Segregované vzdělávání v Bosně a Hercegovině
Název práce v češtině: | Segregované vzdělávání v Bosně a Hercegovině |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Segregated Education in Bosnia and Herzegovina |
Klíčová slova: | vzdělávání, Bosna a Hercegovina, národní identita, učebnice, osnovy |
Klíčová slova anglicky: | education, Bosnia and Herzegovina, national identity, textbooks, currucilum |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra evropských studií (23-KZS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Barbora Chrzová |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.06.2019 |
Datum zadání: | 05.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2020 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2066, Jinonice - místn. č. 2066 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2020 |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Klípa, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
„Eduaction system Bosnia and Herzegovina: described and compared with the Dutch system“, NUFFIC, 2017
„Two school under one roof: The Most Visible Example of Discrimination in Education in Bosnia and Herzegovina“, OSCE, 2018, https://www.osce.org/mission-to-bosnia-and-herzegovina/404990?download=true (staženo 7.5.2019) Barturović Alenka, „Nationalism in the Classroom: Narratives of the War in Bosnia-Herzegovina (1992-1995) in the History Textbooks of the Republic of Srpska“, Studies in Ethnicity and Nationalism 6, č.3 (2006). Bašić Emir, „(Mis-)Education in Bosnia and Herzegovina“ (Diplomová práce, University of Vienna, 2014). Becker Matthew T., „Divided We Stand? Segregation and Out-group Tolerance in Central Bosnia, Herzegovina, Neretva, and Zenica-Doboj Cantons, Bosnia-Herzegovina (Příspěvek přednesený v rámci Annual Conference of the Southern Political Science Association, San Juan. Puerto Rico, 7.-9. ledna 2016). Belloni Roberto, State Building and International Intervention in Bosnia (London, New York: Routledge, 2007). Beštić Bronza Slavojka et al., Alternativni kurikulum za historiju/istoriju/povijest u Bosni i Hercegovini: doprinos promoviranju humanizma u nastavi historije i suočavanju s bosanskohercegovačkim kontroverzama (Sarajevo: Udruženje nastavnika i profesora historije/istorije/povijesti Bosne i Hercegovine, EUROCLIO HIP BiH, 2019). Bieber Florian, Post-War Bosnia: Ethnicity, Inequality and Public Sector Governance (London: Palgrave Macmillian, 2006). Bringa Tone, „National Categories, National Identification and Identity“, The Anthropology of East Europe Review 11 (1993). Clark Janine Natalya, „Education in Bosnia and Herzegovina: The Case for Root-and-Branch Reform“, Journal of Human Rights 9 (2010). Damir Kasum, „Vývoj politického systému Bosny a Hercegoviny po Daytonu a jeho současná podoba“, Středoevropské politické studie 8, č.2-3 (2006) https://journals.muni.cz/cepsr/article/view/4182/6085. Hill Kelly, „Possibilities for Social Cohesion in Education: Bosnia-Herzegovina“, Peabody Journal of Education 86, č.2 (2011). Hirt Tomáš, „Přehled základních tezí modernistického pojetí nacionalismu“, AntropoWebzin, č.2-3 (2007), http://www.antropoweb.cz/webzin/achive_old/webzin_2-3_2007/AntropoWEBZIN%202-3_2007.pdf. Hladký Ladislav, Bosna a Hercegovina: historie nešťastné země (Brno: Doplněk, 1997). Hroch Miroslav, „Zmatky kolem nacionalismu“, AntropoWebzin, č.1-2 (2006), http://www.antropoweb.cz/webzin/achive_old/webzin_1-2_2006/AntropoWEBZIN%201,2_06.pdf. Jakoubková Budilová Lenka et al., Balkán a nacionalismus: Labyrintem nacionální ideologie (Brno: Porta Balkanica, Plzeň: Západočeská univerzita, 2012). Jungwirth Tomáš, „Schopnost mezinárodního práva řešit národnostní konflikt: případ Bosny a Hercegoviny“ (diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze, 2013). Lanahan Brian, Post-Conflict Education for Democracy and Reform: Bosnian Education in the Post-War Era 1995-2015 (Basingstoke: Palgrave Macmilian, 2017). Lovrenović Ivan, Bosna a Hercegovina: krátký přehled kulturní historie (Praha: ISE, 2000). Magill Clare, Education and fragility in Bosnia and Herzegovina (Paris: International Institute for Educational Planning, 2010). Mareš Jiří, Průcha Jan a Walterová Eliška, Pedagogický slovník (Praha: Portál 2013). Moll Nicolas, Fragmented memories in a fragmented country: memory competition and political identity-building in today’s Bosnia and Herzegovina“, Nationalities Paper 41, č. 6 (2013). Osler Audrey, Husić Pandur Irma, „The right to intercultural education: students‘ persepctives on schooling and opportunities for reconciliation through multircultural engagement in Bosnia and Herzegovina“, Intercultural Education 30, č. 6 (2019). Özkirimli Umut, Theories of nationalism: A critical introduction (London: Palgrave Macmilian, 2017). Pašalić Kreso Adila, „The War and Post-war Impact on the Educational System of Bosnia and Herzegovina“, International Review of Education 54, č.3 (2008). Pirjevec Jože, Jugoslávie 1918-1992: vznik, vývoj, rozpad Karajordjevičovy a Titovy Jugoslávie (Praha: Argo, 2000). Sebstián-Aparicio Sofia, Post-War Statebuilding and Constitutive Reform: Beyond Dayton in Bosnia (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014). Soldo Andrea et al. „Education in Bosnia and Herzegovina: What do we (not) teach children? Content Analysis of Textbooks of the National Group of Subjects in Primary Schools“, Open Society Foundations, 2017. Swimelar Safia, „Education in Post-war Bosnia: The Nexus of Societal Security, Identity and Nationalism“, Ethnopolitics 12, č.2 (2013). Tejchman Miroslav, Balkán ve 20.století (Praha: Karolinum, 2017). Tesař Filip, Etnické konflikty (Praha: Portál, 2007). Torsti Pilvi, „How to deal with a difficult past? History textbooks supporting enemy images in post-war Bosnia and Herzegovina“, Journal of Curriculum Studies 39, č.1 (2007). Torsti Pilvi, „Segregated education and texts: a challenge to peace in Bosnia Herzegovina“, International Journal on World Peace 26, č.2 (2009). Vykoukal Jiří, Litera Bohuslav, Tejchman Miroslav, Východ: vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989 (Praha: Libri, 2000). Waisová Šárka, Poválečná obnova a budování míru: Role a strategie mezinárodních nevládních organizací (Brno: Masarykova Univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008). |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá segregovaným vzděláváním v Bosně a Hercegovině, ke kterému dochází na všech úrovních škol. Bosna a Hercegovina je multinárodní stát, který obývají tři konstitutivní národy: Bosňáci, Srbové a Chorvaté. Poté, co zde v roce 1995 skončila válka, která byla ukončena podpisem Daytonské mírové dohody, byla Bosna a Hercegovina rozdělena na dvě entity: Federaci Bosny a Hercegoviny, obývanou převážně Bosňáky a Chorvaty, na Republiku Srbskou, obývanou převážně Srby a na Distrikt Brčko, který je těmito entitami společně spravován. Každý z těchto národů vnímá odlišně svou národní identitu, historii a také budoucí směřování Bosny a Hercegoviny. Vzdělávání je oblast, která má na utváření národní identity velký podíl, neboť žákům předává hodnoty společnosti, ve které žijí. Práce se zabývá vlivem konfliktu na vzdělávání, na vytváření národní identity a popisuje vzdělávací systém BaH. Předmětem zkoumání jsou učebnice a osnovy, které každý z konstitutivních národů používá jiné, a které reflektují jejich rozdílné postoje ke společné historii a státnímu zřízení. Práce se zaměřuje na jejich vývoj v letech 1995-2019 a na to, jak se proměňoval jejich nacionálně laděný obsah.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis focuses on segregated education in Bosnia and Herzegovina, which occurs at all levels of schools. Bosnia and Herzegovina is a multinational state inhabited by three constitutive nations: Bosniaks, Serbs and Croats. After the war, which ended in 1995, the Dayton Peace Agreement was signed. This agreement has divided Bosnia and Herzegovina into two entities: The Federation of Bosnia and Herzegovina, inhabited mainly by Bosniaks and Croats and The Republic of Srpska, inhabited mainly by Serbs, and the Brčko District, which is governed by entities. Each of these nations perceives their national identity, history and the future of Bosnia and Herzegovina differently. Education plays a major role in shaping national identity because it gives pupils the values of the society in which they live. The thesis focuses on the influence of conflict on education, on the creation of national identity and describes the educational system of Bosnia and Herzegovina. The subject of the research are textbooks and curricula which are different for each of the constitutive nations and which reflect their diverse attitudes to the common history and state system. The thesis deals with their development in years 1995-2019 and observes how their nationally tuned content has changed. |