Mezigenerační setkání a jejich význam pro účastníky
Název práce v češtině: | Mezigenerační setkání a jejich význam pro účastníky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Intergenerational meetings and their importance for participants |
Klíčová slova: | generace, mezigenerační, předškolní věk, dítě, stáří, senioři, setkání, vztahy, životní cyklus |
Klíčová slova anglicky: | generations, intergenerational, preschool age, child, old age, senior citizens, meetings, relationships, cycle of life |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.03.2019 |
Datum zadání: | 14.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 01.06.2020 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce je založena na empirické studii na bázi kvalitativní metodologie.
Ve své práci bych se ráda zabývala mezigeneračními setkáními předškolních dětí a seniorů. Zaměřila bych se na důležitost této interakce a její vliv na účastníky.
Cílem bude zjistit, zda jsou mezigenerační setkání přínosná, čím a proč. Chtěla bych rozšířit povědomí o těchto setkáních a celkové důležitosti kontaktu předškolních dětí s nejstarší věkovou kategorií.
V teoretické části bych se zabývala rodinou, charakteristikou předškolních dětí a seniorů. Představila bych také organizaci, která tato setkání zprostředkovává, a uvedla zkušenosti ze zahraničí. V části praktické bych se ráda mezigeneračních setkání zúčastnila, ideálně alespoň tří, abych měla možnost srovnání. Následně bych pomocí nahrávaných rozhovorů s předem danými otázkami zjišťovala zkušenosti, názory a postřehy týkající se přínosů setkání, významu vztahů a chování dětí i seniorů, a to jak z pohledu učitelek spolupracujících MŠ, tak i pracovníků domovů pro seniory, z čehož bych poté vyvodila závěr. |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury:
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3. JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-271-0096-5. JEŘÁBEK, Hynek, Romana TRUSINOVÁ, Jiří REMR, et al. Mezigenerační solidarita v péči o seniory. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), c2013. Studie. ISBN 978-80-7419-117-6. MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Druhé, rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8. PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0. RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ a Zuzana VAŘEJKOVÁ. Mezigenerační učení: teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8460-5. SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012. Sociologie. ISBN 978-80-247-3850-5. ŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2. VENGER, L. A. Vnímání a učení v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. Knižnice psychologické literatury. |