Specifické poruchy učení u žáka v maturitním ročníku střední odborné školy a jeho schopnost sebehodnocení
Název práce v češtině: | Specifické poruchy učení u žáka v maturitním ročníku střední odborné školy a jeho schopnost sebehodnocení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specific learning difficulties of student in graduation year of vocational school and his ability to self - evaluate |
Klíčová slova: | specifické poruchy učení|sebehodnocení|maturita|sebepojetí|škola|žák|rodina |
Klíčová slova anglicky: | specific learning difficulties|self – evaluate|graduation|self – concept|school|student|family |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jana Burianová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.11.2018 |
Datum zadání: | 19.11.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.01.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2019 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová |
Zásady pro vypracování |
Cílem mé práce je charakteristika života žáka se SPU v maturitním ročníku, jeho příprava na závěrečnou zkoušku. Práce se také věnuje jeho sebehodnocení a sebepojetí ve vztahu k rodině, škole a výsledkům učení.
Jedná se o teoreticko-empirickou práci. V teoretické částise práce zaměřuje na charakteristiku poruch SPU, diagnostiku a zejména učební styly, které jsou hlavní složkou praktické části práce. V další části se již zaměřuje na konkrétního žáka, jeho projevy, sebehodnocení a zejména školní úspěšnost. Praktická částse skládá ze dvou částí. První část je dotazníkového šetření, které je provedeno u studentů a učitelů na Střední odborné škole ve Světlé nad Sázavou, ve třídě, kde se nachází 4 žáci se SPU. Třída má dohromady 16 studentů. V dotazníku se zaměřuji na efektivní učební styly studentů a jejich motivaci k maturitní zkoušce. Studentů, kteří nemají SPU se také ptám, jak vnímají své spolužáky a co o SPU ví. Druhá část je rozhovor s matkou konkrétního žáka – její zkušenosti s poruchou, jak pomáhala svému synovi s učením např. v 1. třídě, její názor na učební techniky svého syna a jeho přípravu na zkoušku. Závěr výzkumu je shrnutí efektivních technik a metod, jak zvládat projevy SPU a jak se nejlépe připravit na zkoušku. Také zmíním učební techniky žáků, kteří SPU nemají a případně rozeberu shodné styly a způsoby učení. |
Seznam odborné literatury |
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2. rozšířené vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9. KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana BODNÁROVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie dysortografie. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0600-0. ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4369-1. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7. POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2011. ISBN 9788073679316. |