Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj vzdělávání dospělých na přelomu 19. a 20. století
Název práce v češtině: Vývoj vzdělávání dospělých na přelomu 19. a 20. století
Název v anglickém jazyce: Development of adult education at the turn of the 19th and 20th centuries
Klíčová slova: andragogické teorie, teorie výchovy a vzdělávání dospělých, osvěta, lidovýchova, univerzitní extenze, národní obrození, institucionalizace vzdělávání dospělých
Klíčová slova anglicky: andragogical theories, theory of education and adult education, education of the public, folk education, university extensions, national revival, institutionalization of adult education
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: rigorózní práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel:
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.11.2018
Datum zadání: 14.11.2018
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.11.2018
Datum a čas obhajoby: 03.02.2020 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:29.11.2019
Datum proběhlé obhajoby: 03.02.2020
Předmět: obhajoba rigorózní práce (OSZD002)
Oponenti: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
 
 
 
Zásady pro vypracování
Dle aktuálního opatření děkana, citační normy atd.
Seznam odborné literatury
GALLO, Ján, ŠKODA, Karel. Dejiny pedagogiky dospelých. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1986. 272 s. Bez ISBN.
HÁBL, Jaroslav a Karel JANIŠ. Přehledné dějiny pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. 114 s. ISBN 978-80-7435-044-3.
HYHLÍK, František a Věra KNĚZŮ. Základy pedagogiky dospělých. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969. 83 s.
JINDRA, Zdeněk a Ivan JAKUBEC. Hospodářský vzestup českých zemí od poloviny 18. století do konce monarchie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2945-2.
LENDEROVÁ, Milena, Tomáš JIRÁNEK a Marie MACKOVÁ. Z dějin české každodennosti: život v 19. století. Vydání druhé, doplněné. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3510-1.
MACHAČOVÁ Jana, MATĚJČEK Jiří: Nástin sociálního vývoje českých zemí 1781- 1914. Praha: Karolinum, 2010.
MALÍŘ, Jiří. Občanská společnost na Moravě: spolky, strany, elity. Brno: Matice moravská, 2014. 484 s. ISBN 978-80-87709-06-1
ŠKODA, Kamil. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha: Karolinum 1
URBAN, Otto a SEKERA, Martin (eds.). Kapitalismus a česká společnost: k otázkám formování české společnosti v 19. století. 2. vyd. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2003. 323 s. ISBN 80-7106-500-5.
VETEŠKA, Jaroslav. Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2017. 136 s. ISBN 978-80-7561-073-7.
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: Úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.
Předběžná náplň práce
Cílem rigorózní práce je analyzovat z kulturně-historického hlediska období 1848 do 1900, resp. 1918. Dále identifikovat a charakterizovat klíčové determinanty, které ovlivnily vznik a rozvoj výchovy a vzdělávání dospělých ve středoevropském prostoru (národní emancipační hnutí, vznik tělovýchovných, zájmově-kulturních a profesních spolků a organizací, technologicko-hospodářský pokrok, rozvoj železnice, působení zdravotnických organizací). Tyto společenské hybatele pokroku a rozvoje umožnily vzniknout např. osvětě, lidovýchově a univerzitním extenzím a dalším institucionalizaci výchovy a vzdělávání dospělých. Tyto kategorie se staly základem dnešní konceptualizace vzdělávání dospělých a diferenciace (zájmové, občansko-politické a profesní vzdělávání).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK