Dalekohledy ve formálním i neformálním fyzikálním vzdělávání
Název práce v češtině: | Dalekohledy ve formálním i neformálním fyzikálním vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Telescopes in both formal and non-formal physical education |
Klíčová slova: | Fyzika, astronomie, dalekohled, zpracování dat, učební pomůcky, neformální vzdělávání, didaktika fyziky |
Klíčová slova anglicky: | Physics, astronomy, telescope, data processing, teaching aids, non-formal education, didactics of physics |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.07.2019 |
Datum zadání: | 17.07.2019 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.10.2019 |
Zásady pro vypracování |
Provést rešerši mezinárodní i domácí literatury týkající se zaměření práce a výzkumu tohoto tématu a rešerši praktického využívání dalekohledů a případně dalších vybraných astronomických přístrojů ve školách, v science centrech a na hvězdárnách.
Naplánovat, připravit a provést průzkum zjišťující, co o různých dalekohledech a případně dalších vybraných astronomických přístrojích znají a jak je chápou studenti a také absolventi středních škol. Průzkum provést převážně metodami kvalitativního výzkumu s případným využitím i kvantitativních metod resp. smíšeného designu. Vytipovat a vyhledat vhodné pomůcky (dalekohledy a jejich modely, počítačové programy, aplety, videa apod.), které mohou rozvíjet znalosti a pochopení konceptů dalekohledů a metod zpracování dat z nich. Vybrané pomůcky případně upravit ev. vytvořit vlastní pomůcky či varianty vybraných existujících pomůcek a ověřovat jejich použití ve formálním i neformálním fyzikálním vzdělávání. Vytvořit materiály, které by seznamovaly zájemce (ev. i budoucí a současné učitele fyziky) s problematikou dalekohledů a případně dalších vybraných astronomické přístrojů a rozvíjely pochopení příslušných partií a konceptů. Materiály nechat posoudit i experty a pilotovat na cílové skupině; po úpravách je publikovat ve vhodné formě (patrně na webu), aby byly k dispozici pro všechny zájemce. Průběžné i finální výsledky prezentovat formou příspěvků na českých i mezinárodních konferencích o fyzikálním vzdělávání a také článků v časopisech. |
Seznam odborné literatury |
Bell, J. (2005). Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press.
Bennett, J. (2003). Teaching and learning science: a guide to recent research and its applications. London: Continuum. Brož M., Wolf M.: Astronomická měření, Matfyzpress, Praha 2017 Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.) (2005). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc. Erhart V., Erhart J.: Amatérské astronomické dalekohledy, SNTL, Praha 1989 Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Halliday D., Resnick R., Walker J.: Fyzika - část 4: Elektromagnetické vlny - Optika - Relativita, Vutium, Brno 2006 Hecht E.: Optics. Adisson Wesley 2002. Lepil O.: Fyzika pro gymnázia – optika. Prometheus, Praha 2002. Malý P.: Optika, Karolinum, Praha 2008 Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: an interactive approach. Los Angeles: SAGE Publications, Inc. Pilát V.: Pokusy z optiky , SPN, Praha 1965 Průcha, J. (Ed.) (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. Schröder G.: Technická optika, SNTL, 1981 Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research. Los Angeles: SAGE Publications, Inc. Články v Am.J.Phys, Eur.J..Phys., TPT, Physics Education, sbornících GIREP popř. jiné podle zadání školitelky a konzultantů |