Role školící sestry v adaptačním procesu sester na vybraném pracovišti
Název práce v češtině: | Role školící sestry v adaptačním procesu sester na vybraném pracovišti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of preceptor nurse in the transition period at the selected workplace |
Klíčová slova: | adaptační proces, řízení lidských zdrojů, školící sestra, sestra absolventka, nový zaměstnanec, nástup do zaměstnání, preceptoring, mentoring |
Klíčová slova anglicky: | transition, transition support programme, orientation period, preceptor nurse, preceptor, mentor nurse, graduate nurse, novice nurse, mentoring in nursing, mentorship, preceptorship |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (11-00250) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jana Heczková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 17.04.2019 |
Datum zadání: | 17.04.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 17.02.2021 11:00 |
Místo konání obhajoby: | Studničkova 7, Praha 2 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.02.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (B01602) |
Oponenti: | Mgr. Lenka Jeřábková, MBA, MHA |
Zásady pro vypracování |
Vypracování práce se řídí Opatřením děkana č. 10/2010, opatřením rektora č. 6/2010, opatřením rektora č. 8/2011 a Manuálem pro tvorbu závěrečných kvalifikačních prací. |
Seznam odborné literatury |
1. ALLEN, LA. Experiences of internationally educated nurses holding management positions in the United States: Descriptive phenomenological study. Journal of Nursing Management. 2018,26(5), 613-620. DOI: 10.1111/jonm.12591. ISSN 13652834 09660429. 2. ALLEN, L. a MOLLOY, E. The influence of a preceptor-student Daily Feedback Tool' on clinical feedback practices in nursing education: A qualitative study. Nurse Education Today . 2017, (49), 57-62. DOI: 10.1016/j.nedt.2016.11.009. ISSN 0260-6917. 3. BEDNÁŘ, V. Jak omezit fluktuaci a udržet si zaměstnance manažerskými nástroji. Praha: Grada, 2018. 105 s. ISBN 978-80-271-0648-6. 4. BOWEN, L., A. KABLE a D. KEATINGE. Registered nurses’ experience of mentoring undergraduate nursing students in a rural context: a qualitative descriptive study. Contemporary Nurse. 2018. DOI: 10.1080/10376178.2018.1513808. ISSN 10376178. 5. CROSS, Wendy M et al. Implementing clinical supervision for ICU Outreach Nurses: a case study of their journey. Australian Critical Care. 2012,4(25), 263-70. DOI: 10.1016/j.aucc.2012.01.004. ISSN 22391144. 6. INNES, Tiana a Pauline CALLEJA. Transition support for new graduate and novice nurses in critical care settings: An integrative review of the literature. Nurse Education in Practice. 2018,30, 62-72. DOI: 10.1016/j.nepr.2018.03.001. ISSN 14715953. 7. KAIHLANEN, A. et al. Facilitating the transition from a nursing student to a Registered Nurse in the final clinical practicum: a scoping literature review. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2018,32(2), 466 - 477. DOI: 10.1111/scs.12494. ISSN 14716712. 8. LAFRANCE, T. Exploring the intrinsic benefits of nursing preceptorship: A personal perspective. Nurse Education in Practice. 2018,33, 1 - 3 DOI: 10.1016/j.nepr.2018.08.018. ISSN 14715953. 9. MARKS-MARAN, D., A. OOMS, J. TAPPING, J. MUIR, S. PHILLIPS a L. BURKE. A preceptorship programme for newly qualified nurses: A study of preceptees' perceptions. Nurse Education Today . 2013,33(11), 1428 - 1434. DOI: 10.1016/j.nedt.2012.11.013. ISSN 02606917. 10. MCSHARRY, E. a LATHLEAN, J. Clinical teaching and learning within a preceptorship model in an acute care hospital in Ireland; a qualitative study. Nurse Education Today. 2017,51, 73-80. DOI: 10.1016/j.nedt.2017.01.067. 11. MOLLAHADI, M. et al. The Portfolio as a Tool for Mentoring in Nursing Students: A Scoping Review. Iranian Journal Of Nursing And Midwifery Research. 2018,23(4), 241-247. DOI: 10.4103/ijnmr.IJNMR_195_17. ISSN 17359066. 12. NEMOCNICE NA HOMOLCE. Školení adaptační proces. verze:03_F;05/2018. Praha 5. 13. NEWTON, L., PRONT, LM. a GILES, TM. Registered nurses' experiences supervising international nursing students in the clinical setting. Collegian. 2018,25(5), 533-540. DOI: 10.1016/j.colegn.2018.01.005. 14. NIELSEN, A., LASATER K. a STOCK, M. A framework to support preceptors' evaluation and development of new nurses' clinical judgment. Nurse Education in Practice. 2016,19, 84-90. DOI: 10.1016/j.nepr.2016.03.012. ISSN 14715953. 15. NORTH, Ann et al. Ground instability with mentoring. Nursing Management. 2006,37(2), 16-18. DOI: 10.1097/00006247-200602000-00005. ISSN 07446314. 16. PASILA, K., ELO, S. a KÄÄRIÄINEN, M. Newly graduated nurses’ orientation experiences: A systematic review of qualitative studies. International Journal of Nursing Studies. 2017,71, 17-27. DOI:10.1016/j.ijnurstu.2017.02.021. ISSN 00207489. 17. PERRY, CH., HENDERSON, A. a GREALISH, L. The behaviours of nurses that increase student accountability for learning in clinical practice: An integrative review. Nurse Education Today. 2018, 65, 177-186. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.02.029. ISSN 15322793. 18. RUSH, Kathy L. et al. Best practices of formal new graduate transition programs: An integrative review. International Journal of Nursing Studies. 2019.94, 139-158. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2019.02.010. ISSN 1873491X. 19. SCOTT-HERRING, M. a SINGH, S. Development, Implementation, and Evaluation of a Certified Registered Nurse Anesthetist Preceptorship–Mentorship Program. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2017,48(10), 464-473. DOI:10.3928/00220124-20170918-08. 20. STAŇKOVÁ, Věra et al. Koučink & supervize: inspirace pro vzdělávání pracovníků ve zdravotnickém sektoru. Brno: Anabell, 2013, 20 s. Dostupné také z:http://knihovna.anabell.cz/components/com_jshopping/files/demo_products/koucink-a-supervize.pdf 21. ŠAMAJ, Martin a Zdeňka MIKŠOVÁ. Analýza stavu nelékařských zdravotnických povolání v ČR: (hodnocení a doporučení pracovní komise MZ ČR k transformaci NLZP v ČR). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 102 s. ISBN 978-80-244-3860-3. 22. ŠPIRUDOVÁ, Lenka. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. 2015. ISBN 9788024757117. 23. ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. Praha: Portál, 2014, 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6. 24. Věstník MZ ČR: Metodický pokyn k realizaci a ukončení adaptačního procesu pro nelékařské zdravotnické pracovníky. In: . Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, ročník 2009, částka 6, č.j.18537/2009, s. 40-42. 25. WARDROP, Rachel et al. Clinical education: Exploring the expectations of preceptors in graduate nurse transition; a qualitative interpretative study. Nurse Education in Practice. 2019,34, 97-103. DOI: 10.1016/j.nepr.2018.11.012. ISSN 14715953. 26. WOOLNOUGH, Helen M. a Sandra FIELDEN. Mentoring in Nursing and Healthcare: Supporting Career and Personal Development. 2017. ISBN 9781118863725. 27. ZÍTKOVÁ, Marie et al. Vedení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi: pro staniční a vrchní sestry. Praha: Grada Publishing, 2015, 165 s. ISBN 978-80-247-5094-1. 28. Zákon č. 201/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, 2017. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 72.ISSN 1211-1244. |
Předběžná náplň práce |
Úvod do problematiky a význam tématu: „Adaptační proces je proces začlenění nově nastupujícího nelékařského pracovníka, má usnadnit období zapracování v novém pracovní prostředí, orientaci a seznámení se s novou prací, vytvořit vztahy ke spolupracovníkům včetně vztahů s nadřízeným a podřízeným a pochopit styl a organizaci práce“ (Věstník MZ ČR, 6/2009). Adaptační proces sestry na novém pracovišti s sebou nese mnoho úkolů nejen pro nastupující sestru, ale pro všechny pracovníky, kteří se jej účastní. „Školící pracovník a celý adaptační proces jsou pro novou sestru klíčem k úspěšné pracovní kariéře v organizaci“ (Špirudová, 2015). Školitel se individuálně věnuje začínající sestře a poskytuje jí zpětnou vazbu při výkonech, čímž jí umožňuje získat nezávislost při rozhodování a stanovování priorit při péči o pacienta (Marks-Maran, 2013). Diplomová práce se zaměří právě na roli školící sestry, jejich práci a postřehy získané v průběhu zaškolování nové kolegyně nebo kolegy. Cíl práce a výzkumné otázky: Cílem práce je analýza kritických momentů a faktorů, které mají z pohledu školitele vliv na průběh adaptačního procesu. Metodologie (metoda, výzkumný vzorek): Sběr dat proběhne pomocí polostrukturovaných rozhovorů se staniční sestrou a 12 aktivními školícími sestrami pracujících na vybraném pracovišti intenzivní medicíny. K analýze dat bude použit přepis rozhovorů a otevřené kódování. Předpokládaná implementace: Výsledky práce budou použity pro již plánovanou aktualizaci interního manuálu pro zaškolení sester na výše uvedeném oddělení. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Background: “The orientation period is a process of integrating a newly incoming non-medical worker, intended to facilitate the period of incorporation in a new working environment, orientation and familiarization with new work, to establish relationships with colleagues including relationships with supervisor and subordinates and to understand style and organization of the work“ (Věstník MZ ČR, 6/2009). The orientation period of a nurse joining a new workplace brings many challenges not only for the graduate nurse, but for all the staff involved. “The preceptor and the whole transition period are the key to a novice nurse's successful career in the organization” (Špirudová, 2015). The preceptor provides individual attention to the novice nurse learning needs and provides feedback regarding performance, enabling her to experience relative independence in decision making and setting priorities of patient care activities (Marks-Maran, 2013). The thesis will focus on the role of the supervisor nurse, their work and observations gained during the training of a new colleague. Aim and research questions: The aim of the thesis is to analyze the critical moments and factors which have in terms of preceptors influence on the course of the transition. Methods: The information will be gathered through semistructured interviews with a staff nurse and 12 active preceptors working at the intensive care unit at the selected workplace. Interviews transcription and open encoding will be used to analyze the data. Implementation: The results of the work will be used for the already planned update of the internal nurse training manual at the above department. |