Supervize jako nástroj podpory učitelů na základních školách
Název práce v češtině: | Supervize jako nástroj podpory učitelů na základních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Supervision as a supporting tool for teachers at elementary schools |
Klíčová slova: | Individuální supervize|skupinová supervize|týmová supervize|mentoring|učitelská profese|psychická zátěž|kompetence|konfliktní situace|problémové situace |
Klíčová slova anglicky: | Individual supervision|group supervision|team supervision|mentoring|teaching profession|psychological burden|competence|conflict situation|problem situation |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.06.2019 |
Datum zadání: | 19.06.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Vladěna Janoušková |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je zabývat se rozvojovými možnostmi supervize ve školním prostředí. Zaměříme se na různé typy a formy supervizí, roli supervizora, na její účel a efektivitu. Dále se práce bude věnovat konfliktu v kontextu školního prostředí. Zaměříme se na zvládání konfliktních situací mezi žáky a učiteli před a po realizaci supervize. Z různých druhů supervizí se budeme věnovat především supervizi v podobě balintovské skupiny a chceme zjišťovat, zda povede ke konstruktivnímu způsobu řešení konfliktních situaci mezi žákem a učitelem. Návrh výzkumu si klade za cíl nejenom zmapování současné situace zapojení supervize jako nástroje podpory pro učitele základních škol. Zároveň půjde o zmapování dalších nástrojů, které využívají učitelé, kteří se neúčastní supervize a těch, kteří se supervize účastní. Předpokládám, že učitelé, kteří se supervize účastní, dokáží vyjmenovat a v edukační interakci se žáky používat mnohem více nástrojů, jak zvládat konkrétní konfliktní situaci, kterou jim bude modelově předložena než učitelé, kteří supervizi nevyužívají. Bakalářská práce může přinést aktuální informace o možnostech supervize ve smyslu podpory profesních dovedností učitelů základní školy, které souvisejí s efektivitou edukačních interakcí učitelů a žáků. |
Seznam odborné literatury |
Aseltine, J. M., Faryniaarz, J. O., Rigazio-DiGilio, A. J.: (2006). Supervision of Learning. Alexandria, Va: ASCD. Baštecká, B., Čermáková, V., Kinkor, M. (2016). Týmové supervize: Teorie a praxe. Praha: Portál. Havrdová, Z., Hajný M. et al. (2008). Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galen. Hawkins, P., Shohet, R. (2004). Supervize v pomáhajících profesí. Praha: Portál. Kolektiv autorů. (2013). Supervize jako forma prevence syndromu vyhoření v procesu vzdělávání. In. Sborník ke konferenci Rozvoj školy a supervize, konané 31.5. 2012 v Kameniském Šenově v rámci projektu Potřeby učitelů a žáků a inkluze. Praha: Lumen vitale – Centrum vzdělávání, o.s. |