Mediální výchova na gymnáziích pohledem českých a německých pedagogů
Název práce v češtině: | Mediální výchova na gymnáziích pohledem českých a německých pedagogů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | High school media education from the point of view of German and Czech teachers |
Klíčová slova: | mediální výchova, gymnázium, pedagogové, Německo, Česká republika, vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | Media education, secondary school, teachers, Germany, Czech republic, education |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Lucie Römer, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.07.2019 |
Datum zadání: | 03.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 24.06.2021 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.06.2021 |
Oponenti: | Dr. phil. habil. Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
BAACKE, Dieter (1997): Medienpädagogik: Grundlagen der Medienkommunikation. Tübingen: Niemeyer.
Přední mediální pedagog shrnul nejvýznamnější přístupy moderního mediálního vzdělávání k problematickému komplexu médií, kultury a vzdělávání. HENDL, Jan/REML, Jiří (2017): Metody výzkumu a evaluace. Portál. Kniha se zaměřuje na výklad výzkumných metod uplatnitelných v oblasti společenských věd a biomedicíny. Výklad vychází z myšlenek praxe založené na empirické evidenci (EBP) a shrnuje jednotlivé postupy, které se probírají v metodologicky zaměřených kurzech na vysokých školách. Publikace pojednává především o kvantitativních metodách, ale popsány jsou i kvalitativní metody sběru a analýzy dat. HÜTHER,Jürgen/Schorb,Bernd/Brehm-Klotz,Christiane(Hrsg.)(1997): Grundbegriffe Medienpädagogik. München: kopaed. 28 autorů se vyjadřuje v rozsáhlých článcích k 53 klíčovým slovům z oblasti mediální pedagogiky, např. k mediální výchově, mediálnímu výzkumu či historii. JIRÁK,Jan/WOLÁK,Radim (2007): Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis. Monografie obsahuje texty, které se věnují vztahu mezi mediální gramotností, mediální výchovou a médii. Popisuje podobu mediální výchovy v českém vzdělávacím systému. TIEDE, Jennifer, et al. "Pedagogical Media Competencies of Preservice Teachers in Germany and the United States: A Comparative Analysis of Theory and Practice." Peabody Journal of Education, vol. 90, no. 4, 2015. Autoři provedli srovnávací analýzu amerických a německých modelů pedagogických mediálních kompetencí a poskytli údaje o průzkumu vzdělávacích programů pro učitele v Německu a Spojených státech. TULODZIECKI, Gerhard. 2005. „Zur Situation Der Medienpädagogik in Der Bundesrepublik Deutschland“. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung 11 (Media Education: Stand der Medienpädagogik im internationalen Raum), 1-44. Autor se věnuje aktuálním tématům mediální didaktiky, výchovy i teorie mediální výchovy. Zabývá se vzděláváním mediálních pedagogů v Německu a institucionálnímu rozvoji v oblasti mediální výchovy. TULODZIECKI, Gerhard and GRAFE, Silke (2012) "Approaches to Learning with Media and Media Literacy Education – Trends and Current Situation in Germany," Journal of Media Literacy Education, 4(1). V článku je popsán vývoj a současná situace v přístupu ke vzdělávání v oblasti mediální gramotnosti v Německu. Autoři se zaměřují na mediální výchovu ve školách. WETTERICH, Frank, Martin BURGHART a Norbert RAVE (2014): Medienbildung an deutschen Schulen. Berlín. Studie osvětluje současnou situaci (2014) mediálního vzdělávání na školách v různých spolkových zemích. Analyzuje společenské výzvy a požadavky současné školní mediální výchovy a rozvíjí jednotlivé faktory úspěchu a překážek pro úspěšnou integraci digitálních médií. |
Předběžná náplň práce |
V Německu má mediální výchova již dlouhou tradici, ale do škol byla zavedena až v polovině 90. let 20. století. V České republice se mediální výchova stává diskutovaným tématem až od přelomu tisíciletí a povinně je do výuky na gymnáziích zahrnuta až od školního roku 2009/2010. Co se však týká realizace mediální výchovy ve výuce, probíhá oficiálně v obou zemích velmi podobně, tedy jako průřezové téma v ostatních předmětech nebo formou projektového vyučování. Tato skutečnost vybízí ke komparaci pojetí mediální výchovy v obou zemích.
Téma mediální výchovy je v dnešní době hojně diskutované, vznikají nové iniciativy, projekty, výzkumy i kvalifikační práce. I přes ukotvení mediální výchovy ve vzdělávacích plánech je však stále převážně na jednotlivých pedagozích, jak na mediální výchovu nahlížejí a jak ji realizují. Ačkoliv je tedy tématika široce zpracovaná (od historie a vývoje mediální výchovy v obou zemích k názorům mediálních odborníků) je důležité vniknout do problematiky pohledem pedagogů, neboť právě ti jsou aktivními činiteli v rozvoji mediální gramotnosti a hlavními aktéry v procesu formálního mediálního vzdělávání. Cílem této práce je porovnat vnímání mediální výchovy a přístup k ní mezi pedagogy v ČR a Německu. Na příkladu Prahy a Lipska budou empirickým výzkumem zodpovězeny tyto otázky: Jaký je pohled pedagogů v Německu na mediální výchovu? Jaké cíle má mediální výchova podle pedagogů v Česku a Německu a jak (zdali) se liší? Jak mediální výchova v Německu a Česku probíhá? Jakým tématům se pedagogové ve výuce věnují? |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Media education has a long tradition in Germany, but it was only introduced into schools in the mid-1990s. In the Czech Republic, media education has become a topic of discussion since the turn of the millennium and has been included as a compulsory subject in grammar schools since the 2009/2010 school year. However, as far as the implementation of media education in teaching is concerned, it is officially carried out in both countries in a very similar way, i.e. as a cross-curricular topic in other subjects or in the form of project-based learning. This fact invites to compare the concepts of media education in both countries.
The topic of media education is nowadays widely discussed, with new initiatives, projects, research and qualification papers being created. However, despite the anchoring of media education in the curricula, it is still largely up to individual educators how they view and implement media education. Thus, although the topic is broadly covered (from the history and development of media education in both countries to the views of media professionals), it is important to enter into the issue through the eyes of educators, as they are the active agents in the development of media literacy and the main actors in the process of formal media education. The aim of this paper is to compare the perception of and approach to media education among educators in the Czech Republic and Germany. Using the example of Prague and Leipzig, the empirical research will answer the following questions. What are the goals of media education according to educators in the Czech Republic and Germany and how (if) do they differ? How does media education work in Germany and the Czech Republic? What topics do educators focus on in their teaching? |