Předškolní děti literárními umělci
Název práce v češtině: | Předškolní děti literárními umělci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Preschool children as literary artists |
Klíčová slova: | Tvorba autorské knihy, předškolní věk, schopnost tvořit příběh, metody a specifické pojmy pro tvorbu příběhu |
Klíčová slova anglicky: | Creation of author´s book, preschool children, ability to make a story, methods and specific concepts for create a story |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.09.2019 |
Datum zadání: | 24.09.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 01.06.2020 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je podpořit u dětí předškolního věku zájem o literaturu, knihy a příběhy skrze tvorbu vlastní knihy
Autorka vytvoří projekt, který bude realizovat ve dvou vybraných mateřských školách ve skupině 6-8 dětí jednou týdně - jeho cílem je podpořit u dětí zájem o knihy, vytvořit vlastní knihu, seznámit se s procesem tvorby příběhů a knih, knihu ilustrovat a "vydat". Na základě vytipovaných očekávaných výstupů z RVP PV bude zjišťovat, v jakých znalostech a dovednostech se děti posunuly (akční výzkum). |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-802-6606-581.
BLÁHOVÁ, Krista, Libuše HONZOVÁ, Jitka MÍČKOVÁ a Ivana VALTROVÁ. Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů. Praha: Raabe, [2016]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-275-2. BLOOM, Paul. Jak se děti učí významu slov. Přeložil Jan CHROMÝ. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. Lingvistika (Karolinum). ISBN 978-80-246-3095-3. BROCK Avril, Communication, Language and Literacy from Birth to Five, SAGE Publications, ISBN 9781412945905 DANEŠ, František. Text a jeho ilustrace. Slovo a slovesnost[online]. 1994, 55.ročník, 14 stran. Dostupné z: http://sas.ujc.cas.cz/archiv.php?art=3636 DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1. EWING Robin, Language and Literacy Development in Early Childhood, Cambridge University Press, ISBN 9781107578623 GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. GOOP, Learning About Language and Literacy in Preschool, National Association for the Education of Young Children, ISBN 9781938113109 CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982. KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0852-3. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4715-681, s. 105. KROPÁČKOVÁ, J., WILDOVÁ, R., & KUCHARSKÁ, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488–509. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-488 KRYČOVÁ, M. Porovnání řečových dovedností dítěte předškolního věku s očekávanými kompetencemi (diplomová práce). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2017. KRYČOVÁ, M. Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2018, ISBN 978-80-7496-376-6. ŠPIROCHOVÁ, Lenka a Hana H. VATALOVÁ. Knihrátky s Námořnickou pohádkou. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-379-7. ŠPIROCHOVÁ, Lenka a Hana H. VATALOVÁ. Knihrátky s Dvojpohádkou. Praha: Raabe, [2019]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-420-6. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. TOWEL, Janet, Creative Literacy in Action, Cengage Learning, ISBN 9781285171272 TRÁVNÍČEK, J., Vyprávěj mi něco--: jak si děti osvojují příběhy. V Příbrami: Pistorius & Olšanská, 2007. Scholares. ISBN 978-80-87053-07-2. UŽDIL, J., Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8599-7. Předčtenářské dovednosti: pracovní listy pro rozvoj školní zralosti u děti MŠ, úžasné aktivity pro rozvoj dětského čtenářství, dobrý start do školy. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-380-3. Ke čtenářským strategiím: diplomová práce Evy Rybárové (https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/160706/) a články z Kritické gramotnosti: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/download/827/kriticka-gramotnost-special-leto-2016-e-verze.pdf Odborná literatura z vývojové psychologie a pedagogiky předškolního věku vztahující se k tématu bakalářské práce. |
Předběžná náplň práce |
Tato práce na téma Předškolní děti literárními umělci odpovídá na problematiku nedostatečného zájmu předškolních dětí o knihy a literaturu. Cílem práce je podpořit zájem dětí o knihy a literaturu tím, že se samy stanou tvůrci knihy.
Teoretická část objasňuje pojmy týkající se klíčových schopností a dovedností pro tvorbu knihy (např. řeč a práce s příběhem) a jak jsou tyto pojmy obsaženy v kurikulárním dokumentu pro předškolní vzdělávání. Praktická část byla realizována jako akční výzkum. Výzkum probíhal formou tvůrčích lekcí. Výsledkem byla autorská kniha. Výzkum se uskutečnil ve dvou předškolních zařízeních. V jeho průběhu byl sledován konkrétní posun v klíčových dovednostech a schopnostech u dětí prostřednictvím zúčastněného nestrukturovaného pozorování, které doplnilo pretest a posttest dětí a dotazník mezi pedagogy. Výsledky prokázaly, že se u dětí zvýšil zájem o knihy a jejich tvorbu. Aktivní slovní zásoba dětí byla rozšířena o specifické pojmy používané v tvorbě příběhu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis named Preschool children as literary artists answers on the problematic about the insufficient interest of preschoolers in books and literature. The main aim of this bachelor thesis is support of children´s interest in books and literature. This aim was achieved by the fact that children became the book makers themselves.
The bachelor thesis contains two parts and it is theoretical and practical part. Key abilities and skills for the creation of books and their concepts were clarified in the theoretical part of this bachelor thesis. (e.g. language and creation of stories) Also this part include the common ways of usage of this abilities and skills which are contained in the curriculum document for the preschool education. The practical part of the bachelor thesis analyzed data through research methods. Research carried out in form of creative lessons. The result of the lessons was author´s book. The research was conducted two times in the two different preschools. During the research was detected specific changes in key children´s abilities and skills through the unstructured observation. This observation was completed by children´s pretest and posttest and also by the questionnaire among teachers. The outcome confirmed the increasing children's interest in books and their creation. As well their active vocabulary was extended by specific concepts used during the creation of story. |