Aspekty ovlivňující rodiče při výběru základní školy
Název práce v češtině: | Aspekty ovlivňující rodiče při výběru základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Aspects affecting parents when choosing primary school |
Klíčová slova: | výběr školy, diferenciace, alternativní škola, základní škola, rodič |
Klíčová slova anglicky: | school choice, differentiation, alternative school, elementary school, parents |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jindřich Kitzberger |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 26.06.2018 |
Datum zadání: | 27.10.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (SMG) (OSZD004SM) |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíl práce:
Zjistit, jaké důvody vedou zakladatele alternativních škol k jejich založení a jak se k možnosti volby základní školy staví rodiče. Dále také jak velká část rodičů základní školu pro své dítě vybírá a jaké faktory je při tom ovlivňují. I. Jaké faktory jsou pro rodiče při volbě základní školy pro jejich dítě rozhodující? II. Jaké přednosti a nedostatky vnímají rodiče v tradičních a alternativních školách? III. Co vede rodiče k volbě alternativní základní školy pro své dítě namísto tradiční? IV. Má nejvyšší dosažené vzdělání rodičů vliv na to, zda pro své dítě základní školu vybírají? V. Jsou rodiče, kteří základní školu pro své dítě vybírali, spokojenější než ti, kteří ji nevybírali? Metody použité v práci: Kvantitativní - rozhovor, dotazník Práce zmapuje situaci na trhu českých škol. Nalezne příčiny diferenciace mezi jednotlivými školami a zjistí, co tuto diferenciaci škol podporuje. Dále analyzuje, které alternativní školy jsou v České republice nejvíce zastoupené a podle čeho se rodiče při výběru základní školy pro své dítě rozhodují. Bude obsahovat záznamy z rozhovorů se zřizovateli těchto škol a pomocí dotazníků, které jsou určeny rodičům žáků těchto škol, zjistí, proč se rozhodli právě pro danou školu. |
Seznam odborné literatury |
STRAKOVÁ, Jana a Jaroslava SIMONOVÁ. Výběr základní školy v ČR a faktory, které jej ovlivňují. Sociologický časopis / Czech Sociological Review [online]. 2015, 51 (4), 587 - 606 [cit. 2018-06-25]. Dostupné z: https://doi.org/10.13060/00380288.2015.51.4.208
GREGER, David a Jana STRAKOVÁ, ed. Vnější diferenciace ve školním vzdělávání. Orbis Scholae [online]. 2014, 2013, 7 (3), 7 - 10 [cit. 2018-06-25]. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.10 MOURALOVÁ, Magdalena. Postoje českých učitelů k vnější diferenciaci žáků a možné hodnotové kořeny těchto postojů. Orbis Scholae [online]. 2014, 2013, 7 (3), 11 - 26 [cit. 2018-06-25]. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.11 KOSTELECKÁ, Yvona. Domácí vzdělávání a legislativa. Studie postkomunistických států střední Evropy. Orbis Scholae [online]. 2014, 2014, 8 (1), 9 - 26 [cit. 2018-06-25]. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.2 STRAKOVÁ, Jana, Vladimíra SPILKOVÁ, Jaroslava SIMONOVÁ, Hana FRIEDLEANDAEROVÁ a Tomáš HANZÁK. Názory učitelů základních škol na potřebu změn ve školním vzdělávání. Orbis Scholae [online]. 2013, 7 (1), 79 - 100 [cit. 2018-06-25]. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.27 |
Předběžná náplň práce |
I. Teoretická část
1. Jak moc a jakým způsobem volí základní školu pro své dítě rodiče v ČR 2. Alternativní školy v ČR, aneb kolik jich v posledních 5 letech vzniklo a která alternativa je „nejpopulárnější“ II. Praktická část 1. Co si myslí zřizovatelé „nejpopulárnějších“ alternativních škol 2. Jak volbu základní alternativní školy pro své dítě vidí rodiče 3. Komparace obou pohledů |