Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání sociálních pracovníků v adiktologii: analýza studijních programů sociální práce v ČR
Název práce v češtině: Vzdělávání sociálních pracovníků v adiktologii: analýza studijních programů sociální práce v ČR
Název v anglickém jazyce: Education of social workers in Addictology: Analysis of social work study programs in the Czech Republic
Klíčová slova: Adiktologie; sociální práce; sociální pracovník; vzdělávání, závislost
Klíčová slova anglicky: Addiction; Addictology; education; social work, social worker
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Amalie Lososová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.10.2018
Datum zadání: 31.10.2018
Datum a čas obhajoby: 04.09.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2019
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01638)
Oponenti: PhDr. Jiří Libra
 
 
 
Předběžná náplň práce
Východiska:Týmy adiktologických služeb by měly dle Standardů naplňovat princip multidisciplinarity. Do multidisciplinárního týmu takovýchto služeb neodmyslitelně patří sociální pracovníci. Již od zrodu sociální práce se pracovníci setkávají s klientelou mající potíže se závislostním chováním. Odborná akademická příprava sociálních pracovníků, jako potenciálních budoucích profesionálů pracujících s adiktologickou klientelou, je bezpochyby základním předpokladem pro zvládnutí profesních kompetencí. Práce se zaměřuje na analýzu studijních programů sociální práce vyšších odborných a vysokých škol z hlediska míry zastoupení výuky adiktologie v nich. Cíle:Hlavním cílem práce je analyzovat obsah studijních programů vyšších odborných a vysokých škol sociální práce v České republice z hlediska zastoupení vyučovaných předmětů zaměřených na adiktologii. Mezi dílčí cíle patří zmapovat studijní programy sociální práce v České republice, popsat nabídku předmětů adiktologie v rámci těchto programů, identifikovat obsah výuky zaměřený na problematiku adiktologie, zhodnotit délku, obsah a strukturu předmětů. Metody: Pro dosažení cílů byla nejprve mapována nabídka studijních programů sociální práce, podle definice odborné způsobilosti zákona o sociálních službách, na vyšších odborných školách a bakalářských programech vysokých škol. K vyobrazení výsledků a zahrnutých programů, které splňovaly stanovená kritéria, byla použita metoda PRISMA a schéma flow diagramu. Studijní plány byly podrobeny analýze, a tím byly pomocí klíčových slov identifikovány předměty zaměřené na adiktologii. V posledním kroku proběhla analýza obsahu adiktologicky orientovaných předmětů a metodou zachycení vzorců byly seskupeny do kategorií. Výsledky: Bylo identifikováno 17 programů vyšších odborných škol a 55 bakalářských programů vysokých škol sociální práce. V průběhu studia jsou posluchači více či méně seznámeni s problematikou závislostí, alespoň jeden předmět, ve kterém by mohli získat základní znalosti, byl zjištěn u 76 % programů vyšších odborných škol a 89 % programů vysokých škol. Předměty zaměřené specificky na adiktologii se vyskytují u 4 oborů vyšších odborných škol a 9 oborů vysokých škol. Z důvodu nedostatku informací ohledně obsahu jednotlivých předmětů nemohla být plně analyzována jejich struktura, časová dotace a volitelnost se napříč obory liší. Závěr: Vzdělávání sociálních pracovníků v oblasti adiktologie by mělo být rozšířeno. Do studijních plánů je vhodné zařadit takové předměty, které by svým obsahem sociálním pracovníkům zajistily dostatečné teoretické i praktické znalosti. Dále je žádoucí, aby došlo k jasnému vymezení identity sociálních pracovníků a možností terciárního vzdělávání v tomto oboru. Klíčová slova:adiktologie, sociální práce, sociální pracovník, vzdělávání, závislost
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Background: Team of addictological services should accomplish the principle of multidisciplinary approach according to Standards. Social workers inseparably belong to the multidisciplinary team. From the very beginning of social work, workers encounter clients who have problems with addiction. Specialized academic preparation of social workers, who are probable future professionals working with addicted clients, is undoubtedly an elemental requirement for successful mastering vocational competence. The thesis is focused on analysing social work's curricula at higher professional schools and universities from the point of view of the amount of addictology. Aim: The main aim of this thesis is to analyze the content of curricula at higher professional schools and universities of social work in the Czech Republic from the point of view of a representation of subjects focusing on addictology. Partial goals are mapping of curricula of social work in the Czech Republic, description of addictological subjects within those curricula, identification of content schooling focused on addiction issues, rate the length, content and structure of the subjects. Methods: To achieve those aims, the offer of social work curricula were mapped according to the definition of the law about professional qualification to social care at specialized schools and bachelor´s programs at universities. The PRISMA method and scheme of flow diagram were used for the representation of results and included programs which meet with required criteria. After that, curricula were analyzed and addictological subjects were identified by using the pre-defined keywords. The last step was to analyze the content of addictologically oriented subjects which were sorted out into categories by the method of pattern depicting. Results: In total,17 curricula at higher professional schools and 55 bachelor´s programs at the universities of social work were identified. During studies, listeners are more or less acquainted with addictological issues. At least 1 subject, which includes basic knowledge, was discovered in 76 % programs of higher professional schools and 89 % programs of universities. The subjects focused specifically on addictology were found in 4 programs of higher professional schools and 9 programs at the universities. The structure, time subsidy and eligibility vary across all programs, so it was not possible to fully analyze them and obtain enough information with regard to the particular content of subjects. Condusion:Education in the field of addictology of social workers should be extended. Subjects which contain enough information and practical knowledge in terms of addictology should be incorporated into study programs. Also, it is required to clearly define an identity of social workers and the possibility of tertiary education in this field. Key words:addiction,addictology, education, social work, social worker
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK