Znalost závažnosti a důsledků poruch příjmu potravy žáků ZŠ
Název práce v češtině: | Znalost závažnosti a důsledků poruch příjmu potravy žáků ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Knowledge of Severity and Consequences of Eating Disorders of Elementary School Children |
Klíčová slova: | Zdravý životní styl, anorexia nervosa, bulimia nervosa, orthorexie, bigorexie, psychogenní přejídání, cílová skupina adolescentů, prevence poruch příjmu potravy |
Klíčová slova anglicky: | Healthy life-style, Anorexia nervosa, Bulimia nervosa, Orthorexia, Biorexia, Psychogenic overeating, Target Group of Teenagers, Prevention of Eating Disorders |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kočí, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.03.2019 |
Datum zadání: | 05.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2020 15:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Zdůvodnění výběru tématu: Pracuji jako učitelka Výchovy ke zdraví na ZŠ, ve výukovém bloku výživy narážím na mylné informace, které děti mají díky reklamám a internetu v oblasti správné výživy. Ráda bych průzkumem na naší škole zjistila, zda se dostává dětem informací o závažnosti a důsledcích PPP v souladu s očekávanými výstupy RVP ZV s ohledem na fakt, že jsme se s tímto problémem již ve škole setkali. Pokud by zjištění této práce potvrdila malou informovanost dětí v problematice PPP, měli bychom dát větší prostor tomuto v rámci výuky výchovy ke zdraví, zakomponovat do ŠVP a navýšit prevenci na ZŠ. Tato problematika je dle mého názoru všeobecně podceňována.
2. Formulace problému, který bude v práci řešen: PPP jsou vnímány jako ženský problém, možná proto, že převažují nad muži v poměru zhruba 9 ku 1. Jsou to extrémně vážná onemocnění a jejich rozpoznání není snadné. Informace by neměly být zaměřené vyloženě na tzv. zdravou výživu, protože přehnaná pozornost na toto téma se může obrátit špatným směrem, ale na zvládání stresu, šikany a dalších problémů, kterým děti čelí a které mnohdy řeší jídlem, respektive jeho odmítáním. Někdo může být prevencí posílen v lepším zvládání stresu apod., u jiného problém stejně vznikne. Pak je třeba se zaměřit na to, aby pomoc přišla co nejdříve. PPP jsou stále utajovaným problémem postiženým i rodinou. Stydí se a mají pocity viny. Je to duševní onemocnění, problém je v hlavě, nikoli v postavě. 3. Cíl práce: Zjistit, zda se děti seznamují s problematikou PPP v rámci vyučování v dostatečném rozsahu a zda je dostačující prevence na naší škole, nakolik znají možné důsledky PPP, zda mají informace, kam se obrátit o radu a pomoc v případě potřeby. Dle zjištěných výsledků, pokud bude nutno, s ohledem na RVP ZV, zakomponovat navýšení hodin výuky zdravého životního stylu a prevence PPP. 4. Charakteristika metod: Výzkumnou metodou bude sestavený dotazník s ohledem na cíle práce a osobní rozhovory s dětmi. 5. Struktura práce: Teoretická část, část výzkumná, vyhodnocení, závěr odpovídající cílům práce. |
Seznam odborné literatury |
Krch, F.D. Bulimie - Jak bojovat s přejídáním. Grada 2003
Papežová Hana. Anorexia nervosa :příručka pro všechny, kteří trpí - postižené samotné, jejich rodiny, přátele, partnery a některé odborníky (učitele a lékaře první linie). 1. vyd. Praha. Psychiatrické centrum Praha, 2000. ISBN 80-85121-32-8. Papežová Hana. Začarovaný kruh anorexie, bulimie, psychogenního přejídání a cesty ven. Praha 2012. ISBN 978-80-87142-18-9. Sladká Ševčíková, J. Z deníku bulimičky. Portál 2003. ISBN 80-7178-795-7. Trapková, L., Chvála,V. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Portál 2007. ISBN 978-80-262-0523-4 ZÁKLADNÍ METODIKA - Podpora pedagogům pro výuku v předmětech Člověk a zdraví a Výchova ke zdraví |