Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zobrazení dějin Československa v komiksu
Název práce v češtině: Zobrazení dějin Československa v komiksu
Název v anglickém jazyce: The depiction of the history of Czechoslovakia in comics
Klíčová slova: komiks, historie, Československo, komunismus, 1948-1989, postavy v komiksu, interpretace
Klíčová slova anglicky: comics, history, Czechoslovakia, communism, 1948-1989, characters in comics, interpretation
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Petr Šafařík
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.06.2019
Datum zadání: 11.06.2019
Datum a čas obhajoby: 14.09.2021 09:00
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK106, 106, Malá učebna, 1.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:18.02.2021
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2021
Oponenti: PhDr. Mgr. Kryštof Přemysl Kozák, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BARTOŠEK, Karel, 2001. Český vězeň: svědectví politických vězeňkyň a vězňů let padesátých, šedesátých a sedmdesátých. Praha: Paseka. Literární klub (Paseka). ISBN 80-7185-363-1.
BÍLEK, Petr A., 2007. James Bond a major Zeman: ideologizující vzorce vyprávění. Příbram: Pistorius & Olšanská. Scholares. ISBN 978-80-87053-06-5.
BOX, Toy, 2019. Komiksová učebnice komiksu. V Praze: Paseka. ISBN 978-80-7432-927-2.
CARR, Edward Hallet, 1967. Co je historie: přednášky pronesené na cambridžské universitě v lednu-březnu 1961 v rámci cyklu G.M. Trevelyana Edwardem Halletem Carrem, členem Trinity College. Přeložil Jaroslav STRNAD. Praha: Svoboda
ČECHUROVÁ, Jana a Jan RANDÁK, 2014. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny. České dějiny (NLN, Nakladatelství Lidové noviny: Ústav českých dějin Univerzity Karlovy): Ústav českých dějin Univerzity Karlovy). ISBN 978-80-7422-309-9.
ČERNÝ, Jiří a Jan HOLEŠ, 2004. Sémiotika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-832-5
DIESING, Helena, 2011. Český komiks 01. poloviny 20. století. Praha: Verzone. ISBN 978-80-904546-8-2.
DVOŘÁKOVÁ, Zora, 2009. To byla Milada Horáková: ve fotografiích a dokumentech. Praha: Klub Milady Horákové v nakl. Eva. ISBN 978-80-254-3813-8.
DVOŘÁKOVÁ, Zora a Jiří DOLEŽAL, 2001. O Miladě Horákové a Milada Horáková o sobě. Praha: Klub Milady Horákové.
D'AMICO, Tiziana, ed. et al., 2016. La memoria a fumetti: studi sul fumetto, la storia e la memoria = Paměť v bublinách: studie o komiksu, paměti a dějinách. Mantova: Universitas Studiorum. ISBN 978-88-99459-53-6.
EISNER, Will, 1985. Comics & sequential art. Guerneville, Calif.: Distributed by Eclipse Books. ISBN 0961472804.
FILIPOVÁ, Marta a Matthew RAMPLEY, ed., 2007. Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace. Brno: Společnost pro odbornou literaturu – Barrister & Principal. ISBN 978-80-87029-26-8.
FORET, Martin, ed., 2012. Studia komiksu: možnosti a perspektivy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci pro Centrum kulturálních, mediálních a komunikačních studií při Filozofické fakultě. Studia komiksu. ISBN 978-80-244-3327-1.
GEYER, Michael a Sheila FITZPATRICK, ed., 2012. Za obzor totalitarismu: srovnání stalinismu a nacismu. Praha: Academia. Historie (Academia). ISBN 978-80-200-2035-2.
GROENSTEEN, Thierry, 2005. Stavba komiksu. Přeložil Barbora ANTONOVÁ. Brno: Host. Studium (Host). ISBN 80-7294-141-0.
HORÁKOVÁ, Ljuba, 1993. Haďák, aneb, Osud karikaturisty v Čechách. Praha: Mladá fronta.
KOLB, Johannes, 2013. Der Holocaust im Comic?: Art Spiegelmans „Maus“ im Geschichtsunterricht. Hamburg: Diplomica Verlag. ISBN 978-3-8428-9476-1.
KOPL, Petr, 2018. Komiksový náčrtník: kurz pro tvůrce komiksů. Brno: Zoner Press. ISBN 978-80-7413-371-8.
KOŘÍNEK, Pavel, Martin FORET a Michal JAREŠ, 2015. V panelech a bublinách: kapitoly z teorie komiksu. Praha: Akropolis. ISBN 978-80-7470-113-9.
KOŘÍNEK, Pavel a Tomáš PROKŮPEK, ed., 2012. Signály z neznáma: český komiks 1922-2012. V Řevnicích: Arbor vitae. ISBN 978-80-7467-012-1.
LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ, 2008. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. V Ostravě: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta. Scripta Facultatis philosophicae Universitatis Ostraviensis. ISBN 978-80-7368-584-3.
MCCLOUD, Scott, 2008. Jak rozumět komiksu. Praha: BB/art. ISBN 978-80-7381-419-9.
MCLUHAN, Marshall, 2011. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Přeložil Miloš CALDA. Praha: Mladá fronta. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.
MIŠÍKOVÁ, Katarína, 2009. Mysl a příběh ve filmové fikci: o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. Praha: Akademie múzických umění v Praze. ISBN 978-80-7331-126-1.
NÜNNING, Ansgar, Jiří TRÁVNÍČEK a Jiří HOLÝ, ed., 2006. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce – osobnosti – základní pojmy. Brno: Host. ISBN 80-7294-170-4.
POLÁCH, Vladimír, ed., 2007. Funkce – Funkčnost – Funkcionalismus: sborník příspěvků z 6. mezinárodní konference Setkání mladých lingvistů, konané na Filozofické fakultě Univerzity Palackého ve dnech 16. - 18. května 2005. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-1767-7.
PTÁČEK, Luboš, 2019. Umění mezi alegorií a ideologií: proměna reprezentace historie v českém historickém filmu a televizním seriálu. Praha: Casablanca. ISBN 978-80-87292-45-7.
PTÁČEK, Luboš a Petr KOPAL, 2016. Film a dějiny: proměny českého historického filmu po roce 1989. Praha: Václav Žák – Casablanca. ISBN 978-80-87292-37-2.
PROKŮPEK, Tomáš a Martin FORET, 2016. Před komiksem: formování domácího obrázkového seriálu ve 2. polovině XIX. století. Praha: Akropolis. ISBN 978-80-7470-145-0.
ŠVÉDA, Josef, 2012. Mašínovský mýtus: ideologie v české literatuře a kultuře. Příbram: Pistorius & Olšanská. ISBN 978-80-87053-75-1.
Předběžná náplň práce
Bakalářské práce se věnuje reprezentaci dějin Československa v historických komiksech. Konkrétně se zaměřuje na rozmezí let 1948-1989, tedy období hegemonní vlády KSČ. Předmětem zájmu jsou více jak čtyři desítky komiksů, které různým způsobem a v různé míře vymezené roky zobrazují. Jedná se převážně o komiksy českých autorů, které vyšly po roce 2000. Cílem práce je na základě kvalitativního výzkumu komiksů Michala Uhla, formulovat funkční mechanismy a interpretační tendence reprezentace minulosti. Z rozboru komiksů, kde byla pozornost věnována především postávám jako ústřednímu bodu narativu, vyplývá několik dílčích závěrů. Dva hlavní přístupy k reprezentaci historie v analyzovaných komiksech jsou: komplexní (zachycuje delší časové období a více postav) a kompaktní (zaměřený na jednu postavu), z nichž druhý jmenovaný převládá. Podle způsobu vykreslení psychologie a motivace postav, můžeme kompaktní komiksy dále rozdělit na konzervativní (dichotomní postavy) a progresivní (ne-dichotomní postavy). Ač se komiksy v přístupu k postavě liší, neopouštějí dominantní rámec vyprávění, kterým je kritický pohled na komunistický režim. Tvůrci komiksů nejsou nezaujatými vypravěči, ale do textu i kresby vstupuje jejich současný ideologický pohled na historii. V historických komiksech se můžeme setkat s interpretačními tendencemi, které se neomezují pouze na kritiku represivní podstaty komunistického režimu. Jedná se o analogii nacistického a komunistického režimu a využívání historie jako varování před komunismem a vlivem KSČM na současnou politickou situaci v České republice. Jejich obdobu můžeme nalézt v rámci českého antikomunistického diskurzu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis deals with the representation of the history of Czechoslovakia in historical comics. Specifically, it focuses on the period 1948-1989, ie the period of hegemonic rule of the Communist Party. The subject of interest is more than forty comics, which depict different years and to different degrees of defined years. These are mainly comics by Czech authors, which were published after 2000. The aim of the work is to formulate functional mechanisms and interpretive tendencies of the representation of the past on the basis of qualitative research of Michal Uhl's comics. The analysis of comics, where attention was paid mainly to characters as the central point of the narrative, reveals several partial conclusions. The two main approaches to the representation of history in the analyzed comics are: complex (captures a longer period of time and more characters) and compact (focused on one character), the latter predominating. According to the way in which the psychology and motivation of the characters are portrayed, we can further divide compact comics into conservative (dichotomous characters) and progressive (non-dichotomous characters). Although the comics differ in their approach to the character, they do not leave the dominant framework of narrative, which is a critical view of the communist regime. The creators of comics are not unbiased narrators, but their current ideological view of history enters into the text and drawing. In historical comics, we can encounter interpretive tendencies that are not limited to criticism of the repressive nature of the communist regime. This is an analogy of the Nazi and communist regimes and the use of history as a warning against communism and the influence of the KSČM on the current political situation in the Czech Republic. Their analogy can be found in the Czech anti-communist discourse.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK