Využití metodického materiálu Carly v preprimárním vzdělávání
Název práce v češtině: | Využití metodického materiálu Carly v preprimárním vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Application of methodological material Carly in pre-primary education |
Klíčová slova: | Prosociální chování, stereotypy, mateřská škola, metodický materiál Carly, předsudky, emoční inteligence, multikulturní vzdělávání, diverzita |
Klíčová slova anglicky: | Prosocial behavior, stereotypes, Kindergarten, Carly, bias, the emotional intelligence, multicultural education, diversity |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 23.11.2018 |
Datum zadání: | 07.04.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 01.06.2020 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá problematikou protipředsudkového vzdělávání v předškolním vzdělávání a využitím metodického materiálu Carly v práci s dětmi v předškolním věku v mateřské škole. Cílem práce je zpracovat teoretická východiska a edukační program pro předškolní děti zaměřující se na vědomou práci s předsudky, rozmanitostí ve společnosti, rozvoj empatie a prosociálního chování. V teoretické části práci jsou pojednány otázky rozvoje sociálních dovedností u dětí, rozvoj prosociálního chování, vznik vlastní identity dítěte, přejímání stereotypů a vznik předsudků. V praktické části zkoumá možnosti využití metodického materiálu Carly a sleduje rozdíly v reakcích dvou skupin dětí ze dvou mateřských škol. Výzkumnou metodou je akční výzkum. Vychází z přípravy, provedení a evaluace edukačního programu ve dvou mateřských školách. |
Seznam odborné literatury |
HLAVNIČKOVÁ, Petra. Uprchlíci u nás hledají nový domov. Dokážeme jim pomoci? Informatorium 3-8: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Praha: Portál, 2009, 16(2), 8-10. ISSN 1210-7506.
KOŠÁK FELCMANOVÁ, Alena a Vladěna BAETGE JAHN. Hra s dobrými otázkami: zkoumáme (naše) předsudky [online]. Praha: Člověk v tísni, 2019 [cit. 2020-04-05]. ISBN 978-80-7591-033-2. MOREE, Dana, JANSKÁ, Iva, ed. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7. PETRUCIJOVÁ, Jelena. Multikulturalismus, kultura, identita. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN isbn80-7368-083-1. SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 4. Přeložil Hana KAŠPAROVSKÁ. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4. UNHCR. United Nations High Commissioner for Refugees. Putování s Carly. New York: The Feminist Press, 1997. |