Pojem aspektového vidění a jeho uplatnění v teorii metafory
Název práce v češtině: | Pojem aspektového vidění a jeho uplatnění v teorii metafory |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The concept of aspect-seeing and its application in metaphor theory |
Klíčová slova: | metafora|aspektové vidění|vidění jako|představivost|Marcus Hester|Paul Ricoeur |
Klíčová slova anglicky: | metafora|aspektové vidění|vidění jako|představivost|Marcus Hester|Paul Ricoeur |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.01.2019 |
Datum zadání: | 03.01.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.01.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2021 14:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.08.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Tomáš Kulka, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ústředním tématem této diplomové práce je teorie metafory Marcuse Hestera, opírající se o teorii významu a zkoumání zkušenosti aspektového vidění Ludwiga Wittgensteina. Inspiraci k aplikaci Wittgensteinovy analýzy na problematiku metafory ovšem Hester nenalezl u samotného rakouského filozofa, ale u amerického filozofa a estetika Virgila Aldriche. Aldrich totiž ve svých textech rozvinul úvahu o estetické zkušenosti jako o zkušenosti vidění jako (nalezení aspektu). Tento typ zkušenosti pak Aldrich vztahuje i na případ slovesných umění, která sice přímo nenabízejí vizuální materiál pro typickou realizaci zkušenosti aspektu, přesto se ale i v jejich případě ukazuje uplatnění pojmu vnímání aspektu jako produktivní. Práce tak bude sledovat myšlenkový posun od původních Wittgensteinových úvah o jazyce a vidění jako (ochuzených o estetickou dimenzi), směrem k Aldrichovi a dále k Hesterově teorii o procesu interpretace, oceňování či prožitku metaforického výroku. Pozornost bude věnována zejména Hesterovu vysvětlení tohoto procesu jakožto zkušenosti nacházející se na pomezí uplatnění běžné jazykové kompetence (snahy o uplatnění běžných pravidel jazykového systému) a kvazi-percepčního prožitku. Cílem práce bude pak posouzení přiměřenosti Hesterovy teorie vůči vlastním Wittgensteinovým myšlenkám, které prezentoval ve svých Filosofických zkoumáních. |
Seznam odborné literatury |
ALDRICH, Virgil C. Filozofia umenia. Přeložil Marian VÁROSS. Bratislava: Tatran, 1968. HESTER, Marcus B. The meaning of poetic metaphor: an analysis in the light of Wittgenstein's claim that meaning is use. Paris: Mouton, 1967. MULHALL, Stephen. On Being In The World: Wittgenstein And Heidegger On Seeing Aspects London and New York: Routledge, 1990. RICOEUR, Paul. The rule of metaphor: Multi-disciplinary studies of the creation of meaning in language. Buffalo: University of Toronto Press, 1977. WITTGENSTEIN, Ludwig. Filosofická zkoumání. Praha: Filozofický ústav AV ČR, 1993. |