Sociomapování sociálních vztahů a adaptace žáků do třídního kolektivu
Název práce v češtině: | Sociomapování sociálních vztahů a adaptace žáků do třídního kolektivu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sociomapping pupils' social relationships and adaptation in a school class |
Klíčová slova: | sociální koheze, sociální vztahy, školní třída, měření, sociomapování |
Klíčová slova anglicky: | social cohesion, social relationships, school class, measurement, sociomapping |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ivana Šípová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 22.10.2018 |
Datum zadání: | 22.10.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 24.09.2020 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Pekařská 16, JPEK210, 210, Malá učebna, 2.patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.09.2020 |
Oponenti: | Mgr. Jitka Wirthová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Testování bude probíhat na jednom z pražských gymnázií. V rámci testování otázek budou sociomapovány třídní kolektivy primy, sekundy, tercie a kvarty. Žáci těchto tříd budou dotazováni na základní sociomapovací otázky adaptované pro třídní kolektivy, a to jak na otevřené, tak relační. Výsledky těchto škál budou dále srovnávány s otázkami souvisejícími se sociálním klimatem ve třídě, které budou zodpovídat žáci, učitelé, kteří jsou s třídou v kontaktu, a rodiče.
předpokládaná struktura 1 Úvod 2 Sociální skupiny 2.1 Základní pojmy 2.2 Dělení sociálních skupin 2.3 Sociální vztahy 2.4 Skupinové pozice a role 2.5 Skupinová dynamika 2.6 Pozice a role ve skupině 2.7 O struktuře sociálních vztahů 3 Třída jako sociální skupina 3.1 Specifika 3.2 Struktura a dynamika školní třídy 3.3 Role, hierarchická uspořádání a sociální procesy ve třídním kolektivu 4 Diagnostika struktury a vztahů třídních kolektivů 4.1 Sociometrický ratingový dotazník (SO-RA-D) 4.2 Dotazník B-3 4.3 Sociomapování 5 Konceptualizace a operacionalizace 6 Analýza dat 7 Závěr |
Seznam odborné literatury |
BAHBOUH, Radvan. Sociomapování týmů. Brandýs nad Labem: Dar Inn Rushd, 2012. ISBN 978-80-86149-73-8.
BAHBOUH, R., SNĚHOTOVÁ, J., SÝKORA, J. (2014). Sociomapování komunikace posádky v experimentu Mars-500. In Mars-500: fakta a postřehy ze simulovaného letu na rudou planetu (pp. 147-163). Praha: Academia. BUCHTÍK, Martin. Měření soudržnosti třídního kolektivu: interdisciplinární přístup. Pedagogika, 2013, 63.2: 147-166. CUMMINGS, Jonathon N.; CROSS, Rob. Structural properties of work groups and their consequences for performance. Social networks, 2003, 25.3: 197-210. HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat: Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9. HÖSCHLOVÁ, Eva. Reliabilita a validita sociomapování komunikace: se zaměřením na vzájemné hodnocení uvnitř malých skupin. 2013. PETRUSEK, Miloslav. Sociometrie: teorie, metoda, techniky. Praha: Svoboda, 1969. 262 s. WASSERMAN, Stanley, FAUST, Katherine. Social Network Analysis: Methods and Applications. New York: Cambridge University Press, 1994. 825 s. ISBN 0- 521-38707-8 |
Předběžná náplň práce |
Reis a Gable psali o roli vztahů jako o "důležitém, a možná tom nejdůležitějším, zdroji životní spokojenosti a duševní pohody" (2003, str. 129). Dobré vztahy jsou spojovány s lepším mentálním zdravím, nižším stresem, efektivní spoluprací, ale i vyšší motivací a lepšími pracovními výstupy (Owens, Baker, Sumpter, & Cameron, 2015; Roffey, 2017). Důležitá role sociálních vazeb byla prokázána i výzkumy ve školních kolektivech, kde je spojována s lepším mentálním zdravím a akademickými výsledky studentů (Buhs, Ladd, & Herald, 2006; Cozolino, 2013; Hattie, 2008).
Přes důležitou roli struktury sociálních vztahů ve školních kolektivech zatím nenabízí současné sociometrické nástroje (např. Sociometrický ratingový dotazník; Hrabal, 2005) ideální prostředek pro jejich měření, což limituje efektivitu následných intervencí. Účinnějším nástrojem pro odhalení problematické adaptace jednotlivce i nefunkčních vztahů ve třídě by mohlo být sociomapování (viz Bahbouh, 2012), které umožňuje analyzovat a přehledně vizualizovat vztahy v sociálních skupinách. Tento nástroj byl úspěšně použit v jiných kontextech (např. armádě a firemním prostředí) (Bahbouh, Sněhotová, & Sýkora, 2014), ale jeho využití pro mapování třídního kolektivu je limitované kvůli chybějící baterií otázek, která by byla uzpůsobená školnímu prostředí, věku respondentů a její použití by bylo rigorózně otestované. Najít a otestovat potenciál takové baterie otázek si klade za cíl tato bakalářská práce. |