Mediatizace jako důsledek sebeprezentace na sociálních sítích: publikační normy a jejich vliv na uživatele Instagramu
Název práce v češtině: | Mediatizace jako důsledek sebeprezentace na sociálních sítích: publikační normy a jejich vliv na uživatele Instagramu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mediatization as a consequence of self-presentation on social networks: publishing norms and their influence on Instagram users |
Klíčová slova: | Fotografie, úprava fotografií, vizuální strategie, sociální sítě, publikační normy, mediatizace, Instagram, online sebeprezentace |
Klíčová slova anglicky: | Photography, photo editing, visual strategies, social networks, publishing norms, mediatization, Instagram, online self-presentation |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.07.2019 |
Datum zadání: | 02.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2021 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2021 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
BOEHM Gottfried & W. J. T. Mitchell. Pictorial versus Iconic Turn: Two Letters. Culture, Theory and Critique [online]. 2009, 50(2-3), s. 103-121. [cit. 2020-06-09]. Dostupné https://doi.org/10.1080/14735780903240075
COULDRY, Nick a Andreas HEPP. The mediated construction of reality. Cambridge: Polity, 2017. ISBN 978-0-7456-8131-3 FLUSSER, Vilém. Do univerza technických obrazů. Praha: Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění, 2001. ISBN 80-238-7569-8 FLUSSER, Vilém. Moc obrazu: výbor filozofických textů z 80. a 90. let. Praha: Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění, 1996. ISSN 0862-9927. FLUSSER, Vilém. Za filozofii fotografie. Vyd. 1. Praha: Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. LÁB, Filip a Alena LÁBOVÁ. Soumrak fotožurnalismu? Manipulace fotografií v digitální éře. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1647-6. LÁB, Filip a Pavel TUREK. Fotografie po fotografii. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1617-9. MANOVICH, Lev. Instagram and Contemporary Image. In: Manovich.net [online]. 2017 [cit. 2020-06-09]. Dostupné z: http://manovich.net/index.php/projects/instagram-and-contemporary-image MARSHALL, P. David. Monitoring persona: mediatized identity and the edited public self. Frame: journal of literary studies [online]. 2015, 28(1), s. 115-133 [cit. 2021-04-06]. Dostupné z: http://dro.deakin.edu.au/eserv/DU:30073946/marshall-monitoringpersona-2015.pdf MITCHELL, W.J.T. Picture theory: essays on verbal and visual representation. Chicago: University of Chicago Press, 1994, xv, s. ISBN 0-226-53232-1. O'DONNELL, Nicole Hummel. Storied Lives on Instagram: Factors Associated With the Need for Personal-Visual Identity. Visual Communication Quarterly [online]. 2018, 25(3), s. 131-142 [cit. 2021-04-06]. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/15551393.2018.1490186 SERAFINELLI, Elisa. Digital life on Instagram: New Social Communication of Photography [online]. University of Sheffield, UK: Emerald Publishing, 2018 [cit. 2021-03-09]. ISBN 978-1-78756-495-4. Dostupné z: https://doi.org/10.1108/9781787564954 SCHULZ, Winfried. Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept. European Journal of Communication [online]. London: SAGE Publications, 2004, 19(1), s. 87-101 [cit. 2021-03-04]. Dostupné z: https://doi.org/doi:10.1177/0267323104040696 STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. STURKEN, Marika a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1. TIFENTALE, Alise. Art of the Masses: From Kodak Brownie to Instagram. Networking Knowledge [online]. 2015, 8(6) [cit. 2020-06-09]. Dostupné z: https://www.academia.edu/19639061/Art_of_the_Masses_From_Kodak_Brownie_to_Instagram VAN DIJCK, José. Digital Photography: Communication, Identity, Memory. Visual Communication [online]. 2008 [cit. 2020-05-19]. Dostupné z: https://doi.org/doi:10.1177/1470357207084865 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce Mediatizace jako důsledek sebeprezentace na sociálních sítích: publikační normy a jejich vliv na uživatele Instagramu poukazuje na možný vliv Instagramu a jeho afordancí na jednání jeho uživatelů, přičemž se zaměřuje na aspekt sdílení fotografií a s ním spojených publikačních norem. Cílem této práce je zjistit, co všechno uživatelé dělají s fotografií a kvůli ní, než ji sdílí na Instagramu, ale především jde o hlubší porozumění zjištěnému jednání a prozkoumání, zda takové jednání zasahuje do života uživatelů.
V rámci nabídnutých teoretických poznatků je čtenář seznámen s vývojem obrazu, vznikem fotografie, jejími manipulacemi a proměnami v digitální éře. Dále práce představuje vizuální sociální sítě, principy fungování Instagramu a poznatky ze současných studií na téma sebeprezentace na sociálních sítích. V poslední části se věnuji již konkrétně instagramové fotografii, jejím druhům, způsobům editace a sdílení, přičemž vycházím především ze dvou aktuálních studií věnujících se tomuto tématu, jejichž autory jsou Lev Manovich a Elisa Serafinelliová. V druhé polovině práce představuji metodologii výzkumu, jeho design, výsledky a závěrečné shrnutí. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Diploma thesis Mediatization as a consequence of self-presentation on social networks: publishing norms and their influence on Instagram users explores how Instagram and its affordances are able to change the behavior of its users, focusing on the aspect of photo sharing and related publishing norms. The aim of this work is to find out the practices which users do with photos and because of them before sharing them on Instagram, but above all it is about deeper understanding of the detected behavior and exploring whether and how such behavior interferes with users' lives.
Within the theoretical part, the reader is acquainted with the development of the image, the origin of photography, its manipulations and changes in the digital era. Furthermore, the thesis presents visual social networks, the principles of Instagram operation and findings from current studies on the topic of self-presentation on social networks. In the last part, I deal specifically with Instagram photography, its types, methods of editing and sharing, based mainly on two current studies on this topic, the authors of which are Lev Manovich and Elisa Serafinelli. The second half of the thesis presents the research methodology, its design, results and final summary. |