Vývoj a súčasnosť japonskej soft power
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Vývoj a súčasnosť japonskej soft power |
---|---|
Název práce v češtině: | Vývoj a současnost japonské soft power |
Název v anglickém jazyce: | The development of soft power diplomacy in contemporary Japan |
Klíčová slova: | Japonsko|soft power|diplomacia|medzinárodné vzťahy|kultúrna diplomacia |
Klíčová slova anglicky: | Japan|soft power|diplomacy|international relations|cultural diplomacy |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | doc. Ing. Jan Sýkora, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.02.2019 |
Datum zadání: | 21.02.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.02.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2019 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.06.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. David Labus, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analýza vývoje japonské kulturní diplomacie se zaměřením na oblast soft power a tvorby „národní značky“ (national branding). Základní výzkumná otázka zní: Jakým způsobem současné Japonsko vytváří svůj obraz ve světě a s jakými problémy se tato forma japonské zahraniční politiky potýká. Autorka nejprve načrtne vývoj japonské zahraniční politiky v poválečném Japonsku, přičemž se zaměří především na období přechodu od tzv. „tvrdé“ politiky (hard policy) k „měkčím“ formám diplomacie (soft power a national branding). Předmětem analýzy budou zejména aktivity polovládní nadace The Japan Foundation a vliv „národní značky“ Cool Japan na vnímání Japonska v zahraničí. Součástí práce bude i případová studie efektivity působení konkrétních vybraných forem „národní značky“, jmenovitě anime a manga, a hnutí Superflat, které posouvá tyto formy z roviny masové popkultury do pozice respektovaného uměleckého proudu. V závěru práce autorka zhodnotí účinnost japonské kulturní diplomacie při řešení mezinárodních sporů mezi Japonskem a jeho nejbližšími sousedy (Čína, Korea) i její případné na domácí půdě. Při práci bude autorka vycházet z primárních zdrojů (např. zásady japonské kulturní politiky v oblasti mezinárodních vztahů formulované japonským ministerstvem zahraničních věcí, zakládací listiny nadace The Japan Foundation) a jako sekundární zdroje bude používat např. analýzy účinnosti „národní značky“ v jednotlivých částech světa. |
Seznam odborné literatury |
NYE, Joseph S. (2004) Soft Power: The Means to Success in World Politics, PublicAffairs MCGRAY, Douglas (2002), Japan’s Gross National Cool, Foreign Policy TOGO, Kazuhiko (2005), Japan's Foreign Policy 1945-2003, Leiden: Brill IWABUCHI, Koichi. ALLEN, Matthew a Rumi SAKAMOTO (2006). Popular culture, globalization and Japan. New York: Routledge IWABUCHI, Koichi (1998) Marketing ‘Japan’: Japanese cultural presence under a global gaze. Japanese Studies. 1998, vol. 18 IWABUCHI, Koichi (2015) Pop-culture diplomacy in Japan: soft power, nation branding and the question of ‘international cultural exchange’, International Journal of Cultural Policy, 419-432 MCLELLAND, Mark, ed. (2017), The End of Cool Japan: Ethical, legal and cultural challenges to Japanese popular culture, Routledge HUGHES, Christopher W. (2015), Japan’s Foreign and Security Policy Under the Abe Doctrine, Palgrave Macmillan MCCARTHY, Mary M., ed. (2018), Routledge Hanbook of Japanese Foreign Policy, Routledge KELTS, Roland (2006), Japanamerica: How Japanese pop-culture has invaded the US, St. Martin’s Press |