Využití příběhů s výchovným obsahem v mateřské škole
Název práce v češtině: | Využití příběhů s výchovným obsahem v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Utilization of Stories with Educational Content in Kindergarten |
Klíčová slova: | příběhy s výchovným obsahem, etiketa, práce s knihou v mateřské škole, metody RWCT |
Klíčová slova anglicky: | narrative stories, etiquette, working with book in gindergarten, RWCT methods |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 03.03.2019 |
Datum zadání: | 20.08.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2020 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | Mgr. Jana Havlová |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je a) zjistit od učitelů MŠ, s jakými výchovnými problémy (chování dětí k sobě, k hračkám, děkování a pozdravy, stolování, hygiena atd.) se potýkají u dětí navštěvujících jejich mateřskou školu; b) promyslet vhodné metody zprostředkování těchto témat skrze kvalitní literaturu pro děti, naplánovat lekce, realizovat je s dětmi v mateřské škole a nechat ověřit 3 další učitele z praxe, zda jsou lekce přenositelné i do jejich praxe.
Zásady pro vypracování: Teoretickou část autorka věnuje tématům: literatura pro děti, příběhy s výchovným obsahem, práce s knihou v MŠ, metody RWCT, charakteristiky dětí předškolního věku ve vztahu k tématu práce. V praktické části autorka nejprve zrealizuje online dotazník mezi učiteli MŠ, jehož cílem bude zjistit, s jakými výchovnými problémy se setkávají u dětí a zda využivají ke zprosteřdkování tohoto problému nějakou literaturu / příběhy, případně jaké. Na tento dotazník naváže autorka návrhem svých lekcí (které budou vycházet z potřeb učitelů - viz dotazník), které bude realizovat ve vybrané MŠ. Tyto lekce vystavené dle RWCT bude následně interpretovat a reflektovat. Následně je nechá ověřit 3 dalšími učiteli z praxe, navrhne případná doporučení na zlepšení. Studentka bude pravidelně konzultovat (osobně či emailem) postup zpracování BP. |
Seznam odborné literatury |
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4. CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež od začátku 19. století po současnost. 2. rozšířené vyd. Praha: Albatros, 1984. 539 s. CHALOUPKA, Otakar. O literatuře pro děti. Praha: Československý spisovatel, 1989. Puls (Československý spisovatel). CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982. MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X. REISSNER, M. Česká literatura pro děti a mládež Reflexe vybraných východisek a stavu (Rigorózní práce). MUNI, PedF, 2007. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/2732/pedf_r/ SEGI LUKAVSKÁ, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7577-413-2. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1. Návrhy na vybrané knihy literatury pro děti: Flandil ve školce; Draka je lepší pozdravit; Dědečku, vyprávěj; Dědečku, ještě vyprávěj; A pak se to stalo!; Neotesánek; Dobrý den, opičko; Divadélko se zvířátky v ZOO; Baobaba a jiné pohádky; lze využít klasické foklorní pohádky. |