Americko-japonské vztahy optikou americké kinematografie
Název práce v češtině: | Americko-japonské vztahy optikou americké kinematografie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | U.S.-Japan Relations from the Perspective of American Cinema |
Klíčová slova: | USA, Japonsko, mezinárodní vztahy, historie, populární kultura, americká kinematografie |
Klíčová slova anglicky: | USA, Japan, International Relations, history, popular culture, American cinema |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mezinárodních vztahů (23-KMV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jakub Záhora, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.06.2019 |
Datum zadání: | 29.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2021 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Pekařská 16, JPEK314, 314, Malá učebna, 3.patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2021 |
Oponenti: | Mgr. Anna Kotvalová |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
ADORNO, Theodor W. a Max HORKHEIMER. Dialektika osvícenství: filosofické fragmenty. Praha: OIKOYMENH, 2009. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 9788072982677.
ALLISON, Anne. The Attractions of The J-Wave for American Youth. In: WATANABE, Yasushi a David L. MCCONNELL. Soft Power Superpowers: Cultural and National Assets of Japan and the United States. New York: Routledge, 2008, s. 99-110. ISBN 9780765622495. BENEDICT, Ruth. Chryzantéma a meč: vzorce japonské kultury. Praha: Malvern, 2013. ISBN 9788087580455. BENJAMIN, Walter. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Illuminations. Ed. H. Arendt. New York: Schocken, 1969 [1936], 217–251. BIRKENSTEIN, Jeff, FROULA, Anna, RANDELL, Karen. Reframing 9/11: Film, Popular Culture and the „War on Terror “. New York: Continuum. 2010. ISBN 1441119051. BROWN, Gillian a George YULE. Discourse analysis. New York: Cambridge University Press, 1983. ISBN 9780521241441. CASO, Federica a Caitlin HAMILTON. Popular Culture and World Politics: Theories, Methods, Pedagogies. E-International Relations, 2015. ISBN 9781910814024 DITTMER, Jason. On Captain America and ‘Doing’ Popular Culture in the Social Sciences. In: CASO, Federica a Caitlin HAMILTON. Popular Culture and World Politics: Theories, Methods, Pedagogies. E-International Relations, 2015, s. 45-50. ISBN 9781910814024. DODDS, Klaus. Popular Geopolitics and War on Terror. In: CASO, Federica a Caitlin HAMILTON. Popular Culture and World Politics: Theories, Methods, Pedagogies. E-International Relations, 2015, s. 51-62. ISBN 9781910814024. DRULÁK, Petr. Teorie mezinárodních vztahů. Praha: Portál, 2003. ISBN 8071787256. DUNCOMBE, Constance a Roland BLEIKER. Popular Culture and Political Identity. In: CASO, Federica a Caitlin HAMILTON. Popular Culture and World Politics: Theories, Methods, Pedagogies. E-International Relations, 2015, s. 35-44. ISBN 9781910814024. EVANS, David C.; PEATTIE, Mark R. Kaigun: strategy, tactics, and technology in the Imperial Japanese Navy, 1887-1941. Annapolis, Maryland: Naval Institute Press, 1997. ISBN 9780870211928. FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality I. - Vůle k vědění. Praha: Herrmann, 1999. ISBN 80-238-5090-3. FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Přeložil Čestmír PELIKÁN. Praha: Dauphin, 2000. Studie (Dauphin). ISBN 80-86019-96-9. FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Vydání druhé. Přeložil Čestmír PELIKÁN. V Praze: Herrmann, 2016. ISBN 978-80-87054-43-7. GLINES, Carroll V. The Doolittle Raid: America's Daring First Strike Against Japan. New York: Orion Books, 1988. ISBN 0-88740-347-6. HALL, Stuart. Encoding and decoding in the television discourse. Birmingham: Centre for contemporary cultural studies, 1973. ISBN 9780704404571. HALL, Stuart. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications & Open University, 1997. ISBN 9780761954323. HART, Justin. Empire of Ideas: The Origins of Public Diplomacy and the Transformation of U. S. Foreign Policy. Oxford: Oxford University Press, 2013. ISBN 9780199777945. HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 250 stran. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-5022-4 HONCOOPOVÁ, Helena. Knihy řezané do dřeva: japonská knižní grafika 17.-19. století. Praha: Národní galerie, 1997. ISBN 807035125X. HUNTINGTON, Samuel P. The clash of civilizations and the remaking of world order. New York: Touchstone, 2005. ISBN 0-684-81164-2. IWABUCHI, Koichi. Recentering Globalization: Popular Culture and Japanese Transnationalism. Durham: Duke University Press, 2002. ISBN 9780822328919. JEFFORDS, Susan. Hard bodies: Hollywood masculinity in the Reagan era. New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press, c1994. ISBN 0813520037 JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2006. ISBN 9780814742815. JENKINS, Tricia. The CIA in Hollywood: How the Agency Shapes Film and Television. Texas: University of Texas Press, 2013. ISBN 9780292754362. KAHOUN, Filip. Boj o pozornost. 2. vydání. Praha: Filip Kahoun, 2019. ISBN 9788021070837. KELLNER, M., Douglas. Cinema Wars: Hollywood Film and Politics in the Bush-Cheney Era. West Sussex: Wiley-Blackwell. 2009. ISBN 9781405198240. LIPPMANN, Walter. Public Opinion. 2. vydání. New York: Macmillan, 1922. ISBN 1560009993. MCSWEENEY, Terence. American Cinema in the Shadow of 9/11. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2016. ISBN 1474413811. MIRZOEFF, Nicholas. An introduction to visual culture. 2nd ed. London: Routledge, 2009. ISBN 9780415327596. NEUMANN, Iver B. a Daniel H. NEXON. Harry Potter and International Relations. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2006. ISBN 9780742539594. PATÁK, David. Role médií při šíření japonské kultury. Praha, 2020. 75 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D. PRINCE, Stephen. Firestorm: American Film in the Age of Terrorism. New York: Columbia University Press. 2009. ISBN 0231148712. REISCHAUER, Edwin O. a Albert M. CRAIG. Dějiny Japonska. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2009. ISBN 9788071065135. RICHARDSON, John T. E. Handbook of Qualitative Research Methods for Psychology and the Social Sciences. Leicester: British Psychological Society, 1996, s. 125-140. ISBN 9781854332042. ROBB, David L., Operation Hollywood: How the Pentagon Shapes and Censors the Movies. New York: Prometheus Books, 2004. ISBN 9781591021827. ROSE, Gillian. Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2001. ISBN 9780761966647. SAID, Edward W. Orientalismus: západní koncepce Orientu. Praha: Paseka, 2008. ISBN 9788071859215. SALTER, Mark B. a Can E. MUTLU. Research Methods in Critical Security Studies: An Introduction. New York: Routledge, 2012. ISBN 9780415535397. SHAPIRO, Michael J. Film and World Politics. In: CASO, Federica a Caitlin HAMILTON. Popular Culture and World Politics: Theories, Methods, Pedagogies. E-International Relations, 2015, s. 83-90. ISBN 9781910814024. SHARP, Joanne P. Condensing The Cold War: Reader’s Digest and American Identity. Minnesota: University of Minnesota Press, 2000. ISBN 9780816634156. TONKISS, Fran. Analysing discourse. In: SEALE, Clive. Researching Society and Culture. 4th ed.. London: SAGE Publications, 1998, s. 245-260. ISBN 9781473947153. WELDES, Jutta a Christina ROWLEY. So, How Does Popular Culture Relate to World Politics? In: CASO, Federica a Caitlin HAMILTON. Popular Culture and World Politics: Theories, Methods, Pedagogies.. E-International Relations, 2015, s. 11-34. ISBN 9781910814024. |
Předběžná náplň práce |
Tématem diplomové práce je analýza zobrazování významných historických momentů americko-japonských vztahů v soudobé americké kinematografii, a to konkrétně ve snímcích Poslední samuraj, Pearl Harbor, Dopisy z Iwo Jimy a Císař. Diplomová práce při této analýze vychází z teoretického proudu populární kultura a světová politika a zejména pak z disciplíny populární geopolitika. Jako výzkumnou metodu používá diskurzivní analýzu, skrze kterou sleduje u vybraných filmů tři stěžejní aspekty populární geopolitiky, a sice reprezentační logiku, afekt a intertextualitu. Cílem výzkumu bylo zodpovědět otázku, jak jsou v soudobé americké kinematografii zobrazovány americko-japonské vztahy napříč historií a výsledky pozorování pak zasadit do aktuálního geopolitického kontextu. Diplomová práce ukazuje, že se tvůrci obvykle snaží o vyvážené zobrazování obou stran, a tudíž lze kladné i záporné postavy pozorovat jak na americké, tak i na japonské straně. Japonské záporné postavy obvykle pochází z řad militaristů, což odpovídá politickému narativu americké poválečné okupační správy. Negativní vyobrazování Američanů je naopak trendem posíleným zejména v poslední době důsledkem kauz spojených s válkou proti terorismu. Hlavním zjištěním vyplývajícím z nasbíraných dat je však skutečnost, že ačkoliv je Japonsko konstruováno jako kulturní protipól Spojených států, pracují tvůrci s motivy americko-japonského přátelství a mezilidských podobností navzdory kulturním odlišnostem. To odpovídá geopolitickému rozvržení sil, kdy od konce druhé světové války představuje Japonsko pro Spojené státy klíčového regionálního partnera v oblasti východní Asie. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This Master’s thesis provides an analysis of the contemporary depiction of significant historical moments in U.S.-Japan relations in American cinematography, specifically in the films: The Last Samurai, Pearl Harbor, Letters from Iwo Jima, and Emperor. The analysis elaborates on theoretical stream of popular culture and world politics and most particularly on the popular geopolitics discipline. A discourse analysis is used as the research method, through which the three main aspects of popular geopolitics in the selected movies are followed – representational logics, affect, and intertextuality. The research goal is to tackle the question, how the historical milestones in U.S.-Japan relations are portrayed in the present and how their portrayal is linked to the current geopolitical context. The research shows that filmmakers usually try to offer a balanced view of both sides, which means there are positive and negative portrayals of both Japanese and American characters. Japanese villains are usually militarists, which is in line with the postwar narrative of the American Occupation administration. The trend of negative portrayal of Americans has been strengthened only recently due to controversies related to the War on Terror. The main finding, however, is the fact that although Japan is constructed as the cultural Other of the United States, there is an ongoing narrative of mutual friendship and interpersonal similarities despite cultural differences. This corresponds to the contemporary geopolitical distribution of power because Japan has been a key ally of the United States in the region of East Asia since the end of the Second World War. |