Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Traumatické důsledky interakce chodec tramvaj a specifika v případě chodce -dítěte
Název práce v češtině: Traumatické důsledky interakce chodec tramvaj a specifika v případě chodce -dítěte
Název v anglickém jazyce: Traumatic consequences of pedestrian - tram interaction and specifics in the case of child - pedestrians
Klíčová slova: tramvaj, kolejová doprava, statistika dopravních nehod, bezpečnost silničního provozu, drážní inspekce, dopravní událost, dopravní nehoda, dopravní podnik, lidská tolerance na náraz, dopravní úrazy dětí, specifika úrazů dětí, soudní lékařství, prevence dopravních nehod
Klíčová slova anglicky: tram, rail transport, traffic accident statistics, road safety, railway inspection, traffic incident, transport company, human tolerance to impact, traffic accidents of children, specifics of pedestrian-child accidents, forensic medicine, prevention of traffic accidents
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Anatomie a biomechanika (51-500100)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Karel Jelen, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 15.01.2019
Datum zadání: 15.01.2019
Datum a čas obhajoby: 19.01.2022 08:30
Místo konání obhajoby: FTVS UK, José Martího 269/31, Praha 6, UC1-1, C102, Seminární místnost katedry fyzioterapie
Datum odevzdání elektronické podoby:20.12.2021
Datum odevzdání tištěné podoby:20.12.2021
Datum proběhlé obhajoby: 19.01.2022
Oponenti: PhDr. Eva Tlapáková, CSc.
 
 
 
Konzultanti: doc. Ing. Monika Šorfová, Ph.D.
Ing. Barbora Hájková
Ing. Petr Kubový
Předběžná náplň práce
Cílem práce je na základě dostupných literárních zrojů v souladu s výběrovými
kritérii analyzovat ze zdravotního pohledu problematiku dopravních nehod
chodec – tramvaj. Speciální pozornost je věnována problematice nehod dětí v
dopravním provozu. Práce je součástí grantu ANALÝZA NEHODOVÝCH
DĚJŮ CHODEC TRAMVAJ. Práce si klade za cíl vyhodnotit výskyt, typ
a charakter zranění při střetu chodce s tramvají.
Diplomová práce je zpracována formou literární rešerše. Vzhledem
k šíři interdisciplinárnímu charakteru problematiky byly literární zdroje práce
vyhledávané v databázích NCBI, Sciencedirect, Springerlink, Researchgate,
PubMed. První část práce obsahuje teoretický úvod do problematiky
tramvajové dopravy a vymezení základních pojmů, úrazy jednotlivých části
pohybového systému a mechanismy úrazu z hlediska biomechaniky. Druhá
část práce má deskriptivně – analytickou povahu a obsahuje analýzu
jednotlivých studií, které se zabývají zdravotním hlediskem při nehodě chodce
/ dítěte v souvislosti s tramvají.
Po ukončení rešerše vyhovovalo výběrovým kritériím 64 studií. Jako
způsobilé pro zařazení do výzkumu bylo vybraných a podrobně rozebraných
6 studií, které analyzovaly charakter, výskyt, závažnost a mechanismus
zranění a úmrtí při nehodě. Na základě poznatků, které byly získané
z jednotlivých studií lze konstatovat, že nejčastější zasaženou částí těla je
hlava a dolní končetiny. V případě hlavy měly tyto nehody až fatální
následky a v případě zranění dolních končetin byla častým následkem jejich
amputace. Vzhledem k nízkému počtu článků, které pojednávají o úrazech
dětí při střetu s tramvají, by bylo prospěšné se víc soustředit na tuto
problematiku a prozkoumat jí podrobněji. Včasná prevence dopravní
výchovy u dětí by měla být součástí jejich života
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the paper is to analyze the issue of pedestrian-tram traffic
accidents in respect of injury consequences, based on available literary
sources in accordance with the selection criteria. Special attention is paid to
where such accidents involve children. The work is part of the grant
ANALYSIS OF ACCIDENT EVENTS CHODEC TRAMVAJ. It aims to
evaluate the occurrence, type and nature of injuries where collisions have
taken place between pedestrians and trams.
The thesis is produced on the basis of literary research. Due to the breadth
of the interdisciplinary nature of the issue, literary sources were searched in
the NCBI, Sciencedirect, Springerlink, Researchgate, PubMed databases.
The first part of the thesis contains a theoretical introduction to the issue of
tram transport and the definition of basic concepts, injuries of individual
parts of the locomotor system and accident mechanisms in terms of
biomechanics. The second part has a descriptive-analytical nature and
contains an analysis of individual studies that deal with the health of a
pedestrian/child accident, in relation to a tram.
At the end of the search, 64 studies met the selection criteria. Six studies
were analyzed in detail, including the type, incidence, severity and
mechanism of injury and death in an accident. Based on the knowledge
gained from individual studies, it can be stated that the most frequently
affected areas on the body are the head and lower limbs. In the case of the
head, these accidents were fatal and, in the case of lower limb injuries,
amputation was a frequent consequence. Given the low number of articles
dealing with children's injuries in collisions with trams, further study is
recommended to focus more on this matterso as to examine it in more detail.
Educating children in road and rail safety from an early age is considered
necessary to assist in preventing such accidents
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK