Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Black metal: Divadlo nebo realita?
Název práce v češtině: Black metal: Divadlo nebo realita?
Název v anglickém jazyce: Black metal: Acting or reality?
Klíčová slova: Black metal, metal, ztotožnění, distanc, sdělení, dojem
Klíčová slova anglicky: Black metal, metal, identification, distance, message, impression
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Ing. Ondřej Císař, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.05.2019
Datum zadání: 31.05.2019
Datum a čas obhajoby: 24.09.2020 09:00
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK210, 210, Malá učebna, 2.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 24.09.2020
Oponenti: Mgr. Martin Tremčinský, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Pro zodpovězení stanovených výzkumných otázek budu v empirické části své práce používat metodu kvalitativního výzkumu. V rámci bakalářské práce chci provést několik hloubkových rozhovorů se členy zkoumaných kapel. Dále bych chtěl využít metody zúčastněného pozorování, kterou bych využil na různých koncertech a festivalech, kterých se v souvislosti s touto bakalářskou prací budu účastnit. Poslední metodou, kterou plánuji využít, je metoda vizuální analýzy, kdy chci v rámci výzkumu zanalyzovat některé video záznamy z koncertů, fotografie a grafiky, kterými se kapely prezentují.
Výběr zkoumaných kapel budu provádět pomocí výběru úsudkem založeného na mém expertním vědění, které jsem jako účastník mnoha koncertů, posluchač mnoha desek a dlouholetý fanoušek tohoto žánru nabyl. Hlubší data chci sbírat pomocí hloubkových rozhovorů s členy black metalových kapel, kterých chci provést celkem deset. Tyto rozhovory chci provést jak se členy českých black metalových kapel, tak s lidmi ze zahraničních kapel, které se tomuto žánru věnují.

Práce se tedy konkrétně zaměří na otázku: jaký dojem se snaží muzikanti u obecenstva svou sebeprezentací vyvolat? A dále na to jaké jsou činnosti, které muzikanti používají k vyvolání těchto dojmů v kontextu termínu magnet dojmů. Také se chci ptát na otázky související s pojmem herecké výkony a to především na to jaké prostředí či rekvizity muzikanti využívají ke své sebeprezentaci, do jaké míry se muzikanti ztotožňují se svou rolí a to jestli si hudebníci udržují kontrolu nad svými výrazovými prostředky.

Jaký dojem se muzikanti snaží u obecenstva vyvolat?
Jaké jsou činnosti, kterými se muzikanti snaží vyvolat dojem?
Jak působí na své obecenstvo v širším slova smyslu?
Jaká je míra ztotožnění či distance u hudebníků se svou rolí?
Jakou „fasádu“ užívají muzikanti při své sebeprezentaci?
Udržují hudebníci kontrolu nad výrazovými prostředky?
Seznam odborné literatury
GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1342-0
BEK, M. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha: KLP, 2003. ISBN 80-85917-99-8.
Davidson, H. R. E. Gods and Myths of Northern Europe. Penguin Books, 1990. ISBN 978-0140136272
Wilson, D. M. The Vikings and their Origins. Thames and Hudson, 1976. ISBN 987-0500570012
LAVEY, A, S. Satanská bible. Praha: Naše vojsko, 2018. ISBN 978–80–206–1724–8
WEINSTEIN, D. Heavy Metal: A Cultural Sociology. Lexington Books, 1991. ISBN 978–0669218374
KAHN-HARRIS, K. Extreme Metal: Music and Culture in the Edge. Berg Publishers, 2006. ISBN 978–1845203992




Předběžná náplň práce
Cílem této bakalářské práce je představit sebeprezentaci black metalových kapel. Pro tento žánr metalu jsem se rozhodl proto, že se jedná o velmi specifický žánr nejen v rámci obecné hudební scény, ale i v rámci metalu samotného. Tato specifičnost se přirozeně odráží i v sebeprezentaci black metalových kapel, které k ní využívají různých masek, přezdívek, pyrotechnických efektů či nejrůznějších kontroverzních symbolů v kombinaci s tématy kacířství, satanismu, temnoty či mizantropie. Sebeprezentací se v tomto případě myslí nejen styl oblékání samotných hudebníků, motivy užívané na přebalech desek, ale například i živá vystoupení, která jsou plná výše popsaných témat, které se black metalové skupiny nebojí prezentovat kontroverzněji než muzikanti z jiných hudebních žánrů. Díky tomu je black metal v hudebním světě jedinečným úkazem stejně tak jako kapely, které se jím zabývají a které jsou při prezentaci sami sebe ochotné dojít do extrému.
Práce naváže na teorii dramaturgické sociologie, kterou vytvořil Erving Goffman. Tato teorie říká, že účastníci sociální interakce přijímají určité role, kterými ovlivňují to, jaký dojem si o nich obecenstvo vytvoří. Užití dramaturgické sociologie mi tedy umožní sledovat, jak účastníci interakce působí na ostatní účastníky z pohledu řízení a ovládání dojmů v našem případě právě samotnými muzikanty. V této práci bych chtěl pracovat hlavně s pojmem magnet dojmů, kdy je dojem u publika vyvolán pomocí dvou hledisek a to verbálním projevem a širší interakcí jako například gesty. Dále bych rád pracoval s pojmy, které autor shrnuje pod pojem herecké výkony a to hlavně s pojmy ztotožnění a distance, které ukazují, do jaké míry jsou herci se svou rolí ztotožněni či nikoliv, s pojmem fasáda, který označuje věci, které herec během svého vystoupení využívá. Fasádou může být například prostředí, rekvizity nebo jiné kulisy. Další věc, kterou bych se rád zabýval, je to, zda hudebníci udržují kontrolu nad svými výrazovými prostředky a zda vypadávají ze svých rolí či nikoliv?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK