Téma orientace v krajině na 1. stupni ZŠ s využitím terénní výuky
Název práce v češtině: | Téma orientace v krajině na 1. stupni ZŠ s využitím terénní výuky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The theme landscape orientation on the primary school using fieldwork |
Klíčová slova: | terénní výuka, orientace, plán, mapa, mapové dovednosti |
Klíčová slova anglicky: | field education, orientation, plan, map, map skills |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.02.2019 |
Datum zadání: | 18.02.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2022 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat schopností orientace dětí mladšího školního věku v krajině, jejím ukotvením v českém kurikulu pro první dvě období primárního vzdělávání a možnostmi rozvoje této dovednosti prostřednictvím terénní výuky. Na to budou navazovat konkrétní návrhy práce s dětmi, a to jak přímo v terénu, tak činnostmi, které se v terénu neodehrávají, ale jsou pro ni základem a slouží k pochopení daných zákonitostí. |
Seznam odborné literatury |
1) Catling, S., & Willy, T. (2009). Teaching primary geography. Learning Matters.
2) Foley, M., & Janikoun, J. (1992). The really practical guide to primary geography. Stanley Thornes. 3) Hanus, M. (2012). Mapové dovednosti českých žáků: porovnání různých věkových skupin. 4) Havelková, L. (2016): Pocitová mapa okolí mého bydliště. Zadání úlohy korespondenčního semináře Geografie nás baví. Dostupné z: http://www.geografienasbavi.cz/files/files/korespondencni%20seminar/Zadani-ulohy_Pocitova-mapa-okoli-meho-bydliste(1).pdf 5) Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Paido. 6) Hutchingsová, M., & Ross, A. (1996). Nápady pro vlastivědu. Praha. Portál. 7) Karvánková, P. (2013). Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku. In Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, (4 Współczesne obszary badań w dydaktyce geografii) (s. 101-109). Krakov: Wydawnictwo Naukowe UP 8) MŠMT (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání 9) Řezníčková, D. (2008). Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta. 10) Řezníčková, D., & Matějček, T. (2014). Učební úlohy ve výuce geografie. Praha: P3K. 11) Svobodová, E. (2018). Místo, kde žijeme jako téma občanské výchovy (Diplomová práce). Praha: PedF UK 12) Svobodová, H., Mísařová, D., & Hofmann, E. (2016) Analýza školních vzdělávacích programů ve vztahu k terénní výuce. In Nováček, A. (ed.). Sborník příspěvků Výroční konference České geografické společnosti Geografické myšlení jako aktuální společenská výzva (s. 292-302). České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích 13) Výrost, J., & Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie. Praha: Portál. 14) Vyskočilová, E. (1995). Prvouka pro 3. ročník základní i obecné školy: příručka pro učitele. Portál. 15) Záleský, J. (2009). Terénní výuka. Geografické rozhledy, 19(2), 14. |