Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dovednosti osobního asistenta pro udržení hranic v profesionálním vztahu s klientem s tělesným/kombinovaným postižením
Název práce v češtině: Dovednosti osobního asistenta pro udržení hranic v profesionálním vztahu s klientem s tělesným/kombinovaným postižením
Název v anglickém jazyce: The skills of a personal assistant to maintain bounderies in a professional relationship with a client with physical/combined disabilities
Klíčová slova: osobní asistence, osobní asistent, klient, profesionální vztah, hranice, střet zájmů
Klíčová slova anglicky: personal assistance, personal assistant, client, professional relationship, borders, conflict of interest
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.01.2019
Datum zadání: 22.01.2019
Datum a čas obhajoby: 28.05.2019 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:16.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 28.05.2019
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá tématem profesionálních hranic mezi osobním asistentem a klientem s tělesným či kombinovaným postižením. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je rozdělená na další tři části. První vysvětluje základní pojmy, jako je osobní asistence, osobní asistent a klient, supervize, intervize a další pojmy, které se k tématu práce vážou. Druhá část je zaměřená na profesionální vztah s klientem, jeho formy a to, co má na vztah mezi osobním asistentem a klientem vliv. Třetí část je věnovaná hranicím, profesionálním hranicím, jejich vzniku, podobě a způsobům, jak je udržovat správně nastavené. Na teoretickou část navazuje část praktická, která vychází z výzkumného šetření provedeného kvalitativní metodou – polostrukturovaným rozhovorem. Výzkumného šetření se zúčastnilo pět současných nebo bývalých osobních asistentů pracujících v neziskové organizaci Asistence o.p.s. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak osobní asistenti vnímají své vztahy s klienty, zda jsou pro ně profesionální hranice ve vztahu významné, a jaké jsou důležité znalosti a dovednosti, které musí osobní asistent mít, aby tyto hranice udržel. Základní pro vztah s klientem je například kvalitní komunikace, empatické chování, asertivní chování nebo nedostatečné sociální zázemí. Důležitá je i reflexe vlastní práce, ať už v rámci supervize nebo intervize, tak i vnitřní reflexe.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis deals with the topic of professional boundaries between a personal assistant and a client who has physical or combination of disabilities. The thesis consists of two parts: a theoretical, and practical part. The theoretical part is divided into three sections. I first explain and define basic terms related to the topic of disability, such as personal assistance, personal assistant, client, and other concepts. In the second part, I focus on the personal relationship and professional relationship with the client, explore how it is manifested, and the factors that affect the relationship between the client and their assistant. In the third part, I enhance our understanding of professional boundaries, their origins, how the boundaries are exhibited, and the means through which they are maintained. In the second half of the thesis I present my ethnographic findings. In order to obtain qualitative data, I conducted ethnographic semi-structured interviews with five personal assistants who are, or were formerly, working in the non-profit organization Asistence o.p.s. I aimed to find out how personal assistants perceive their relationships with their clients, whether professional boundaries are important to them, and what important knowledge and skills a personal assistant must have in order to maintain these boundaries. Strong communication, empathy, and assertiveness are essential for a relationship between a client and the personal assistant. It is also important to maintain a constant attitude of self-reflection, whether towards the work or ones own actions. An issue could be a lack of personal social contacts.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK