Učitel jako pozorovatel žákova učení v Montessori škole
Název práce v češtině: | Učitel jako pozorovatel žákova učení v Montessori škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teacher as an Observer of the Pupil´s Learning at Montessori School |
Klíčová slova: | pozorování; učitel; žák; Montessori systém; princip individualizace |
Klíčová slova anglicky: | Observation; Teacher; Pupil; Teaching; Montessori System; the Principle of Individualisation; |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.10.2018 |
Datum zadání: | 15.10.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studium odborné literatury.
Finalizace cílů a výzkumných otázek v DP. Zpracování teoretických východisek. Zpracování výzkumné části práce. Vypracování závěrů práce. |
Seznam odborné literatury |
MONTESSORI Maria: Objevování dítěte, ISBN 978-80-262-1234-8, Praha: Portál, 2017.
MONTESSORI Maria: Od dětství k dospívání; [z anglického originálu přeložil Pavel Dufek], ISBN 978-80-7387-478-0, v Praze: Triton, 2011. MONTESSORI Maria: Absorbující mysl, ISBN: 80-86189-02-3, Praha: SPS 2003. ANDERLIKOVÁ Lore: Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi [z německého originálu přeložila Irena Marušincová.] ISBN 978-80-7387-765-1, Praha: Triton, 2014. PRŮCHA Jan: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, 3. aktualizované vyd., ISBN 978-80-7178-999-4, Praha: Portál, 2012. SPILKOVÁ, Vladimíra a Anna TOMKOVÁ. Kvalita učitele a profesní standard. ISBN 978-80-7290-496-9. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010. ZELINKOVÁ, Olga: Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5.Praha: Portál, 1997. |
Předběžná náplň práce |
Práce se zaměří na hledání odpovědí na otázky: Jakým způsobem pozorování žákova učení probíhá v Montessori škole? Vedou si učitelé o jednotlivých žácích podrobné záznamy o jejich pokroku? Jak to dělají? Jak tato činnost souvisí se specifikou vzdělávacího systému v Montessori školách? V čem může být systém pozorování žákova učení přínosný pro učitele a v čem pro žáka? Je možné ho uplatnit i v běžné základní škole v kontextu společného vzdělávání?
Základními výzkumnými metodami budou rozhovory s učiteli a žáky, pozorování práce učitele a žáků, analýza písemných materiálů. |