Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sociomapování sociálních vztahů a adaptace žáků do třídního kolektivu
Název práce v češtině: Sociomapování sociálních vztahů a adaptace žáků do třídního kolektivu
Název v anglickém jazyce: Sociomapping pupils' social relationships and adaptation in a school class
Klíčová slova: sociální koheze, sociální vztahy, školní třída, měření, sociomapování
Klíčová slova anglicky: social cohesion, social relationships, school class, measurement, sociomapping
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.10.2018
Datum zadání: 22.10.2018
Datum a čas obhajoby: 24.09.2020 09:00
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK210, 210, Malá učebna, 2.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 24.09.2020
Oponenti: Mgr. Jitka Wirthová, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Testování bude probíhat na jednom z pražských gymnázií. V rámci testování otázek budou sociomapovány třídní kolektivy primy, sekundy, tercie a kvarty. Žáci těchto tříd budou dotazováni na základní sociomapovací otázky adaptované pro třídní kolektivy, a to jak na otevřené, tak relační. Výsledky těchto škál budou dále srovnávány s otázkami souvisejícími se sociálním klimatem ve třídě, které budou zodpovídat žáci, učitelé, kteří jsou s třídou v kontaktu, a rodiče.


předpokládaná struktura
1 Úvod
2 Sociální skupiny
2.1 Základní pojmy
2.2 Dělení sociálních skupin
2.3 Sociální vztahy
2.4 Skupinové pozice a role
2.5 Skupinová dynamika
2.6 Pozice a role ve skupině
2.7 O struktuře sociálních vztahů
3 Třída jako sociální skupina
3.1 Specifika
3.2 Struktura a dynamika školní třídy
3.3 Role, hierarchická uspořádání a sociální procesy ve třídním kolektivu
4 Diagnostika struktury a vztahů třídních kolektivů
4.1 Sociometrický ratingový dotazník (SO-RA-D)
4.2 Dotazník B-3
4.3 Sociomapování
5 Konceptualizace a operacionalizace
6 Analýza dat
7 Závěr

Seznam odborné literatury
BAHBOUH, Radvan. Sociomapování týmů. Brandýs nad Labem: Dar Inn Rushd, 2012. ISBN 978-80-86149-73-8.
BAHBOUH, R., SNĚHOTOVÁ, J., SÝKORA, J. (2014). Sociomapování komunikace posádky v experimentu Mars-500. In Mars-500: fakta a postřehy ze simulovaného letu na rudou planetu (pp. 147-163). Praha: Academia.
BUCHTÍK, Martin. Měření soudržnosti třídního kolektivu: interdisciplinární přístup. Pedagogika, 2013, 63.2: 147-166.
CUMMINGS, Jonathon N.; CROSS, Rob. Structural properties of work groups and their consequences for performance. Social networks, 2003, 25.3: 197-210.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat: Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9.
HÖSCHLOVÁ, Eva. Reliabilita a validita sociomapování komunikace: se zaměřením na vzájemné hodnocení uvnitř malých skupin. 2013.
PETRUSEK, Miloslav. Sociometrie: teorie, metoda, techniky. Praha: Svoboda, 1969. 262 s.
WASSERMAN, Stanley, FAUST, Katherine. Social Network Analysis: Methods and Applications. New York: Cambridge University Press, 1994. 825 s. ISBN 0- 521-38707-8

Předběžná náplň práce
Reis a Gable psali o roli vztahů jako o "důležitém, a možná tom nejdůležitějším, zdroji životní spokojenosti a duševní pohody" (2003, str. 129). Dobré vztahy jsou spojovány s lepším mentálním zdravím, nižším stresem, efektivní spoluprací, ale i vyšší motivací a lepšími pracovními výstupy (Owens, Baker, Sumpter, & Cameron, 2015; Roffey, 2017). Důležitá role sociálních vazeb byla prokázána i výzkumy ve školních kolektivech, kde je spojována s lepším mentálním zdravím a akademickými výsledky studentů (Buhs, Ladd, & Herald, 2006; Cozolino, 2013; Hattie, 2008).
Přes důležitou roli struktury sociálních vztahů ve školních kolektivech zatím nenabízí současné sociometrické nástroje (např. Sociometrický ratingový dotazník; Hrabal, 2005) ideální prostředek pro jejich měření, což limituje efektivitu následných intervencí. Účinnějším nástrojem pro odhalení problematické adaptace jednotlivce i nefunkčních vztahů ve třídě by mohlo být sociomapování (viz Bahbouh, 2012), které umožňuje analyzovat a přehledně vizualizovat vztahy v sociálních skupinách. Tento nástroj byl úspěšně použit v jiných kontextech (např. armádě a firemním prostředí) (Bahbouh, Sněhotová, & Sýkora, 2014), ale jeho využití pro mapování třídního kolektivu je limitované kvůli chybějící baterií otázek, která by byla uzpůsobená školnímu prostředí, věku respondentů a její použití by bylo rigorózně otestované. Najít a otestovat potenciál takové baterie otázek si klade za cíl tato bakalářská práce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK