Inspirativní přehled současné kvalitní české literatury pro děti mladšího školního věku a doporučení krozvoji jejich čtenářství rozšířené o dotazníkový výzkum dětského čtenářství
Název práce v češtině: | Inspirativní přehled současné kvalitní české literatury pro děti mladšího školního věku a doporučení krozvoji jejich čtenářství rozšířené o dotazníkový výzkum dětského čtenářství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | An Inspiring Overview of Contemporary High-quality Czech Literature Intended for Primary School-Age Children and Recommendations for Their Reading Progress with a Questionnaire Researchof Childrens' Reading |
Klíčová slova: | čtenářství, čtenářská gramotnost, literatura pro děti a mládež, dětský čtenář, projekty, nakladatelství, spisovatelé, motivace dětí ke čtení, ilustrace |
Klíčová slova anglicky: | reading, reader´s literacy, literature for children, child´s reader, projects, publishers, authors, child´s motivation for reading, illustrations |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.01.2019 |
Datum zadání: | 27.01.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 04.06.2020 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.04.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Ina Palacká |
Zásady pro vypracování |
Hlavním cílem práce bude podpořit snahu vychovatelů ve školním i rodinném prostředí o zformování kladného postoje dětí ke knize tím, že jim bude předložena široká paleta možností, jak upoutat dětského čtenáře, od nabídky kvalitní dětské literatury odpovídající současným zájmům dětí až po účast na různých projektech, jejichž cílem je podpořit čtenářství. Významnou částí budou výsledky dotazníkového šetření, které odhalí, jaké žánry a témata jsou u žáků nejoblíbenější a jací autoři či nakladatelství jsou preferovaná.
V teoretické části se autorka bude zabývat pojmy: • Pojem čtenářská gramotnost a pregramotnost • Význam čtenářské gramotnosti v životě jedince • Úloha rodičů, učitelů a vychovatelů při formování kladného postoje dětí ke čtení • Charakteristika literatury pro děti • Žánry dětské literatury • Současná kvalitní nakladatelství • Autoři současné dětské literatury • Význam ilustrace a současní čeští ilustrátoři • Trendy vývoje čtenářství u dětí, výzkumy vztahující se ke čtenářské gramotnosti Cílem praktické části je: a) zmapovat oblíbené žánry, témata, autory a nakladatelství žáků mladšího školního věku – metoda dotazníku mezi rodiči, případně žáky mladšího školního věku; b) uvést současné projekty realizující se v ČR, které podporují u dětí zájem o knihy a četbu; c) uvést tipy s odkazy na současnou kvalitní dětskou literaturu. Po vyhodnocení dotazníku bude zpracován seznam oblíbených žánrů, témat, autorů a nakladatelství. Tento výstup bude ilustrovat to, jaké dětské knihy jsou u většiny v oblibě, a bude konfrontován s doporučenou kvalitní literaturou. Závěrem bude uvedeno doporučení do praxe (tipy na kvalitní literaturu, portály, projekty) vychovatelů ve školních družinách i pro rodinné prostředí, které by u dětí mladšího školního věku formovalo kladný postoj dětí ke knize, a podporovalo je tak k rozvoji čtenářské gramotnosti. |
Seznam odborné literatury |
Gramotnosti ve vzdělávání. Příručka pro učitele. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 64 s. [cit. 2011-11-03]. ISBN 80-87000-41-0. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/03/Gramotnosti-ve-vzdelavani11.pdf>
Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2011. 98 s. [cit. 2011-11-03]. ISBN 978-80-87000-74-8. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii1.pdf> KOŠŤÁLOVÁ, H. – ŠAFRÁNKOVÁ, K. – HAUSENBLAS, O. – ŠLAPAL, M.: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010, 65 stran. Dostupné z: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>. LAUFKOVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, 2018, II(1), 29-61 [cit. 2018-12-01]. ISSN 2533-7882. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/02_Laufkova.pdf PRÁZOVÁ, Irena, Kateřina HOMOLOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-492-8. Školní čtenářské kluby: http://new.ctenarskekluby.cz/; POLÁKOVÁ, Irena, Eva BĚLINOVÁ a Alžběta INGROVÁ. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. V Praze: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-905807-0-1. ŠLAPAL, Miloš, Hana KOŠŤÁLOVÁ a Ondřej HAUSENBLAS. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7. Výsledky výzkumů PIRLS a PISA: http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PIRLS, http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA ZACHOVÁ, Alena. Rozměry čtenářství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-233-1. Výzkumy Gabala a Helšusové (Jak čtou české děti? - http://www.culturenet.cz/res/data/005/000664.pdf), J. Trávníčka (Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení), J. Ronkové (https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/140043313) |