Kritická reflexe české divadelní kultury 1945-1948. Kontinuita a diskontinuita.
Název práce v češtině: | Kritická reflexe české divadelní kultury 1945-1948. Kontinuita a diskontinuita. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Critical reflection of Czech theater culture 1945 - 1948: Continuity and discontinuity |
Klíčová slova: | divadelní kritika, divadlo, média v Československu, třetí republika, společnost a politika, Josef Träger, zakotvená teorie, kvalitativní analýza |
Klíčová slova anglicky: | theatre criticism, theatre, media in Czechoslovakia, 1940s, society and politics, Josef Träger, grounded theory, qualitative analysis |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Petra Ježková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.07.2019 |
Datum zadání: | 02.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 30.06.2020 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.06.2020 |
Oponenti: | prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
BEDNAŘÍK, Petr: Český tisk v letech 1945–1948, in Končelík, Jakub – Köpplová, Barbara – Prázová, Irena – Vykoukal, Jiří (eds.): Rozvoj české společnosti v Evropské unii. III, Média, Teritoriální studia. Praha, Matfyzpress, 2004, s. 132–144.
Autor se v tomto článku věnuje organizaci tisku po roce 1945, dále samotným novinářům (očista, novinářské svazy) a otázce cenzury. BEDNAŘÍK, Petr – KÖPPLOVÁ, Barbara – JIRÁK, Jan. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha, Grada 2011. Kniha chronologicky popisuje vývoj médií na pozadí historických událostí. Zabývá se vzájemným vztahem médií a společnosti. Pro práci bude stěžejní kapitola týkající se procesu společenské obnovy a politické polarizace. BRENNER, Christiane. Mezi Východem a Západem: české politické diskurzy 1945–1948. Praha, Argo, 2015. Historiografická práce je výrazným příspěvkem k pochopení poválečné společnosti, politiky a kultury. Diskurzivní analýza rozsáhlého dobového materiálu předkládá stěžejní tezi o kontinuitě poúnorového systému s obdobím třetí republiky a vyvrací tradovaný konstrukt poválečného střetu mezi demokraty a komunisty, zápasu demokracie a totality. BOURDIEU, Pierre. Pravidla umění: geneze a struktura literárního pole. Brno, Host, 2010. Francouzský sociolog představil teorii polí – např. literárního, náboženského, vědeckého. Pole je definováno jako prostor silových vztahů mezi činiteli či institucemi – tyto vztahy jsou výsledkem „zaujetí pozic“, jež má podobu např. literárních počinů, manifestů, politických proslovů apod. ČERNÝ, Jindřich. Osudy českého divadla po druhé světové válce: divadlo a společnost 1945–1955. Praha, Academia, 2007. Základní teatrologická práce komplexně popisující dějiny českého poválečného divadla. FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse. Textual Analysis for Social Research. London – New York, Routledge, 2003. Práce vycházející z konceptů sociálních teoretiků P. Bourdieu a J. Habermase představuje jazykovou analýzu s důsledně sociální perspektivou. GROSSMAN, Jan. Mezi literaturou a divadlem. Praha, Torst, 2013. Souborné vydání literárněkritických a teatrologických textů jedné z nejvýraznějších osobností české kultury 2. poloviny 20. století. Pro práci bude stěžejní druhý a třetí oddíl, obsahují poválečnou publicistiku a kritiku (1945–48), svým antiideologickým postojem je zásadním příspěvkem k myšlenkovému pluralismu české kultury po roce 1945. HÁJEK, Jiří. Divadlo nové doby 1945–1948. Praha, Panorama, 1989. Literární a divadelní kritik, který se svým ideologickým a normativním marxistickým přístupem v poválečné době výrazně uplatnil. Práce je vhledem do myšlení poválečné generace komunistických intelektuálů. JANOUŠEK, Pavel – HRUŠKA, Petr. Rok 1947: Česká literatura, kultura a společnost v období 1945–1948: materiály z konference, pořádané Ústavem pro českou literaturu AV ČR 11.–13. 6. 1997 v Praze. Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR, 1998. Mezioborový sborník zabývající se problematikou české kultury v letech 1945–1948. JUST, Vladimír – KNOPP, František. Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla (1945–1989) nejen v datech a souvislostech. Praha, Academia, 2010. Výklad českého divadla v kontextu politických, společenských i kulturních proměn. Pro práci bude stěžejní třetí kapitola „Divadlo a revoluce 1945–1948.“ KOUŘIL, Miroslav. Divadlo před Vítězným únorem. Praha, Univerzita Karlova, 1981. Publikace autora poúnorové koncepce českého divadelního provozu interpretuje z komunistického pohledu divadelní spory a problémy let 1945–1948. TRAMPOTA, Tomáš – VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií, Portál, Praha, 2010. Výklad metod užívaných při výzkumu médií, včetně zásad užívaných při analýze reprezentace a intepretace textu. ZIERIS, Karel František. Nové základy českého periodického tisku. Praha, Orbis, 1947. Přehled politicko-institucionálního vývoje českého tisku v prvních poválečných letech. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá žurnalistickým působením divadelního kritika Josefa Trägera v období tzv. třetí republiky (1945–1948). Na základě obsahové analýzy, kterou pojímá jako případovou studii, interpretuje proces utváření kritikových postojů k poválečnému divadlu a představuje reprezentaci dominantního diskursu v divadelní kultuře. Divadelní kritiku chápe nejen jako analýzu uměleckého artefaktu, v širším významu ji pojímá jako komunikační kanál ideologického působení, přispívající k udržení nebo změně existujícího společenského řádu. Představuje myšlenky avantgardních tvůrců a teoretiků, v jejichž veřejném působení identifikuje stěžejní inspirační zdroj revoluční proměny českého divadla v roce 1945. Sleduje vliv komunistické strany v daném období, cílené intervence do českého mediálního a divadelního systému a manipulativní praktiky vedoucí k posílení její moci v poválečném státě. Cílem této práce bylo zachytit projevy vznikajícího sociálně politického dispozitivu v divadelní žurnalistice, analyzovat podobu recepce poválečné hegemonické formace divadelním kritikem a strukturovat výsledky analýzy do širšího politicko–mediálního kontextu třetí republiky. Pro obsahovou analýzu byla aplikována byla metoda zakotvené teorie A. Strausse a J. Corbinové. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis deals with the journalistic work of the theatre critic Josef Träger in the period of the so-called Third Republic (1945–1948). It describes the process of forming attitudes of the journalist towards post-war theatre, presents a representation of the dominant discourse and its transformation during the given period. This thesis focuses on the content analysis of theatre papers, conceived as a kind of “case study”, it relates to the basic themes and problems of Czech post-war theatre. It is argued that this approach enables the analyst to pose questions concerning the ideological character of theatre criticism. This thesis discusses ideas of avant-garde creators and theorists, in whose public work it identifies the main source of inspiration for the revolutionary transformation of Czech theatre in 1945. It explores the influence of the Communist Party in the given period, targeted interventions in the Czech media and theatre system and manipulative practices leading to the strengthening of its power in the post-war state. The text also deals with the manifestations of the emerging socio-political disposition in theatre journalism, the form of the reception of post-war hegemonic formation by the journalist, and to structure the results of the analysis into a broader political-media context of the Third Republic. The grounded theory method by A. Strauss and J. Corbin was used for analysis of theatre papers. |