Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Three Essays on the Economics of Education
Název práce v češtině: Tři eseje o ekonomii vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Three Essays on the Economics of Education
Klíčová slova: Demand for higher education, enrollment, tuition fees, elasticity of substitution, skill premium, unified state exam, return on education
Klíčová slova anglicky: Demand for higher education, enrollment, tuition fees, elasticity of substitution, skill premium, unified state exam, return on education
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Institut ekonomických studií (23-IES)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Zuzana Havránková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.09.2018
Datum zadání: 24.09.2018
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.09.2018
Datum a čas obhajoby: 31.05.2023 17:10
Místo konání obhajoby: Opletalova, O109, AULA Michala Mejstříka č. 109
Datum odevzdání elektronické podoby:31.03.2023
Datum proběhlé obhajoby: 31.05.2023
Oponenti: Nikolai Cook, Ph.D.
  doc. Ing. Jan Janků, Ph.D.
  Dr. Ing. Jerome Geyer-Klingeberg
 
Seznam odborné literatury
Allen, R. & J. Shen (1999): “Some new evidence of the character of competition among higher education institutions.” Economics of Education Review 18(4): pp. 465 - 470.

Ampilogov, A., I. Prakhov, & M. Yudkevich (2013): "One or Many? Using the New Opportunities of the Uni ed State Exam in Russian University Admissions." HSE Working paper 12/EDU/2013, National Research University Higher School of Economics, Moscow.

Bajzik, J., T. Havranek, Z. Irsova, & J. Schwarz (2020): "Estimating the Armington elasticity: The importance of study design and publication bias." Journal of International Economics 127(C). Art. 103383.

Cantore, C., F. Ferroni, &M. A. Leon-Ledesma (2017): "The dynamics of hours worked and technology." Journal of Economic Dynamics and Control 82(C): pp. 67 - 82.

Doucouliagos, C. & T. D. Stanley (2013): “Are all economic facts greatly exaggerated? Theory competition and selectivity.” Journal of Economic Surveys 27(2): pp. 316 - 339.

Francesconi, M., F. Slonimczyk, & A. Yurko (2019): "Democratizing Access to Higher Education in Russia: The Consequences of the Uni ed State Exam Reform." European Economic Review 117(C): pp. 56 - 82.

Gallet, C. (2007): “A Comparative Analysis of the Demand for Higher Education: Results from a Meta-Analysis of Elasticities.” Economics Bulletin 9(7): pp. 1-14.

Goodman, J., O. Gurantz, & J. Smith (2020): "Take Two! SAT Retaking and College Enrollment Gaps." American Economic Journal: Economic Policy 12(2): pp. 115 - 158.

Griliches, Z. (1977): "Estimating the Returns to Schooling: Some Econometric Problems." Econometrica 45(1): pp. 1 - 22.

Hafalir, I. E., R. Hakimov, D. Kubler, & M. Kurino (2018): "College Admissions with Entrance Exams: Centralized versus Decentralized." Journal of Economic Theory 176(C): pp. 886 - 934.

Havranek, T., D. Herman, & Z. Irsova (2018a): “Does Daylight Saving Save Electricity? A Meta-Analysis.” Energy Journal 39(2): pp. 35 - 61.

Ioannidis, J. P. A., T. Stanley, & H. Doucouliagos (2017): "The Power of Bias in Economics Research." The Economic Journal 127(605): pp. F236 - F265.

Iwasaki, I. (2022): "The  nance-growth nexus in Latin America and the Caribbean: A meta-analytic perspective." World Development 149(C). Art. 105692.

Jackson, G. A. & G. B. Weathersby (1975): “Individual demand for higher education: A review and analysis of recent empirical studies." The Journal of Higher Education 46(6): pp. 623 - 651.

Prakhov, I. (2021): "The Determinants of Expected Returns on Higher Education in Russia: A Human Capital Theory Approach." Higher Education Quarterly 75(2): pp. 302 - 320.
Předběžná náplň práce
Tato disertační práce se zaměřuje na tři aspekty vysokoškolské politiky, které jsou důležité jak pro děkany, tak pro tvůrce politik. První esej přispívá k diskusi o vztahu mezi poplatky za studium a poptávkou po vysokoškolském vzdělávání, a to pomocí metaanalýzy. Zatímco v publikacích dominují významné negativní výsledky, ukazujeme, že vědci uvádějí pozitivní a nevýznamné výsledky méně často, než by měli. S ohledem na toto publikační zkreslení vidíme, že publikace jsou v souladu se skutečností, že průměrná cenová elasticita poptávky po vzdělávání se blíží nule. Druhá esej ukazuje, jak snadno mohou firmy nahradit zaměstnance s různými úrovněmi vzdělání. Posuzujeme elasticitu náhrady mezi kvalifikovanými a nekvalifikovanými pracovníky, což je klíčový parametr při analýze mzdové nerovnosti. Poukazujeme na to, že empirické publikace při hodnocení reverzní elasticity jsou v souladu jak s publikačním, tak i s „atenuačním“ (attenuation bias) zkreslením. Tato hodnocení, s ohledem na publikační zkreslení, zůstávají téměř nulové. Výsledek je v souladu s „atenuačním“ zkreslením v publikacích a odpovídá elasticitě 4 s ohledem na obě systematické chyby. Třetí esej ukazuje, jak skutečná realizace reformy ruské jednotné státní zkoušky pro absolventy středních škol ovlivnila výnosy vysokoškolského vzdělání. Získané údaje ukazují, že reforma měla pozitivní dopad na výnosy ze vzdělání, které jsou patrnější v Moskvě a Petrohradě, kde se nachází většina elitních škol. Může to souviset se zvýšenou mobilitou talentovaných lidí z malých měst, obcí a vesnic do větších měst, kde jsou vyšší platy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This dissertation focuses on three aspects of higher education policy that are pertinent to both deans and policymakers. The first essay contributes to the debate about the relationship between tuition fees and demand for higher education. The literature indicates significant publication selection against positive estimates, suggesting that many researchers use the sign of the estimated effect as a specification test to show that education is unlikely a Giffen good. We found evidence of systematic dependencies between the estimated effects and data, methodological, and publication characteristics. The mean effect beyond publication bias is close to zero. The second essay shows how easily firms can substitute workers with different educational backgrounds. We evaluate the elasticity of substitution between skilled and unskilled workers, which is a key parameter in the analysis of wage inequality. We show that the empirical literature is consistent with both publication and attenuation bias in the estimated inverse elasticities. The publication bias-corrected estimates remain close to zero. The result is consistent with attenuation bias in the literature and implies an elasticity of 4 after correction for both biases. The third essay shows how the real implementation of the Russian Unified State Exam (USE) reform for high school graduates affected the returns to university education. The findings suggest that the reform has positively impacted education returns and the effect is statistically significant. The impact is more prominent in Moscow and St. Petersburg, where most elite schools are located. This could be due to the increased mobility of talented individuals from small cities, towns, and rural areas to bigger cities, where salaries are higher.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK