Interpretační přístupy ke klavírní Partitě č. 2, c moll J. S. Bacha
Název práce v češtině: | Interpretační přístupy ke klavírní Partitě č. 2, c moll J. S. Bacha |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Interpreting J. S. Bach´s Piano Partita No. 2 |
Klíčová slova: | Bach, partita, interpretace, polyfonie, suita, klavír, cembalo, Argerich, Nikolayeva, Růžičková |
Klíčová slova anglicky: | Bach, partita, interpretion, polyphony, suita, piano, harpsichord, Argerich, Nikolayeva, Ruzickova |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra hudební výchovy (41-KHV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Vít Gregor, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.04.2019 |
Datum zadání: | 02.04.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 21.01.2020 09:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R408, 408, studio HV, 4. patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.12.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.01.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. MgA. Jana Palkovská |
Předběžná náplň práce |
Cílem této práce je podat čtenáři základní orientaci v kontextu Bachových klavírních
partit, jejich složení a Bachovy skladatelské prostředky užité v těchto dílech. V úvodu práce je k dispozici také stručný výtah autorova životopisu se zaměřením na důležité životní momenty, které se ke vzniku díla vážou. Práce se vzápětí detailně zaměřuje na klavírní partitu č. 2 c moll, jejíž jednotlivé části jsou rozebrány a zmíněné téze do velké míry ilustrovány na notových příkladech . Autorka se věnuje různorodým interpretacím velkých klavírních a cembalových mistryň jakými jsou klavíristky Martha Argerich, Tatiana Nikolayeva a cembalistka Zuzana Růžičková, komentuje a v závěru srovnává tyto interpretace. Důležitou součástí je pojednání o dobových nástrojích (klavichord, cembalo, varhany) v kontrastu s moderním klavírem a prostor je ponechán také specifikům interpretace barokních děl jako je například hraní melodických ozdob, artikulace, dynamika, atd. Autorka taktéž poukazuje na svou osobní zkušenost s tímto dílem a nahlíží na skladbu z pohledu interpretačně- pedagogického. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this thesis is to provide basic orientation in the context of Bach’s Piano
Partitas, their content and composing strategies Bach’s music encompasses in general. In the opening of the thesis, there is a brief summary of the composers’s biography aimed on the moments that are connected to the creation of the partita. Hence, the work is described in detail, each part is commented on and demonstrated in short extracts of music. The author of the thesis then explores, comments and compares various interpretations and recordings made by great piano and cembalo female personas such as Martha Argerich, Tatiana Nikolayeva and Zuzana Ruzickova. A very important chapter of this work is the one that deals with historical musical instruments (clavichord, harpsichord, organ) as opposed to usage of a modern piano and the specifics of interpreting baroque music on a keayboard instrument such as melodic ornaments, dynamics, articulation and so on. The author also refers to her personal practical experience with this piece of music and discusses it from the interpretational and pedagogical point of view. |