. ISBN 978-80-86973-99-9. 29. ŽIDKOVÁ, Zdeňka a MARTINKOVÁ, Jaroslava. 2004. Psychická zátěž učitelů základních škol. Zdravotní ústav se sídlem v Brně. |