Vývoj vzdělávání dospělých na přelomu 19. a 20. století
Název práce v češtině: | Vývoj vzdělávání dospělých na přelomu 19. a 20. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of adult education at the turn of the 19th and 20th centuries |
Klíčová slova: | andragogické teorie, teorie výchovy a vzdělávání dospělých, osvěta, lidovýchova, univerzitní extenze, národní obrození, institucionalizace vzdělávání dospělých |
Klíčová slova anglicky: | andragogical theories, theory of education and adult education, education of the public, folk education, university extensions, national revival, institutionalization of adult education |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | rigorózní práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.11.2018 |
Datum zadání: | 14.11.2018 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.11.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 03.02.2020 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.11.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.02.2020 |
Předmět: | obhajoba rigorózní práce (OSZD002) |
Oponenti: | prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Zásady pro vypracování |
Dle aktuálního opatření děkana, citační normy atd. |
Seznam odborné literatury |
GALLO, Ján, ŠKODA, Karel. Dejiny pedagogiky dospelých. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1986. 272 s. Bez ISBN.
HÁBL, Jaroslav a Karel JANIŠ. Přehledné dějiny pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. 114 s. ISBN 978-80-7435-044-3. HYHLÍK, František a Věra KNĚZŮ. Základy pedagogiky dospělých. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969. 83 s. JINDRA, Zdeněk a Ivan JAKUBEC. Hospodářský vzestup českých zemí od poloviny 18. století do konce monarchie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2945-2. LENDEROVÁ, Milena, Tomáš JIRÁNEK a Marie MACKOVÁ. Z dějin české každodennosti: život v 19. století. Vydání druhé, doplněné. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3510-1. MACHAČOVÁ Jana, MATĚJČEK Jiří: Nástin sociálního vývoje českých zemí 1781- 1914. Praha: Karolinum, 2010. MALÍŘ, Jiří. Občanská společnost na Moravě: spolky, strany, elity. Brno: Matice moravská, 2014. 484 s. ISBN 978-80-87709-06-1 ŠKODA, Kamil. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha: Karolinum 1 URBAN, Otto a SEKERA, Martin (eds.). Kapitalismus a česká společnost: k otázkám formování české společnosti v 19. století. 2. vyd. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2003. 323 s. ISBN 80-7106-500-5. VETEŠKA, Jaroslav. Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2017. 136 s. ISBN 978-80-7561-073-7. VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: Úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. |
Předběžná náplň práce |
Cílem rigorózní práce je analyzovat z kulturně-historického hlediska období 1848 do 1900, resp. 1918. Dále identifikovat a charakterizovat klíčové determinanty, které ovlivnily vznik a rozvoj výchovy a vzdělávání dospělých ve středoevropském prostoru (národní emancipační hnutí, vznik tělovýchovných, zájmově-kulturních a profesních spolků a organizací, technologicko-hospodářský pokrok, rozvoj železnice, působení zdravotnických organizací). Tyto společenské hybatele pokroku a rozvoje umožnily vzniknout např. osvětě, lidovýchově a univerzitním extenzím a dalším institucionalizaci výchovy a vzdělávání dospělých. Tyto kategorie se staly základem dnešní konceptualizace vzdělávání dospělých a diferenciace (zájmové, občansko-politické a profesní vzdělávání). |