Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Filosofická reflexe waldorfské pedagogiky
Název práce v češtině: Filosofická reflexe waldorfské pedagogiky
Název v anglickém jazyce: Philosophical reflection on Waldorf education
Klíčová slova: filosofie výchovy, waldorfská pedagogika, alternativní směry ve vzdělávání
Klíčová slova anglicky: philosophy of educatin, Waldorf education, Alternative school
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 18.09.2018
Datum zadání: 09.10.2018
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R209, 209, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:20.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá tématem waldorfské pedagogiky, konkrétně filosofickou reflexí tohoto typu alternativního přístupu ke vzdělávání. V první části strukturovaně popisuje základní teoretické předpoklady výchovy a vzdělání, táže se po podstatě výchovy a vzdělávání, tato část je tedy zaměřena na filosofii výchovy. Druhá část práce se podrobně zaměřuje na waldorfskou pedagogiku, její představení, historii, názorové a myslitelské pozadí a charakter. Samotné filosofické reflexi waldorfské pedagogiky se věnuje navazující třetí část práce. Ve čtvrté části práce jsou podána doporučení, jakými konkrétními přínosy může waldorfská pedagogika obohatit současnou pedagogickou praxi.
Seznam odborné literatury
KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann & synové, 1995. ISBN 80-238-0473-1.

MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy: místo výchovy v životě člověka. Praha: Oikoymenh, 1995. Oikúmené. ISBN 80-86005-01-1.

PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.

PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1833-3..

SELG, Peter. Duchovní jádro waldorfské školy: přednáška. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2011.

STEINER, Rudolf. Utváření vyučování na základě poznání člověka: osm přednášek pro učitele Svobodné waldorfské školy ve Stuttgartu od 12. do 19. června 1921. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky, 2018. ISBN 978-80-907148-2-3.

STEINER, Rudolf. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Semily: Opherus, 2003a. ISBN 80-902647-8-6.

STEINER, Rudolf. Waldorfská pedagogika: seminární hodiny a přednášky k učebnímu plánu: konané ve Stuttgartě od 21. srpna do 6. září 1919 u příležitosti založení Svobodné Waldorfské školy. Semily: Opherus, 2006. ISBN 80-902647-9-4.

STEINER, Rudolf. Waldorfská pedagogika: metodika a didaktika: čtrnáct přednášek konaných ve Stuttgartě od 21. srpna do 5. září 1919 a závěrečný proslov ze 6. září 1919 u příležitosti založení Svobodné waldorfské školy. Semily: Opherus, 2003b. ISBN 80-902647-7-8.

ÚLL, Peter. Metodika a členenie epochového vyučovania vo waldorfskej pedagogike so zreteľom na spoločenskovedné predmety. In: KUTHAN, Robert, Naděžda PELCOVÁ a Zbyněk ZICHA, et al. Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. Studia didactica. ISBN 978-80-7290-983-4.

ÚLL, Peter. Živé myslenie a waldorfská pedagogika. In: PELCOVÁ, Naděžda a Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ. Stejné a jiné ve filosofické a speciálněpedagogické reflexi: inkluzivní škola. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-036-7.

WIRZ, Daniel. Výchova začíná vztahem: stati, poznámky z deníku. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2007. ISBN 978-80-7204-503-7.
Předběžná náplň práce
Tato bakalářská práce se zabývá tématem waldorfské pedagogiky, konkrétně filosofickou reflexí tohoto typu alternativního přístupu ke vzdělávání. V první části strukturovaně popisuje základní teoretické předpoklady výchovy a vzdělání, táže se po podstatě výchovy a vzdělávání, tato část je tedy zaměřena na filosofii výchovy. Druhá část práce se podrobně zaměřuje na waldorfskou pedagogiku, její představení, historii, názorové a myslitelské pozadí a charakter. Samotné filosofické reflexi waldorfské pedagogiky se věnuje navazující třetí část práce. Ve čtvrté části práce jsou podána doporučení, jakými konkrétními přínosy může waldorfská pedagogika obohatit současnou pedagogickou praxi.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis deals with the topic of Waldorf pedagogy, with focus on the philosophical reflection of this type of alternative approach to education. The first part of the thesis contains a structured description of the basic theoretical prerequisites of education and upbringing, with focus on the philosophy of education. The second part of the thesis focuses more on Waldorf pedagogy, its introduction, ideological background and character. The philosophical reflection of Waldorf pedagogy itself can be found in the third part of the thesis. Throughout the thesis more sources were used, including knowledge drawn from theoretical sources, which are named in references, part and information obtained from interviews with teachers from Waldorf school.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK