Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj a súčasnosť japonskej soft power
Název práce v jazyce práce (slovenština): Vývoj a súčasnosť japonskej soft power
Název práce v češtině: Vývoj a současnost japonské soft power
Název v anglickém jazyce: The development of soft power diplomacy in contemporary Japan
Klíčová slova: Japonsko|soft power|diplomacia|medzinárodné vzťahy|kultúrna diplomacia
Klíčová slova anglicky: Japan|soft power|diplomacy|international relations|cultural diplomacy
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Katedra sinologie (21-KSI)
Vedoucí / školitel: doc. Ing. Jan Sýkora, M.A., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.02.2019
Datum zadání: 21.02.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.02.2019
Datum a čas obhajoby: 04.09.2019 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.06.2019
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. David Labus, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza vývoje japonské kulturní diplomacie se zaměřením na oblast soft power a tvorby „národní značky“ (national branding). Základní výzkumná otázka zní: Jakým způsobem současné Japonsko vytváří svůj obraz ve světě a s jakými problémy se tato forma japonské zahraniční politiky potýká.
Autorka nejprve načrtne vývoj japonské zahraniční politiky v poválečném Japonsku, přičemž se zaměří především na období přechodu od tzv. „tvrdé“ politiky (hard policy) k „měkčím“ formám diplomacie (soft power a national branding). Předmětem analýzy budou zejména aktivity polovládní nadace The Japan Foundation a vliv „národní značky“ Cool Japan na vnímání Japonska v zahraničí. Součástí práce bude i případová studie efektivity působení konkrétních vybraných forem „národní značky“, jmenovitě anime a manga, a hnutí Superflat, které posouvá tyto formy z roviny masové popkultury do pozice respektovaného uměleckého proudu. V závěru práce autorka zhodnotí účinnost japonské kulturní diplomacie při řešení mezinárodních sporů mezi Japonskem a jeho nejbližšími sousedy (Čína, Korea) i její případné na domácí půdě.
Při práci bude autorka vycházet z primárních zdrojů (např. zásady japonské kulturní politiky v oblasti mezinárodních vztahů formulované japonským ministerstvem zahraničních věcí, zakládací listiny nadace The Japan Foundation) a jako sekundární zdroje bude používat např. analýzy účinnosti „národní značky“ v jednotlivých částech světa.
Seznam odborné literatury
NYE, Joseph S. (2004) Soft Power: The Means to Success in World Politics, PublicAffairs
MCGRAY, Douglas (2002), Japan’s Gross National Cool, Foreign Policy
TOGO, Kazuhiko (2005), Japan's Foreign Policy 1945-2003, Leiden: Brill
IWABUCHI, Koichi. ALLEN, Matthew a Rumi SAKAMOTO (2006). Popular culture, globalization and Japan. New York: Routledge
IWABUCHI, Koichi (1998) Marketing ‘Japan’: Japanese cultural presence under a global gaze. Japanese Studies. 1998, vol. 18
IWABUCHI, Koichi (2015) Pop-culture diplomacy in Japan: soft power, nation branding and the question of ‘international cultural exchange’, International Journal of Cultural Policy, 419-432
MCLELLAND, Mark, ed. (2017), The End of Cool Japan: Ethical, legal and cultural challenges to Japanese popular culture, Routledge
HUGHES, Christopher W. (2015), Japan’s Foreign and Security Policy Under the Abe Doctrine, Palgrave Macmillan
MCCARTHY, Mary M., ed. (2018), Routledge Hanbook of Japanese Foreign Policy, Routledge
KELTS, Roland (2006), Japanamerica: How Japanese pop-culture has invaded the US, St. Martin’s Press
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK