Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití příběhů s výchovným obsahem v mateřské škole
Název práce v češtině: Využití příběhů s výchovným obsahem v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Utilization of Stories with Educational Content in Kindergarten
Klíčová slova: příběhy s výchovným obsahem, etiketa, práce s knihou v mateřské škole, metody RWCT
Klíčová slova anglicky: narrative stories, etiquette, working with book in gindergarten, RWCT methods
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.03.2019
Datum zadání: 20.08.2019
Datum a čas obhajoby: 15.06.2020 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: Mgr. Jana Havlová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je a) zjistit od učitelů MŠ, s jakými výchovnými problémy (chování dětí k sobě, k hračkám, děkování a pozdravy, stolování, hygiena atd.) se potýkají u dětí navštěvujících jejich mateřskou školu; b) promyslet vhodné metody zprostředkování těchto témat skrze kvalitní literaturu pro děti, naplánovat lekce, realizovat je s dětmi v mateřské škole a nechat ověřit 3 další učitele z praxe, zda jsou lekce přenositelné i do jejich praxe.

Zásady pro vypracování:
Teoretickou část autorka věnuje tématům: literatura pro děti, příběhy s výchovným obsahem, práce s knihou v MŠ, metody RWCT, charakteristiky dětí předškolního věku ve vztahu k tématu práce.
V praktické části autorka nejprve zrealizuje online dotazník mezi učiteli MŠ, jehož cílem bude zjistit, s jakými výchovnými problémy se setkávají u dětí a zda využivají ke zprosteřdkování tohoto problému nějakou literaturu / příběhy, případně jaké.
Na tento dotazník naváže autorka návrhem svých lekcí (které budou vycházet z potřeb učitelů - viz dotazník), které bude realizovat ve vybrané MŠ. Tyto lekce vystavené dle RWCT bude následně interpretovat a reflektovat. Následně je nechá ověřit 3 dalšími učiteli z praxe, navrhne případná doporučení na zlepšení.

Studentka bude pravidelně konzultovat (osobně či emailem) postup zpracování BP.
Seznam odborné literatury
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.
CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež od začátku 19. století po současnost. 2. rozšířené vyd. Praha: Albatros, 1984. 539 s.
CHALOUPKA, Otakar. O literatuře pro děti. Praha: Československý spisovatel, 1989. Puls (Československý spisovatel).
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
REISSNER, M. Česká literatura pro děti a mládež Reflexe vybraných východisek a stavu (Rigorózní práce). MUNI, PedF, 2007. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/2732/pedf_r/
SEGI LUKAVSKÁ, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7577-413-2.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.

Návrhy na vybrané knihy literatury pro děti: Flandil ve školce; Draka je lepší pozdravit; Dědečku, vyprávěj; Dědečku, ještě vyprávěj; A pak se to stalo!; Neotesánek; Dobrý den, opičko; Divadélko se zvířátky v ZOO; Baobaba a jiné pohádky; lze využít klasické foklorní pohádky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK