Problémové vyučování a možnosti jeho realizace ve výuce na prvním stupni základní školy.
Název práce v češtině: | Problémové vyučování a možnosti jeho realizace ve výuce na prvním stupni základní školy. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Problem - based learning and the possible uses in primary school. |
Klíčová slova: | Konstruktivistické pojetí výuky, problémové vyučování, problémové úlohy, metody řešení problémů, klíčové kompetence, výukové metody |
Klíčová slova anglicky: | Constructive teaching concept, Problem - based learning /teaching, problem solving methods, key competencies, teaching methods. |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.01.2019 |
Datum zadání: | 27.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zpracování rešerše na zadané téma
Studium a analýza odborné literatury Zpracování teoretické části práce Výzkumné šetření Vyhodnocení výzkumného šetření Závěry |
Seznam odborné literatury |
CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Portál, Praha 2009.
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Grada, Praha 2015 DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, UP 2015 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno 2010 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex, Olomouc 2007 KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha 2008. LACINA, L. – KOTRBA, T. Aktivizační metody ve výuce. Barrister & Principal, Brno 2015 MAŇÁK, J. – ŠVEC, V. Výukové metody. Brno, Paido 2003 MAZÁČOVÁ, N. Vybrané pedagogické inovace v současné škole. UK, Praha 2008 NELEŠOVSKÁ, A. – SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. Olomouc, UP 2005 SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Grada, Praha 2007 TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit? UK, Praha 1991 ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Grada, Praha 2012 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP, Praha 2017 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá metodou problémového vyučování jako jednou z metod konstruktivistického pojetí výuky a jejím postavením v systému výukových metod. V práci jsou popsány typy problémových úloh, možné metody jejich řešení, role učitele a žáka v problémovém vyučování, možnosti realizace problémového vyučování v některých předmětech na prvním stupni základní školy. Práce se zaměřuje na rozvoj klíčových kompetencí prostřednictvím problémového vyučování. Toto je zkoumáno prostřednictvím akčního výzkumu, který byl realizován ve třetím ročníku základní školy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This Master's thesis discusses the Problem - based learning as one of the constructive teaching concept methods compared to other teaching methods. This thesis describes various types of exercises/problems/tasks and the possible solutions associated with this method. The possible uses of this method in primary school and the roles of both the teacher and students are also discussed.
The main focus of this research is on the development of key competencies through the use of the Collaborative Learning Method. This is examined through research conducted in the third class of primary school. |