Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kde budu bydlet a kdo mi pomůže? Přechod mladých dospívajících z dětských domovů do samostatného života v Jihočeském kraji.
Název práce v češtině: Kde budu bydlet a kdo mi pomůže? Přechod mladých dospívajících z dětských domovů do samostatného života v Jihočeském kraji.
Název v anglickém jazyce: Where shall I live and who will help me?The transition to adulthood of young people leaving children´s home to independent life in the South Bohemian Region.
Klíčová slova: dětský domov, ústavní výchova, bydlení, adolescence, sociální pomoc
Klíčová slova anglicky: Children´s Home, institutional care, housing, adolescence, social assistance
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Miriam Kotrusová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.02.2019
Datum zadání: 14.02.2019
Datum a čas obhajoby: 12.06.2019 09:00
Místo konání obhajoby: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2019, Jinonice - místn. č. 2019
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2019
Oponenti: doc. Jan Kohoutek, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Výzkumné otázky:
1. Jak probíhá přechod mladých dospívajících opouštějících ústavní péči do samostatného života?
2. Jaké hlavní problémy řeší mladí dospělí v souvislosti s tímto přechodem?
3. Jaké možnosti bydlení mají mladí dospělí opouštějící ústavní péči?
4. Jaké možnosti sociální pomoci v oblasti bydlení mohou využívat mladí dospívající opouštějící dětské domovy?
5. Jak konkrétně mladí dospívající využívají věcnou/finanční pomoc, kterou obdrží od dětských domovů?

Výzkumný plán:
V této práci jsem se rozhodla použít kvalitativní metodologii, sběr dat budu provádět pomocí případových studií v Jihočeském kraji a využiji polo strukturované rozhovory. Ideální počet dotazovaných je osm až deset osob. Mezi nimi budou zejména mladí dospívající, kteří opouštějí či opustili dětský domov a sami se tedy potýkají či potýkali s tímto procesem a otázkou následného bydlení, dále i minimálně jeden vychovatel z dětského domova, pracovník buď z azylového domu či z domu na půl cesty a pracovník v neziskové organizaci či nadačním fondu. Hlavní náplní rozhovorů bude otázka přechodu do samostatné dospělosti, řešení bytové situace mladých dospívajících opouštějících ústavní péči a institucionální pomoc, které mohou využít.
Seznam odborné literatury
Zdroje:
• ARNET, Jeffrey. Mladí lidé věří, že se budou mít líp. 5. 12. 2013. [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z: https://www.online.muni.cz/veda-a-vyzkum/4032-arnett-mladi-lide-veri-ze-se-budou-mit-lip
• FOLDA, Jan aj. Systém náhradní péče o děti a mladistvé a následné péče o mladé lidi odcházející z náhradní péče v České republice. Vydalo Sdružení SOS dětských vesniček. První vydání, Praha 2009. ISBN 978‐80‐254‐4799‐4. [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z: https://www.sos-vesnicky.cz/app/uploads/2017/12/situacni-analyza-systemu-nasledne-pece-v-cr.pd
• HAVLÍKOVÁ Jana. Věk v sociologické teorii: Perspektiva životního běhu. In: Sociální studia. - ISSN 1214-813X - č. 1-2 (2007), s. 179-200. lit. [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/5556/4653
https://www.azylovedomy.cz/?stranka=databaze&kraj=jihocesky
• HUTCHISON, Elizabeth D. Dimensions of Human Behavior. Vyd. 4. Sage, 2011. ISBN 978-1- 4129- 7641-1 (pbk.) [cit. 2018-12-02].
• IPSOS, Jsou na odchod do běžného života připraveny děti z dětských domovů? 2015. [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z: https://www.ipsos.com/sites/default/files/2017-12/ipsos_pro_mimo_domov_potreby_deti_pri_odchodu_z_detskeho_domova_prezentace_pro_tk_cerven_2015.pdf
• KOVAŘÍK, Jiří. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7 [cit. 2018-12-02].
• Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Statistická ročenka. 2018 [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z: http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp
• Období dospělosti a stáří. [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z: https://is.jabok.cz/el/JA10/zima2016/V104/um/12._Obdobi_dospelosti_a_stari.pdf
OPRAVIL, Milan. Mýty o ústavní výchově. 2011. [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z: http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=5768
• PLACÁKOVÁ Lucie, Placáková Markéta, Smolíková Kateřina, Vosátka Jakub, Horák Jakub. Integrace dětí z dětského domova do běžného života. [online] Hospodářská a kulturní studia, Provozně ekonomická fakulta ČZU v Praze, 2011. Dostupné z: http://www.hks.re/wiki/doku.php?id=integrace_deti_z_detskeho_domova_do_bezneho_zivota
• Právo na dětství. [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z: http://www.pravonadetstvi.cz/deti/tvoje-situace/jsi-v-ustavu/typy-ustavni-pece/
• SÍŤ AKTÉRŮ PRO DOMOV, Z. S. [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z:
• SocioFactor s.r.o. Analýza sítě služeb pro práci s rodinami a dětmi. 2014 [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/files/clanky/17905/analyza.pdf
• Šance dětem. Kolik dětí opouští ročně dětské domovy v ČR. 2. 8. 2016. [online]. [cit. 2018-12-02]. Dostupné z: https://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/clanky/kolik-deti-opousti-rocne-detske-domovy-v-cr-184.html

Seznam odborné literatury a empirických dat
Literatura:
• BOŘKOVCOVÁ, Máša a Markéta HAJSKÁ. V jiném domově. Vydání první. Ilustroval Františka LOUBAT. Praha: Ašta šmé, 2017, 56 s. Nejisté domovy. ISBN 978-80-906587-8-3.
• CARR-GREGG, Michael. Psychické problémy v dospívání. Portál: 2012. 144 s.
978-80-262-0062-8
• HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. První vydání. Praha: Portál 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
• HUTCHISON, Elizabeth D. Dimensions of Human Behavior. Vyd. 4. Sage, 2011. ISBN 978-1- 4129- 7641-1 (pbk.)
• JEŘÁBEK, Hynek. Úvod do sociologického výzkumu. Dot. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-662-5
• KOVAŘÍK, Jiří. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7
• MACEK, Petr. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999 207 s. ISBN 80-7178-348-X.
• MARHOUNOVÁ, Jana. Dospívání. Praha: Empatie, 1996 154 s. 978-80-901618-7-0
• MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2. vyd. ; rozšíř. a přeprac. Praha: SLON, 1999, 159 s. ISBN 80-858-5076-1
• MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 380 s. ISBN 80-7178-548-2.
• MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Vydání třetí. Praha: Portál, 2016. 271 stran. ISBN: 9788026211549
• MAYRING, Philipp. Einführung in die qualitative Forschung. München: Psychologie Verlag Union, 1990.
• NOVOTNÝ, Jan Sebastian. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostravská univerzita, 2015. 978-80-7464-700-0
• VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie Dětství a dospívání. Prague: Charles University in Prague, Karolinum Press. 2012. ISBN 978-80-246215-3-
• VOCILKA, M. Dětské domovy v České republice. Praha, Aula, 1999. 268 s. ISBN 80- 902667-6-2.

Legislativní zdroje:
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v účinném znění
Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, v účinném znění
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, v účinném znění
Předběžná náplň práce
Cílem této práce bude zmapovat přechod mladých dospívajících, kteří opouštějí ústavní výchovu a začleňují se do společnosti se všemi problémy, které jsou s ním spojeny. Dále mě bude zajímat sociální pomoc v oblasti bydlení pro mladé dospívající, kteří opouštějí dětské domovy a možností budoucího bydlení. V neposlední řadě chci zjistit, jak konkrétně mladí lidé využívají věcnou/finanční pomoc, kterou obdrží od dětských domovů.

Vymezení výzkumného problému
Každým rokem opouští v České republice ústavní péči zhruba 200 mladých lidí, kteří dosáhli plnoletosti a ukončili přípravy na budoucí povolání. Věková kategorie těchto lidí se pohybuje mezi 18- 26 lety podle toho, zdali studují. Ústavní péče v sobě zahrnuje několik zařízení: diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy a dětské domovy se školou. Ve své práci budu pod pojmem ústavní výchova zahrnovat dětské domovy a dětské domovy se školou.
Odchod dětí z dětského domova je náročný jak po psychické, tak i po materiální stránce a mladý člověk musí řešit hned několik problémů naráz. Jednou z obtíží mladých lidí je nedostatek informací a finanční negramotnost, která může vyústit až v situaci, kdy skončí na ulici. Dále je problém v nedostatku systému vzdělávání, kdy představy o budoucím studiu dětí se neshodují s následnou skutečností a děti studia zanechávají. Z toho důvodu mladí lidé disponují nízkým vzděláním, s nímž si na trhu práce jenom obtížně hledají stabilní a dobře placená zaměstnání. Přirozeně se také objevuje problém, kdy se děti příliš fixují na pracovníky v DD a to vychovatelky, strýce, tety apod. Výzkum agentury Ipsos pro organizaci Mimo domov ukazuje, že nemalým problémem, se kterým se děti potýkají je i situace bydlení, takovéto problémy řeší nadpoloviční většina. [IPSOS 2015]
Možností, kde mohou děti po ukončení ústavní výchovy žít, je hned několik. Jak ukazuje dotazníkové šetření Jiřího Kovaříka a kol., nejvíce dětí hledá útočiště u svých rodičů a příbuzných, dále pak v azylových domech, zaměstnaneckých ubytovnách, či se snaží žít samostatně/ s partnerem. Zajímavé také je, že ti dospělí, kteří zvolí pro své budoucí útočiště rodinu či příbuzné chtějí dále studovat či se stanou nezaměstnanými a ti, co volí vlastní bydlení či zaměstnanecké ubytovny chtějí pracovat. [KOVAŘÍK a kol. 2004]
Právě odchod dětí z dětského domova bude tématem mé bakalářské práce. Bude mě zajímat, jak vypadá přechod mladých lidí opouštějících ústavní péči do dospělosti se zaměřením na oblast jejich bydlení. Dále budu zjišťovat možnosti pomoci, které se jim nabízí systém sociálních služeb a systém sociální pomoci, jako jsou sociální dávky, domovy na půl cesty, azylové domy a startovací byty.

Většinu mladých lidí čeká po dosažení plnoletosti, ukončení studií či v jejich průběhu odchod z domova, od rodičů, kteří se o ně starali a s tím spojené osamostatňování se. Mladí lidé, kteří opouštějí dětské domovy, mají celý tento proces mnohonásobně těžší, ve většině případů nemají podporu od rodičů k tomu, aby vedly slušný život, studovali, našli si práci, ba naopak. Ve své bakalářské práci využiji dvě teoretická východiska a to perspektivu životního cyklu a vývojově-psychologická teorii Emerging adulthood.
Perspektiva životního cyklu
Jelikož se v této práci budu zabývat mimo jiné přechodem mladých dospívajících z dětských domovů do dospělost, využiji perspektivu životního cyklu. Každý člověk prochází určitými fázemi lidského života, které jsou typické několika znaky a zároveň formována různými vnějšími faktory. [HUTCHISON, 2011]
Perspektivu životního cyklu se zabývá například Mgr. Jana Havlíková Ph.D. Ve svém článku s názvem: Věk v sociologické teorii: Perspektiva životního cyklu mimo jiné vysvětluje, že sociální vědy mohou díky paradigmatu životního cyklu studovat každodenní život moderního člověka a jde o velice moderní přístup nejen pro sociologii. Perspektiva životního cyklu se zabývá pravidelnostmi životních události v člověka, které mají sociální původ a nelze je vysvětlovat pouze procesem stárnutí jedince. [HAVLÍKOVÁ, 2007]
Mým konkrétním zájmem bude sledovat vliv dětských domovů jakožto sociálních institucí na mladé dospívající (jakožto specifickou sociální skupinu), kteří se začleňují do běžného života, což může představovat velmi náročné období. Bude mě zajímat individuální zkušenosti těchto jedinců.
Emerging adulthood
Další vývojově-psychologická teorií, kterou ve své práci využiji, bude Emerging adulthood, teorie vynořující se dospělosti, která se zabývá situací, kdy mladí lidé sice dosáhnou formální dospělosti, ale přesto se dospělými necítí. Věková hranice lidí, kterých se tato problematika týká, je nastavena na 18-29 let. Teorie je definována na základě pěti kritérií: zkoumání identity, nestálost doprovázená několika změnami, pocit mezi dětstvím a dospělostí, egocentrické vnímání světa, optimismus v lepší budoucnost. Dospělý člověk je pak definován jako samostatný a má určitá sociální očekávání a je na něj tvořen jistý generační tlak. [ARNET, 2013]
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In this thesis, I will investigate the possibilities of housing and social assistance for young teens leaving children's homes.I will focus on the whole transition of young adolescents from children's homes to society. The main part of the research will be based on a conversations with eight respondents.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK