Používání barev v marketingové komunikace na základě jejich vnímání odlišnými kulturami
Název práce v češtině: | Používání barev v marketingové komunikace na základě jejich vnímání odlišnými kulturami |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Using of colours in marketing communication based on their perception in different cultures |
Klíčová slova: | interkulturní marketing, symbolika barev, McDonald’s, Burger King, kvalitativní obsahová analýza |
Klíčová slova anglicky: | intercultural marketing, symbolism of colours, McDonald’s, Burger King, qualitative content analysis |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.07.2019 |
Datum zadání: | 16.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 23.09.2020 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.09.2020 |
Oponenti: | Ing. Bc. Petra Koudelková, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
1. ASLAM, Mubeen M. (2006), Are You Selling the Right Colour? A Cross‐cultural Review of Colour as a Marketing Cue. Journal of Marketing Communications [online]. 12(1), 15-30 [cit. 2020-07-26]. DOI: 10.1080/13527260500247827. ISSN 1352-7266. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13527260500247827
2. BEST, Janet (2012). Colour Design: Theories and Applications. Woodhead Publishing. ISBN 978-1845699727. 3. CATEORA, Philip R., Mary C. GILLY a John L. GRAHAM (2009). International Marketing. 14. vyd. New York: McGraw-Hill Irwin, ISBN 9780071288385. 4. DABNER, David, Sandra STEWART a Eric ZEMPOL (2014). Škola grafického designu: principy a praxe grafiky. V Praze: Slovart, ISBN 978-80-7391-894-1. 5. DANNHOFEROVÁ, Jana (2012). Velká kniha barev: kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry. Brno: Computer Press, ISBN 978-80-251-3785-7. 6. DE BORTOLI, Mario a Jesús MAROTO (2001), Colours Across Cultures: Translating Colours in Interactive Marketing Communications. University of Paisley. ISBN 0-9541774-0-1. 7. DISMAN, Miroslav (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, ISBN 80-246-0139-7. 8. DVOŘÁKOVÁ, Denisa (2017). Repertoár názvů barev v praxi[online]. Brno, [cit. 2020-07-26]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/bwakd/DVORAKOVA_DENISA_-_BAKALARSKA_PRACE.pdf. Bakalářská práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Prof. PhDr. Marie Krčmová, CSc. 9. EYSENCK, H. J., Friederike KAMM, Joerg KOENIGSTORFER, Andrea GROEPPEL-KLEIN a Dirk WENTURA (1941). A Critical and Experimental Study of Colour Preferences. The American Journal of Psychology [online]. 54(3), 335-345 [cit. 2020-07-23]. DOI: 10.2307/1417683. ISSN 00029556. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/1417683?origin=crossref 10. GENSCHOW, Oliver, Leonie REUTNER, Michaela WÄNKE a Helena C. KRAEMER (2012). The colour red reduces snack food and soft drink intake. Appetite [online]. 58(2), 699-702 [cit. 2020-07-16]. DOI: 10.1016/j.appet.2011.12.023. ISSN 01956663. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0195666311006957 11. HALL, Edward (1977), T. Beyond Culture. Anchor Books. ISBN 978-0385124744. 12. HENDL, Jan (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, ISBN 978-80-7367-485-4. 13. HOEBEL, E. Adamson (1975). Cultural and social anthropology. McGraw-Hill. ISBN 978-0070291454. 14. HOFSTEDE, Geert a Gert Jan HOFSTEDE (2007). Kultury a organizace: software lidské mysli: spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: Linde. ISBN 80-861-3170-X. 15. HORŇÁK, Pavel (2015), Marketingová komunikácia a médiá 15: Zborník vedeckých štúdií z oblasti histórie a teórie marketingovej komunikácie a médií [online]. Bratislava: Book&Book, 2015 [cit. 2020-07-21]. ISBN 978-80-89652-16-7. Dostupné z: https://fphil.uniba.sk/uploads/media/Marketingova-komunikacia-a-media-15.pdf#page=49 16. HURLBERT, A., & OWEN, A. (2015). Biological, cultural, and developmental influences on colour preferences. In A. J. Elliot, M. D. Fairchild, & A. Franklin (Eds.), Cambridge handbooks in psychology. Handbook of colour psychology (p. 454–477). Cambridge University Press. 17. JANČOVIČ, Adam (2005). Vnímání barev [online]. Brno, [cit. 2020-06-14]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/wphy/publikace/jancovic1.html. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce RNDr.Jindřiška Svobodová, Ph.D. 18. KAY, Paul a Willett KEMPTON (1984). What Is the Sapir-Whorf Hypothesis? American Anthropologist [online]. s. 65-68 [cit. 2020-06-30]. Dostupné z: https://anthrosource.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1525/aa.1984.86.1.02a00050 19. KEJKLÍČKOVÁ, Ilona (2016). Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3941-0. 20. KELLER, Jan (2018). Socializace. In: Sociologická encyklopedie[online]. Sociologický ústav AV ČR, [cit. 2020-06-03]. Dostupné z: https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Socializace 21. LABRESQUE, L. I., PATRICK, V. M. & MILNE, G. R., 2013. The Marketers’ Prismatic Palette: A Review of Color Research and Future Directions., 30(2), pp.187-202. Available at: http://doi.wiley.com/10.1002/mar.20597 [Accessed July 30, 2020]. 22. MADDEN, Thomas, Kelly HEWETT a Martin ROTH (2000). Managing Images in Different Cultures: A Cross-National Study of Colour Meanings and Preferences. Journal of International Marketing [online]. [cit. 2020-07-25]. DOI: 10.1509/jimk.8.4.90.19795. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/246756542_Managing_Images_in_Different_Cultures_A_Cross-National_Study_of_Colour_Meanings_and_Preferences 23. MACHKOVÁ, Hana (2015). Mezinárodní marketing: [strategické trendy a příklady z praxe]. 4. vyd. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-5366-9. 24. Martin, L. (1986). "Eskimo Words for Snow": A Case Study in the Genesis and Decay of an Anthropological Example. American Anthropologist, 88(2), new series, 418-423. Retrieved July 31, 2020, from www.jstor.org/stable/677570 25. MEHTA, R., R. ZHU, Donna M. MATHESON a Helena C. KRAEMER (2009). Blue or Red? Exploring the Effect of Colour on Cognitive Task Performances. Science [online]. 2009, 323(5918), 1226-1229 [cit. 2020-07-27]. DOI: 10.1126/science.1169144. ISSN 0036-8075. Dostupné z: https://www.sciencemag.org/lookup/doi/10.1126/science.1169144 26. NOVINGER, Tracy (2001). Intercultural Communication: A practical guide. Austin: University of Texas Press. ISBN 978-0-292-75571-0. 27. NOVÝ, Ivan (1996). Interkulturální management: lidé, kultura a management. Praha: Grada. ISBN 80-716-9260-3. 28. NOVÝ, Ivan a Sylvia SCHROLL-MACHL (2005). Spolupráce přes hranice kultur. Management Press. Expert (Grada). ISBN 978-80-7261-121-8. 29. PĚNIČKA, Robin (2014). Kapitoly z dějin antropologie [online]. Brno: Masarykova univerzita [cit. 2020-07-27]. Dostupné z: https://www.sci.muni.cz/anthrop/wp-content/uploads/2017/06/Kapitoly_z_dejin_antropologie_2014_final.pdf 30. PETRUSEK, Miloslav (2019). Asimilace. In: Sociologická encyklopedie[online]. Sociologický ústav AV ČR, 11. 12. 2017 [cit. 2020-07-27]. Dostupné z: https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Asimilace 31. PIERNAS, Carmen, Barry M. POPKIN, Donna M. MATHESON a Helena C. KRAEMER (2010). Snacking Increased among U.S. Adults between 1977 and 2006. The Journal of Nutrition[online]. 140(2), 325-332 [cit. 2020-07-27]. DOI: 10.3945/jn.109.112763. ISSN 0022-3166. Dostupné z: https://academic.oup.com/jn/article/140/2/325/4688951 32. PINKER, Steven, 2014. The language instinct: The New Science of Language and Mind [online]. Penguin Books [cit. 2020-07-31]. ISBN 978-1491514986. Dostupné z: http://f.javier.io/rep/books/The-Language-Instinct-How-the-Mind-Creates-Language,-Steven-Pinker.pdf 33. PLESKOTOVÁ, Petra (1987). Svět barev. Albatros. ISBN 13-806-87.14/66. 34. PRŮCHA, Jan (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3069-1. 35. PŮBALOVÁ, Kateřina (2017). Interkulturní komunikace. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu. ISBN 978-808-7839-874. 36. ROBINSON, Thomas N., Dina L. G. BORZEKOWSKI, Donna M. MATHESON a Helena C. KRAEMER (2007). Effects of Fast Food Branding on Young Children's Taste Preferences. Management Decision [online]. 161(8), 783-789 [cit. 2020-07-27]. DOI: 10.1001/archpedi.161.8.792. ISSN 1072-4710. Dostupné z: http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?doi=10.1001/archpedi.161.8.792 37. ROHR, Michaela, Friederike KAMM, Joerg KOENIGSTORFER, Andrea GROEPPEL-KLEIN a Dirk WENTURA (2015). The Colour Red Supports Avoidance Reactions to Unhealthy Food. Experimental Psychology [online]. 62(5), 335-345 [cit. 2020-07-27]. DOI: 10.1027/1618-3169/a000299. ISSN 1618-3169. Dostupné z: https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1618-3169/a000299 38. SAMARA, Timothy (2008). Grafický design: základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze: Slovart. Psyché (Grada). ISBN 978-80-7391-030-3. 39. SINGH, Satyendra (2006). Impact of colour on marketing. Management Decision [online]. 44(6), 783-789 [cit. 2020-07-22]. DOI: 10.1108/00251740610673332. ISSN 0025-1747. Dostupné z: 40. SOMINSKY, Luba a Sarah J. SPENCER (2014). Eating behavior and stress: a pathway to obesity. Frontiers in Psychology [online]. 5 [cit. 2020-07-29]. DOI: 10.3389/fpsyg.2014.00434. ISSN 1664-1078. Dostupné z: http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2014.00434/abstract 41. STANÍČEK, Petr (2016). Dobrý designér to všechno ví!: jak oslovit srdce zákazníka. I. vydání. Kamenné Žehrovice: vydáno vlastním nákladem autora. Expert (Grada). ISBN 978-80-260-9427-2. 42. SWARINGEN, Sandra, Stephanie LAYMAN a Alan WILSON (1978). Sex Differences in Colour Naming [online], [cit. 2020-07-24]. DOI: https://doi.org/10.2466/pms.1978.47.2.440. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.2466/pms.1978.47.2.440?icid=int.sj-abstract.similar-articles.1 43. ŠEVČÍKOVÁ, Soňa (2015). Transkulturní vnímání barev reklamy v diferencovaných kulturách z hlediska teritoriálního rozložení [online]. Brno, [cit. 2020-05-31]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/b6xkr/final_7_ikpopyps.8._.pdf. Bakalářská práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Mgr. Viktor Pantůček. 44. ŠTRACH, Pavel (2009). Mezinárodní management: teorie člověka a kultury. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2987-9. 45. THOMAS, Lynn L., Anne T. CURTIS a Ralph BOLTON (1978). Sex Differences in Elicited Colour Lexicon Size [online]. [cit. 2020-07-25]. DOI: https://doi.org/10.2466/pms.1978.47.1.77. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.2466/pms.1978.47.1.77 46. USUNIER, Jean-Claude a Julie Anne LEE (2005). Marketing Across Cultures. 2.vyd. Pearson Education. ISBN 9780273685296. 47. VOTŘEL, Jan (2008). Sapir-Whorfova hypotéza [online]. České Budějovice, [cit. 2020-07-27]. Dostupné z: https://theses.cz/id/xae0r1/downloadPraceContent_adipIdno_12504.Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vedoucí práce Vít Erban. 48. VYSEKALOVÁ, Jitka (2012). Psychologie reklamy: jak oslovit srdce zákazníka. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8. 49. VYSEKALOVÁ, Jitka (2014). Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4843-6. 50. WOGALTER, Michael S., Kenneth R. LAUGHERY a Christopher B. MAYHORN (2012). Warnings and Hazard Communications. Handbook of Human Factors and Ergonomics [online]. Hoboken, NJ, USA, 2012-03-26, 868-894 [cit. 2020-07-25]. DOI: 10.1002/9781118131350.ch29. ISBN 9781118131350. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1002/9781118131350.ch29 |
Předběžná náplň práce |
Hlavním tématem práce je využívání a aplikace barev v rámci interkulturní marketingové komunikace. Práce se bude kromě základní teorie barev zabývat tím, jak jsou jednotlivé barvy vnímány napříč kulturami, jaká je jejich symbolika a asociace, které jim odlišné národní kultury přiřazují. Praktická část se bude zabývat analýzou úvodních webových stránek společností McDonald´s a Burger King ve vybraných zemích. Hlavním záměrem této práce je analyzovat barevnost těchto zvolených úvodních stránek. Cílem je zjistit, zda tyto společnosti na svých webech napříč kulturami pracují s barvami a jejich významy a pokud ano, zda je adekvátně přizpůsobují vnímání dané kultury. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main topic of the work is the use and application of colors in intercultural marketing communication. In addition to the basic theory of colors, the work will deal with how individual colors are perceived across cultures, what is their symbolism and the associations that different national cultures assign to them. The practical part will deal with the analysis of the introductory websites of McDonald's and Burger King in selected countries. The main purpose of this work is to analyze the color of these selected introductory pages. The aim is to find out whether these companies work with colors and their meanings on their websites across cultures and, if so, whether they adequately adapt them to the perception of a given culture. |