Krvavá zvířecí oběť v Left-Hand Path a satanském milieu: Případová studie autora N.A-A.218
Název práce v češtině: | Krvavá zvířecí oběť v Left-Hand Path a satanském milieu: Případová studie autora N.A-A.218 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Animal Blood Sacrifice in Left-Hand Path and Satanic Milieu: Case Study of the Author N.A-A.218 |
Klíčová slova: | chaos-gnosticismus|Left-Hand Path|satanismus|kultické milieu|západní esoterismus|zvířecí oběť |
Klíčová slova anglicky: | Chaos-gnosticism|Left-Hand Path|Satanism|cultic milieu|Western esotericism|animal sacrifice |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Helena Dyndová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.12.2018 |
Datum zadání: | 05.12.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.12.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Pehal, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V rituální praxi dominantních představitelů Left-Hand Path a satanského milieu, v rozporu s představami o satanismu a temných formách esoterismu přítomnými ve většinové společnosti, nedochází k využívání oběti zvířat, která je naopak často v daných mileux vnímána jako nepotřebný a ničím neospravedlnitelný akt krutosti vůči zvířatům. Toto dominantní přesvědčení narušuje satanistický esoterický proud „chaos-gnosticismus“, jenž z porážky zvířete a využití jeho krve učinil nezbytný prvek svého duchovního systému. Proud, institucionálně zaštiťovaný organizacemi Temple of the Black Light (česky „Chrám černého světla“) a Templum Falcis Cruentis (česky „Chrám krvavé kosy“), knižně reprezentuje autor N.A-A.218, velmistr obou výše zmíněných chrámů. Cílem mé práce tak bude popsat a analyzovat funkci zvířecí oběti, a to jak v rituálech samotných, tak v rámci sociálních procesů budování a udržování individuální a kolektivní identity, přičemž práce bude primárně spočívat v analýze grimoárů N.A-A.218 a dostupných rozhovorů s autorem. Doplňující materiál pak bude získáván z internetových chaos-gnostických webových blogů a magických internetových diskusních fór, které v širší magické komunitě slouží jako jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Při interpretaci společenských aspektů zvířecí oběti se budu opírat zejména o sociologické práce Paula Heelase, Woutera Hanegraaffa, Kenneta Granholma a Jespera Aagaarda Petersena, zatímco teorie Edmunda Leache a Georgese Bataille pomohou osvětlit rituální mechanismy obětní porážky a nakládání s krví. |
Seznam odborné literatury |
Primární prameny: N.A-A.218. „Good Friday ‘Liber Falxifer III’ Interview with N.A-A.218,” 2016. Found [27. 1. 2016] at:http://www.ixaxaar.com/218-interview-3.html. N.A-A.218. „Interview with N.A-A.218, the Author of the Liber Falxifer Books and the Magister of the T.F.C,” 2011. Found [27. 1. 2016] at:http://www.ixaxaar.com/218-interview-2.html. N.A-A.218. Liber Falxifer II: The Book of Anamlaqayin. Tampere: Ixaxaar, 2011. 474 s. N.A-A.218. Liber Falxifer: The Book of the Left-Handed Reaper. Tampere: Ixaxaar, 2008. 212 s. N.A-A.218. The Book of Sitra Achra: A Grimoire of the Dragons of the Other Side. Tampere: Ixaxaar, 2013. 309 s. Sekundární literatura: Asprem, Egil. „Contemporary Ritual Magic.” In Christopher Partridge (ed.), The Occult World, London: Routledge, 2016, s. 382–395. Bataille, Georges. Prokletá část; Teorie náboženství. Praha: Herrmann & synové, 1998. 310 s. Evans, Dave. The History of British magic after Crowley: Kenneth Grant, Amado Crowley, Chaos magic, Satanism, Lovecraft, The Left Hand Path, Blasphemy and Magical Morality. [s. l.]: Hidden Publishing, 2007. 435 s. Faxneld, Per. „Bleed for the Devil: Self-injury as Transgressive Practice in Contemporary Satanism, and the Re-enchantment of Late Modernity.” Alternative Spirituality and Religion Review 6. 2 (2015): 165–196. Frankfurter, David. Evil Incarnate: Rumors of Demonic Conspiracy and Ritual Abuse in History. Princeton: Princeton University Press, 2008. 286 s. Frankfurter, David. „Ritual as Accusation and Atrocity: Satanic Ritual Abuse, Gnostic Libertinism, and Primal Murders.” History of Religions 40. 4 (2001): 352–380. Granholm, Kennet. Dark Enlightenment: The Historical, Sociological, and Discursive Contexts of Contemporary Esoteric Magic. Leiden; Boston: Brill, 2014. 230 s. Granholm, Kennet. „Embracing Others than Satan: The Multiple Princes of Darkness in the Left-Hand Path Milieu.” In Jesper Aagard Petersen (ed.), Contemporary Religious Satanism: A Critical Anthology, London Routledge, 2016, s. 85–101. Granholm, Kennet. Embracing the Dark: The Magic Order of Dragon Rouge – Its Practice in Dark Magic and Meaning Making. Åbo: Åbo Akademi University Press, 2005. 347 s. Granholm, Kennet. „Esoteric Currents as Discursive Complexes.” Religion 43. 1 (2013): 46–69. Granholm, Kennet. „Left-Hand Path Magic and Animal Rights.” Nova religio 12. 4 (2009): 28–49. Granholm, Kennet. „Ritual Black Metal: Popular Music as Occult Mediation and Practice.” Correspondences 1. 1 (2013): 5–33. Granholm, Kennet. „The Left-Hand Path and Post-Satanism: The Temple of Set and the Evolution of Satanism.” In Per Faxneld and Jesper Aagaard Petersen (eds.), The Devil’s Party : Satanism in Modernity, Oxford: Oxford University Press, 2013, s. 209–228. Granholm, Kennet. „The Secular, the Post-Secular and the Esoteric in the Public Sphere.” In Egil Asprem and Kennet Granholm (eds.), Contemporary Esotericism, London: Routledge, 2013, s. 309–329. Graziano, Frank. Cultures of Devotion: Folk Saints of Spanish America. Oxford: Oxford University Press, 2007. 322 s. Hanegraaff, Wouter J. „How magic survived the disenchantment of the world.” Religion 33. 4 (2003): 357–380. Hanegraaff, Wouter J. New Age Religion and Western Culture: Esotericism in the Mirror of Secular Thought. Leiden; New York: Brill, 1996. 580 s. Hedenborg-White, Manon and Fredrik Gregorius. „The Scythe and the Pentagram: Santa Muerte from Folk Catholicism to Occultism.” Religions 8. 1 (2016): 1–14. Heelas, Paul. The New Age Movement: The Celebration of the Self and the Sacralization of Modernity. Oxford: Blackwell, 1996. 266 s. Hjelm, Titus, Henrik Bogdan, Asbjørn Dyrendal and Jesper Aagaard Petersen. „Nordic Satanism and Satanism Scares: The Dark Side of the Secular Welfare State.” Social Compass 56. 4 (2009): 515–529. Holt, Cimminnee. „Blood, Sweat, and Urine: The Scent of Feminine Fluids in Anton Szandor LaVey’s The Satanic Witch.“ International Journal for the Study of New Religions, 4. 2 (2013): 177–199. Introvigne, Massimo. Satanism: A Social History. Leiden; Boston: Brill, 2016. 655 s. Kahn-Harris, Keith. Extreme Metal: Music and Culture on the Edge. Oxfordshire: Berg, 2007. 194 s. Leach, Edmund. „The Nature of War.” In Stephen Hugh-Jones and James Laidlaw (eds.), The Essential Edmund Leach: Vol. 1: Anthropology and Society, New Haven; London: Yale University Press, 2001, s. 343–357. Leach, E. R. Culture & Communication: The logic by which symbols are connected: An introduction to the use of structuralist analysis in social anthropology. Cambridge: Cambridge University Press, 1976. 105 s. Moynihan, Michael and Didrik Søderlind. Lords of Chaos: The Bloody Rise of the Satanic Metal Underground. Los Angeles: Feral House, 2003. 348 s. Olson, Benjamin Hedge. „At the Threshold of the Introverted Womb: Anti-cosmic Satanism and Radical Freedom.” International Journal for the Study of New Religions 4. 2 (2013): 231–249. Patterson, Dayal. Black Metal: Evolution of the Cult. Port Townsend: Feral House, 2013. 484 s. Petersen, Jesper Aagaard. „The Seeds of Satan: Conceptions of Magic in Contemporary Satanism.” Aries 12. 1 (2012): 91–129. Petersen, Jesper Aagaard. „“We Demand Bedrock Knowledge”: Modern Satanism between Secularized Esotericism and ‘Esotericized’ Secularism.” In James R. Lewis and Olav Hammer (eds.), Handbook of religion and the authority of science, Leiden; Boston: Brill, 2011, s. 67–114. Petersen, Jesper Aagard. „Introduction: Embracing Satan.” In Jesper Aagard Petersen (ed.), Contemporary Religious Satanism: A Critical Anthology, London: Routledge, 2016, s. 1–24. Sieg, George. „Angular Momentum: From Traditional to Progressive Satanism in the Order of Nine Angles.” International Journal for the Study of New Religions 4. 2 (2013): 251–282. Strimska, Michael. “Putting the Blood back into Blót: The Revival of Animal Sacrifice in Modern Nordic Paganism.” The Pomegranate, 9. 2 (2007): 154–189. |