Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
České svátky prostřednictvím metod dramatické výchovy
Název práce v češtině: České svátky prostřednictvím metod dramatické výchovy
Název v anglickém jazyce: Czech folk festivals through dramatic education
Klíčová slova: Dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy, lekce dramatické výchovy, žák prvního stupně základní školy, české lidové svátky a tradice, prožitek, zážitek, situace
Klíčová slova anglicky: Drama education, methods and techniques of dramatic education, lessons of dramatic education, primary school pupil of elementary school, Czech folk festivals and traditions, experience, situation
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Radek Marušák
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.01.2019
Datum zadání: 03.01.2019
Datum a čas obhajoby: 03.06.2020 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 8, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 03.06.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: MgA. Alžběta Ferklová
 
 
 
Zásady pro vypracování
V teoretické části se bude diplomantka zabývat českými svátky a tradicemi s nimi spojenými jako východisky a látkou pro proces dramatické výchovy. Praktická část bude akčním výzkumem - studentka zrealizuje pomocí metod dramatické výchovy výukové bloky věnované českým svátkům, vyhodnotí úspěšnost tohoto procesu vzhledem k rozvoji občasnských a kulturních kompetencí dětí.
Seznam odborné literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 8071847569.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 3., aktualizované vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2018. ISBN 9788070683170.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 9788073310899.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. ISBN 9788070682982.
MACHKOVÁ, Eva. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: Nakladatelství AMU, 2018. ISBN 978-80-7331-487-3.

MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073674724.

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2016. ISBN 9788073314088.

MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Dotisk 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2017. ISBN 9788073311728.

BENEŠOVÁ, Mária a Marie PAVLOVSKÁ. Dramatická výchova a detské divadlo. Bratislava: Metodické centrum, 2002. ISBN 80-8052-164-6.

VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024744735.

MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026203742.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce je zaměřená na české lidové svátky představené žákům pomocí metod dramatické výchovy. Práce má část teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje charakteristiku dramatické výchovy a jejích metod. Dále jsou v teoretické části představeny české lidové i netradiční svátky. V praktické části je sepsáno 5 jednotlivých lekcí, které byly realizované ve třetím ročníku základní školy. Součástí praktické části jsou také reflexe jednotlivých lekcí a popsán vlastní akční výzkum. Na akční výzkum navazuje jeho vyhodnocení.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis is focused on Czech folk feasts. They are introduced to pupils by using methods of drama education. The thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part contains the characteristic of drama education and its methods. In the theoretical part there is also an explanation of Czech folk and non-traditional feasts. In the practical part there is written five individual lessons, which were realized in the third year of elementary school.The practical part also includes reflections on individual lessons. The practical part includes description of my own action research as well. The action research is followed by its evaluation.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK