Jan Steklík a jeho tvorba v rámci i mimo rámec Křižovnické školy
Název práce v češtině: | Jan Steklík a jeho tvorba v rámci i mimo rámec Křižovnické školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Jan Steklík and his artwork within and outside of the Křižovnická school |
Klíčová slova: | Křižovnická škola, Jan Steklík, konceptuální hra, steklíkovitst, kresba, happening, humor |
Klíčová slova anglicky: | Křižovnická school, Jan Steklík, conceptual game, steklíkovitst, drawing, happening, rumour |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Program SHV - Historický modul (24-HM) |
Vedoucí / školitel: | doc. ak. mal. Jaroslav Alt |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.03.2019 |
Datum zadání: | 24.03.2019 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (YAK47005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Tématem bakalářské práce je dílo českého výtvarného umělce Jana Steklíka, který žil v letech 1938 až 2017. Jelikož byl jedním ze dvou ředitelů Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu, a jeho dílo její filosofii na jednu stranu utváří, a na druhou z ní vychází, věnuje se studentka v bakalářské práci nejprve Křižovnické škole jako takové. Věnuje se jejímu charakteru celkově, současně ale i charakteristice práce jednotlivých výtvarníků (Karel Nepraš, Rudolf Němec, Otakar Slavík a další). Součástí Křižovnické školy byli také výtvarní teoretici, a díky tomu o její činnosti existují autentické texty (například Zpráva o činnosti Křižovnické školy Ivana Martina Jirouse), které jsou jedním z odborných pramenů práce. Dále bude studentka vycházet z katalogů k výstavám Křižovnické školy a jejích jednotlivých členů.
Další část bakalářské práce je věnována již konkrétně výtvarnému dílu Jana Steklíka v kontextu aktivit Křižovnické školy. Studentka bude hledat odpovědi na otázky, jakým způsobem Steklíkova práce dotváří celkový charakter uměleckého směřování KŠ, čím na ni navazuje a naopak, v čem je jeho tvorba jedinečná a čistě individuální. Jan Steklík byl výtvarník, který neměl rád výtvarné kategorie, pravděpodobně by odmítnul i označení výtvarník. I tento rozměr jeho osobnosti se studentka snaží brát v úvahu. Součástí práce je také chronologický přehled vývoje Steklíkovy tvorby, kde bude studentka sledovat jeho práci od počátku šedesátých let, kdy začínal s informální tvorbou a ve stejné době také s kresbou, která bude pro jeho dílo do budoucna zásadní. Půjde o strukturální práci s papírem, happeningové akce v přírodě se zapojením diváka, konceptuální práci na papíře a s papírem, to vše prostoupeno pro Steklíka typickou hrou. |