Vývoj geometrických pojmů u žáků 1. stupně ZŠ
Název práce v češtině: | Vývoj geometrických pojmů u žáků 1. stupně ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of geometrical concepts in primary school pupils |
Klíčová slova: | Geometrie, mnohoúhelník, obsah, obvod, budování schémat |
Klíčová slova anglicky: | Geometry, polygon, area, perimeter, schema building |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.07.2019 |
Datum zadání: | 06.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2023 13:30 |
Místo konání obhajoby: | R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Práce bude založena na výzkumu.Výzkumná databáze bude tvořena
Záznamy hospitovaných hodin matematiky Didaktický test Rozhovory s žáky |
Seznam odborné literatury |
Darina Jirotková; Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie,
Milan Hejný, František Kuřina; Dítě, škola a matematika Milan Hejný; Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně Miroslav Rendl, Naďa Vondrová a kolektiv; Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů Milan Hejný a kolektiv; Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky Řada učebnic vydavatelství Fraus pro 1. stupeň ZŠ Řada učebnic vydavatelství Alter pro 1. stupeň ZŠ |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zaměří na budování základních geometrických pojmů u starších žáků prvního stupně, a to především na pojmy obsah a obvod mnohoúhelníků. Sleduje porozumění uvedeným pojmům a schopnost práce s nimi v závěru 2. období 1. stupně ZŠ a krátce po přechodu na 2. stupeň ZŠ. Zamýšlí se nad kritickými momenty při budování geometrických pojmů, příčinami selhávání žáků při řešení úloh a nad možnostmi nápravy nedostatků v porozumění. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis focuses on the basic geometric concepts building process in older primary schools pupils, particularly on the concepts of area and circumference of polygons. I will monitor the understanding of the above mentioned concepts and the ability to work with them in the end of the second period of elementary school and shortly after the transition to the junior high school. It explores the critical moments of the development of geometric concepts, causes of pupils’ failure when solving the exercises, and possibilities of rectification of lack of understanding. |