Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Euroskepticismus v českých médiích
Název práce v češtině: Euroskepticismus v českých médiích
Název v anglickém jazyce: Euroscepticism in the Czech media
Klíčová slova: Euroskepticismus, média, politika, Evropská unie, Česká republika, kvantitativní obsahová analýza
Klíčová slova anglicky: Euroscepticism, media, politics, European Union, the Czech Republic, quantitative content analysis
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Markéta Pečenková
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.07.2019
Datum zadání: 03.07.2019
Datum a čas obhajoby: 30.06.2020 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110
Datum odevzdání elektronické podoby:21.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 30.06.2020
Oponenti: doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BÂRGĂOANU, Alina, Loredana RADU a Elena NEGREA-BUSUIOC. The Rise of Euroscepticism in Times of Crisis. Evidence from the 2008–2013 Eurobarometers. Romanian Journal of Communication and Public Relations [online]. 2016, 16(1), 9-23 [Citace: 15. Březen 2020]. DOI: 10.21018/rjcpr.2014.1.185. ISSN 2344-5440. Dostupné z: http://www.journalofcommunication.ro/index.php/journalofcommunication/article/view/185

BENEŠ, Vít. 2010. Inclusion completed, adaptation successful? What divides new and old members in the European Union, 6 years on? Budapest : Paper for the conference of the FES/CEU, 2010.

BETZ, Hans-Georg a IMMERFALL, Stefan. 1998. The new politics of the Right: neo-Populist parties and movements in established democracies. New York : St. Martinʾs Press, 1998. ISBN: 978-0312213381.

BRADOVÁ, Eva. 2005. Od lokálních mítinků k politickému marketingu. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3800-4.

BRETTSCHNEIDER, Frank. 2008. Personalization of Campaigning. The International Encyclopedia of Communication. 2008.

CANOVAN, Margaret. Trust the People! Populism and the Two Faces of Democracy. Political Studies [online]. 2016, 47(1), 2-16 [Citace: 17. Duben 2020]. DOI: 10.1111/1467-9248.00184. ISSN 0032-3217. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1111/1467-9248.00184

CONTI, Nicolo a VERZICHELLI, Luca. 2003. Party Contestation of the Political Space and the European Issu. Position of Italian Parties (1994-2002). Siena : University of Siena, 2003. Dostupné z: https://www.essex.ac.uk/ecpr/events/generalconference/marburg/papersP15/3/Conti.pdf.

DANČÁK, Břetislav a MAREŠ, Miroslav. 2000. Zahraniční politika politických stran v České republice, Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Brno : Masarykova univerzita, 2000. ISBN: 80-210-2354-6.
DE VRESSE, Claes. 2007. A Spiral of Euroscepticism: The Media´s Fault? Acta Politica. 42, 2007, stránky 271-286.

DE VREESE, Claes H., Susan A. BANDUCCI, Holli A. SEMETKO a Hajo G. BOOMGAARDEN. The News Coverage of the 2004 European Parliamentary Election Campaign in 25 Countries. European Union Politics [online]. 2016, 7(4), 477-504 [Citace: 22. Duben 2020]. DOI: 10.1177/1465116506069440. ISSN 1465-1165. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1465116506069440

DE WILDE, Pieter a Hans-Jörg TRENZ. Denouncing European integration. European Journal of Social Theory [online]. 2012, 15(4), 537-554 [Citace: 17. Březen 2020]. DOI: 10.1177/1368431011432968. ISSN 1368-4310. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1368431011432968

DEEGAN-KRAUSE, Kevin, HAUGHTON, Tim. 2010. A Fragile Stability: The Institutional Roots of Low Party System Volatility in the Czech Republic, 1990-2009. Politický časopis 10. 2010, 3.

EHL, Martin. 2019. Evropa teď bude hodně křehká. Hospodářské noviny. 28. Květen 2019, str. 18.

Eurobarometr. europarl.europa.eu. [Online] [Citace: 17. Březen 2020.] https://www.europarl.europa.eu/at-your-service/cs/be-heard/eurobarometer.

FIALA, Petr a HLOUŠEK, Vít. 2003. Stranický systém České republiky. [autor knihy] Petr FIALA a kol. Středoevropské systémy politických stran. Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko. Brno : MPÚ, 2003.

FLOOD, Christopher. 2002. Euroscepticism: A Problematic Concept. Qeen´s University Belfast : Paper Prepared for the Panel "France´s Relations with the European Union", 2002. http://uaces.org/documents/papers/0201/flood.pdf.

HAVLÍK, Vlastimil, KANIOK, Petr. 2006. Euroskepticismus a země střední a východní Evropy. Brno : IIPS, 2006. ISBN 80-210-4016-5.

HEGEDUS, István. 2011. Media representations of EU matters in national media systems: The Hungarian case. [autor knihy] Karol JAKUBOWICZ a Miklós SUKOSD. Media, Nationalism and European Identities. Budapešť : Central European University Press, 2011.

HLOUŠEK, Vít a Lubomír KOPEČEK. Cleavages in the Contemporary Czech and Slovak Politics Between Persistence and Change. East European Politics and Societies: and Cultures [online]. 2008, 22(3), 518-552 [Citace: 20. Března 2020]. DOI: 10.1177/0888325408315833. ISSN 0888-3254. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0888325408315833
HOOGHE, Liesbet a MARKS, Gary. 2007. Source of Euroscepticism. Acta Politica. 2007, Sv. 42, No. 2/3, stránky 119-127. ISSN: 0001-6810

HOOGHE, Liesbet, Gary MARKS a Carole J. WILSON. Does Left/Right Structure Party Positions on European Integration? Comparative Political Studies [online]. 2016, 35(8), 965-989 [Citace 21. Březen 2020]. DOI: 10.1177/001041402236310. ISSN 0010-4140. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/001041402236310

HRONEŠOVÁ, Jessie a MANSFELDOVÁ, Zdenka. 2012. Participativní žurnalistika v České republice během volební kampaně do Evropského parlamentu na jaře roku 2009. [autor knihy] Zdenka MANSFELDOVÁ, Petra GUASTI a kol. Euroskepticismus a percepce evropského integračního procesu v České republice v letech 2004–2010. Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2012, stránky 117-148.

HYNČICA, Pavel, MAŠKARINEC, Pavel, NOVOTNÝ, Lukáš. 2016. Euroskepticismus ve střední Evropě. Praha : Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2619-4.

JIRÁK, Jan a ŘÍCHOVÁ, Blanka. 2000. Politická komunikace a média. Praha : Karolinum, 2000. ISBN: 80-246-0182-6.

JIRÁK, Jan a TRAMPOTA, Tomáš. 2008. O vztahu médií a politiky v komparativní perspektivě. [autor knihy] Daniel HALLIN a Paolo MANCINI. ystémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a politiky. Praha : Portál, 2008, stránky
9-23.

KAASE, Max. Is There Personalization in Politics? Candidates and Voting Behavior in Germany. International Political Science Review [online]. 2016, 15(3), 211-230 [Citace: 21. Březen 2020]. DOI: 10.1177/019251219401500301. ISSN 0192-5121.
Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/019251219401500301

KANIOK, Petr. 2005. Měkký a tvrdý euroskepticismus: Dva projevy téhož? Politologický časopis. 2005, Sv. 2, stránky 152-164.

KANIOK, Petr. 2014. Strana svobodných občanů – čeští monotematičtí euroskeptici? Středoevropské politické studie. [Online] 2014. [Citace: 29. Duben 2017.] http://www.cepsr.com/clanek.php?ID=636.

KANIOK, Petr. 2006. Stranický euroskepticismus: Teoretické modely klasifikace politických stran podle opozičních postojů k evropské intagraci. [autor knihy] Vlastimil HAVLÍK. Euroskepticismus a země střední a východní Evropy. Brno : IIPS, 2006.

KLAUS, Václav. 2004. Evropa Václava Klause. Praha : Knižní klub, 2004. ISBN: 80-242-1239-0.

KOOPMANS, RUUD. Who inhabits the European public sphere? Winners and losers, supporters and opponents in Europeanised political debates. European Journal of Political Research [online]. 2007, 46(2), 183-210 [Citace: 18. Květen 2020]. DOI: 10.1111/j.1475-6765.2006.00691.x. ISSN 0304-4130. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1475-6765.2006.00691.x

KOPECKÝ, Petr a VAN HOLSTEYN, Joop. 2006. The Grass is Always Greener …: Mass Attitudes toward the European Union in the Czech and Slovak Republics. [autor knihy] Robert Rohrschneider a Stephen Whitefield. Public Opinion, Party Competition, and the European Union in Post-Communist Europe. New York : Palgrave Macmillan US, 2006, stránky 105-120.

KOPECKÝ, Petr a Cas MUDDE. The Two Sides of Euroscepticism. European Union Politics [online]. 2016, 3(3), 297-326 [Citace: 12. Březen 2020]. DOI: 10.1177/1465116502003003002. ISSN 1465-1165. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1465116502003003002

KRÁLÍKOVÁ, Marcela. 2012. Vybrané nástroje politického marketingu. [autor knihy] Roman et al CHYTILEK. Teorie a metody politického marketingu. Blansko : CDK, 2012.

KŘEČEK, Jan. 2013. Politická komunikace Od res publica po puplic relations. Praha : Grada, 2013. ISBN: 978-80-247-3536-8.

LECONTE, Cécilie. 2010. Understanding euroscepticism. New York : Palgrave Macmillan, 2010. ISBN: 978-0-230-22807-8.

LEDERER, Benedikt a FROUZOVÁ, Kateřina. 2019. SPD sází na vůdčí post mezi odmítači Bruselu. Hospodářské noviny. 15. Květen 2019, str. 5.

LEES-MARSHMENT, Jennifer. The Marriage of Politics and Marketing. Political Studies [online]. 2016, 49(4), 692-713 [Citace: 17. Březen 2020]. DOI: 10.1111/1467-9248.00337. ISSN 0032-3217. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1111/1467-9248.00337
LILLEKER, Darren. 2006. Key Concepts in Political Communication. London : Sage, 2006. ISBN: 1-4129-1830-5.

LOUW, Eric. 2010. The media and political process. 2nd ed. London : Sage, 2010. ISBN: 978-1848604476.

MAIR, Peter. Political Opposition and the European Union. Government and Opposition [online]. 2007, 42(1), 1-17 [Citace:. 17. Březen 2020]. DOI: 10.1111/j.1477-7053.2007.00209.x. ISSN 0017-257X. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/product/identifier/S0017257X00001032/type/journal_article

MANCINI, Paolo. 1988. Come vincere le elezioni. Le campagne elettorali negli Stati Uniti. Bologna : Il Mulino, 1988. ISBN: 978-8815018045.

MAREK, Dan a BAUN, Michael. 2011. The Czech Republic and the European Union (Europe and the Nation State). New York : Routledge, 2011. ISBN: 0415460972.

MAREŠ, Miroslav. 2002. Pokusy o reformu Komunistické strany a postkomunisitcké subjekty v České republice. [autor knihy] Lubomír KOPEČEK, Vít HLOUŠEK a kol. Rudí a růžoví: Transformace komunistických stran. Brno : Masarykova univerzita, 2002, stránky 83-99.

MAŠKARINEC, Pavel, BLÁHA, Petr. 2014. For whom the Bell Tolls: Grievance Theory and the Rise of New Political Parties in the 2010 and 2013 Czech Parlia-mentary Elections. Sociológia. 2014, 6.

MATUŠKOVÁ, Anna. 2012. Politický marketing: Kořeny disciplíny. [autor knihy] Roman et al CHYTILEK. Teorie a metody politického marketingu. Blansko : CDK, 2012.

MAZZOLENI, Gianpietro, STEWART, Julianne a HORSFIELD, Bruce. 2003. The media and neo-populism: a contemporary comparative analysis. Westport, Conn. : Praeger, 2003. ISBN: 978-0275974923.

MCNAIR, Brian. 2003. An introducion to political communication. London : Routlege, 2003. ISBN: 0-415-30707-4.

MEYER, Christoph. Political Legitimacy and the Invisibility of Politics: Exploring the European Union's Communication Deficit. JCMS: Journal of Common Market Studies [online]. 1999, 37(4), 617-639 [Citace: 5. Březen 2020]. DOI: 10.1111/1468-5965.00199. ISSN 0021-9886. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/1468-5965.00199

MUDDE, Cas. 2000. EU Accession and a New Populist Center-Periphery Cleavage in Central and Eastern Europe. [Online] Antwerp : Department of Political Science University of Antwerp , Center for European Studies Central and Eastern Europe , 2000. Dostupné z: http://aei.pitt.edu/9271/1/Mudde.pdf.

MUDDE, Cas. 2007. Populist Radical Right Parties in Europe. Cambridge : Cambridge University Press, 2007. ISBN: 9780511492037.

MULLER, Karel. 2010. Teoretické vymezení veřejné sféry a úvahy nad její europeizací. [autor knihy] Vladimíra DVOŘÁKOVÁ a kol. Evropeizace veřejné sféry. Praha : C.H.Beck, 2010, stránky 1-26.

NEGRINE, Ralph. 1996. The communication of politics. Thousand Oaks : Sage, 1996. ISBN: 9780803977396.

PAVEC, Jan. 2015. Česká média a veřejný euroskepticismus. Praha : Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut mezinárodních studií, 2015. str. 78, Diplomová práce. Vedoucí práce: PhDr. Petr Šafařík.

PAVLOVÁ, Eva, MATUŠKOVÁ, Anna. 2012. Volební strategie a kampaně. [autor knihy] Roman at al CHYTILEK. Teorie a metody politického marketingu. Blansko : CDK, 2012.

RIISHøJ, Søoren. 2004. Europeanisation and Euro-scepticism. Experiences from Poland and the Czech Republic. Středoevropské politické studie, 6(4). [Online] 2004. [Citace: 16. Březen 2020.] Dostupné z: https://journals.muni.cz/cepsr/article/view/4051/5269. ISSN: 1212-7817.
ROSENFELDOVÁ, Jana. 2014. Euroskepticismus a jeho rámocvání v českém denním tisku. Praha : Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií, 2014. str. 168, Diplomová práce. Vedoucí práce: PhDr. Jan Křeček, PhD..

SHAVIT, Anna, ROSENFELDOVÁ, Jana a PEČENKOVÁ, Markéta. 2019. Czech Republic. [autor knihy] Edoardo NOVELLI a Bengt JOHANSSON. 2019 European Elections Campaign. Roma : University Roma Tre, 2019, stránky 77-83.

SITTER, Nick. The politics of opposition and European integration in Scandinavia: Is Euro‐scepticism a government‐opposition dynamic? West European Politics [online]. 2001, 24(4), 22-39 [Citace: 21. Březen 2020]. DOI: 10.1080/01402380108425463. ISSN 0140-2382. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01402380108425463

SEMETKO, Holli A. a Patti M. Valkenburg VALKENBURG. Framing European politics: A Content Analysis of Press and Television News. Journal of Communication [online]. 2000, 50(2), 93-109 [Citace: 21. Březen 2020]. DOI: 10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x. ISSN 0021-9916. Dostupné z: https://academic.oup.com/joc/article/50/2/93-109/4110003

SøRENSEN, Catharina. 2008. Love me, love me not... A typology of public euroscepticism. SEI Working Paper. 2008, Sv. 101.

SZCZERBIAK, Aleks a TAGGART, Paul. 2000. Opposing Europe: Party Systems and Opposition to the Union, the Euro and Europeanisation. Brighton : Opposing Europe Research Network Working Paper No. 1, 2000. https://www.sussex.ac.uk/webteam/gateway/file.php?name=epern-working-paper-1.pdf&site=266.

ŠARADÍN, Pavel. 2007. Evropské volby v postkomunistických zemích. Olomouc : Periplum, 2007. ISBN: 978-80-86624-32-7.

ŠARADÍN, Pavel. 2003. Referendum o přisotupení k EU a volební podpora politických stran v České republice. Středoevropské politické studie. 2003, Sv. 4, 5. ISSN: 1212-7817

TAGGART, Paul a Aleks SZCZERBIAK. Contemporary Euroscepticism in the party systems of the European Union candidate states of Central and Eastern Europe. European Journal of Political Research [online]. 2004, 43(1), 1-27 [Citace: 21. Březen 2020]. DOI: 10.1111/j.1475-6765.2004.00143.x. ISSN 0304-4130. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1475-6765.2004.00143.x
TAGGART, PAUL a ALEKS SZCZERBIAK. Coming in from the Cold? Euroscepticism, Government Participation and Party Positions on Europe*. JCMS: Journal of Common Market Studies [online]. 2013, 51(1), 17-37 [Citace: 21. Březen 2020]. DOI: 10.1111/j.1468-5965.2012.02298.x. ISSN 00219886. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1468-5965.2012.02298.x

TAGGART, PAUL a ALEKS SZCZERBIAK. 2008. Opposing Europe? The Comparative Party Politics of Euroscepticism, Volume I: Case Studies and Country Surveys. Oxford : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-925830-7.

TAGGART, PAUL a ALEKS SZCZERBIAK. 2002. The Party Politics of Euroscepticism in EU Member and Candidate States. SEI Working Paper No.51. 2002.

TAGGART, PAUL a ALEKS SZCZERBIAK. 2003. Theorising Party-Based Euroscepticism: Problems of Definition, Measurement and Causality. SEI Working Paper. No. 69, 2003.

TAGGART, Paul. European Journal of Political Research [online]. 33(3), 363-388 [citace: 2020-03-21]. DOI: 10.1023/A:1006853204101. ISSN 03044130. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1023/A:1006853204101.

WESSELS, Bernhard. Discontent and European Identity: Three Types of Euroscepticism. Acta Politica [online]. 2007, 42(2-3), 287-306 [Citace: 20. Duben 2020]. DOI: 10.1057/palgrave.ap.5500188. ISSN 0001-6810. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1057/palgrave.ap.5500188

WISZNIOWSKI, Robert. 2000. Marketing wyborczy: studium kampanii wyborczych w systemach prezydenckich i semiprezydenckich (Finlandia, Francja, Polska, Stany Zjednoczone). Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000. ISBN 8301133260.

ZAHRADIL, Jan a kol. 2001. Manifest českého eurorealismu. [Online] 2001. http://zahradil.cz/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/Manifest_ceskeho_eurorealismu2011.pdf.

ZNOJEMSKÝ, Vojtěch. 2017. Analýza volební kampaně Strany svobodných občanů pro volby do Evropského parlamentu 2014. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra marketingové komunikace a PR. 2017. str. 51, Bakalářská práce. Vedoucí práce: Mgr. Anna Shavit, Ph.D..
Předběžná náplň práce
Práce si klade za cíl v teoretické části definovat pojem euroskepticismus a zachytit jeho kořeny v České republice. Dále pak v nezbytně nutném rozsahu charakterizovat politickou komunikaci v médiích, jakožto teoretický základ následného výzkumu. Praktická část bude zaměřena na výzkum obsahů vybraných médií v konkrétním časovém úseku s cílem zaměřit se na prostor daný pro a protievropským postojům a pokusit se zjistit, jaký vliv mají tato média na euroskeptické nálady v české společnosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The theoretical part of this thesis aims to define the term Euroscepticism and to capture its roots in the Czech Republic. Furthermore, its goal is to characterize political communication in the media, up to the extent necessary, as a theoretical basis for subsequent research. The practical part will focus on the research of the contents of selected media in a specific period of time in order to focus on the space given to pro-European and anti-European and try to find out what influence these media have on Eurosceptic moods in Czech society.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK