Výuka středoškolských učitelů fyziky, jejichž žáci pokračují ve studiu fyziky na vysoké škole
Název práce v češtině: | Výuka středoškolských učitelů fyziky, jejichž žáci pokračují ve studiu fyziky na vysoké škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching of upper secondary school teachers whose students continue to study physics at university |
Klíčová slova: | kvalita fyzikálního vzdělávání, učitel fyziky, střední škola, studium fyziky na vysoké škole, pozorování |
Klíčová slova anglicky: | quality of physics education, physics teacher, upper secondary school, studying physics at university, observation |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.03.2019 |
Datum zadání: | 06.03.2019 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 08.07.2020 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.05.2020 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 28.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.07.2020 |
Oponenti: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
1. Shromáždit data z dotazníků administrovaných studentům při vstupu na MFF UK.
2. Převést data z dotazníků, která se týkají studentů fyziky a jejich středoškolských vyučujících fyziky, do vhodné elektronické podoby. 3. Identifikovat na základě analýzy dat z dotazníků ty učitele fyziky, jejichž studenti odcházejí ve zvýšené míře studovat fyziku na MFF UK. 4. Oslovit tyto učitele a připravit výzkum, který rozkryje, jakým způsobem probíhá výuka vedená těmito učiteli; zejména působení na budoucí studenty fyziky. Příprava výzkumu bude zahrnovat také osvojení si práce se standardizovaným nástrojem ZAKVAF. 5. Provést výzkum, jehož výzkumným plánem bude případová studie. Výzkum bude zahrnovat z hlediska metod sběru dat zejména pozorování pomocí nástroje ZAKVAF a rozhovory s učiteli. 6. Na základě sebraných dat charakterizovat a interpretovat výuku vedenou zkoumanými učiteli a jejich působení na žáky odcházející studovat fyziku na MFF UK. |
Seznam odborné literatury |
Fischer, H. E., Labudde, P., Neumann, K., & Viiri, J. (Eds.). (2014). Quality of Instruction in Physics. Comparing Finland, Germany and Switzerland. Münster, New York: Waxmann.
Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita. Kolář, K. (2014). Fyzikální korespondenční seminář na MFF UK – reflexe a rozvoj (Diplomová práce). Praha: Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy. Žák, V. (2006). Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky (Dizertační práce). Praha: MFF UK. Žák, V. (2014a). Kvalita výuky fyziky dvojí perspektivou – porovnání pohledů výzkumníka a učitele. Pedagogika, 64(1), 66–80. Žák, V. (2014b). The quality of physics teaching – cases of teaching over time and in space by three teachers. Orbis scholae, 8(2), 61–82. Žák, V. (2018). Kvalita fyzikálního vzdělávání v rukou učitele. Praha: Karolinum. Žák, V., & Martínková, J. (2017). Kvalita výuky fyziky – případy začínajících učitelů. Orbis scholae, 11(2), 73–97. |